Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody brænder på tasso kedel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
nicohaps
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 02 nov 2010 14:28

Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af nicohaps » 12 jan 2011 22:34

Jeg bor pt til leje i et mindre hus med kælder, køkken/stue med brændeovn og 1 sal med 2 værelser. Der er oliefyr, som jeg godt kunne tænke mig at udskifte, da olieprisen jo er tårnhøj.
Jeg er lidt ude i at ville investere i denne brænder, men ville høre om der er nogen der har erfaring med at koble en pille brænder på en Tasso kedel og evt. selv fremstille en silo, for at sparre lidt penge der.
Jeg har kig på denne model http://midtjysk-vvs.dk/product.asp?product=5682
Huset er omkring 85 kvm og det er vist ret godt isoleret og der er næsten nye vinduer sat i i hele huset.
Er det noget der kan anbefales?
Jeg kender en smed, som kan være behjælpelig med montering, da det sikkert kan være lidt svært såen lige at montere.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af Ulrik » 12 jan 2011 22:38

¨Når dit hus ikke er større, tror jeg at jeg ville vælge at investere i en bedre kedel og så bare fyre godt i brændeovnen.
MvH Ulrik©

nicohaps
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 02 nov 2010 14:28

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af nicohaps » 12 jan 2011 22:41

Pt er der nok et forbrug på omkring 1700 liter fyringsolie om året, og det er samtidig med at vi fyrer i brændeovnen

levi

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af levi » 12 jan 2011 22:43

nicohaps » 12 Jan 2011, 22:41 skrev:Pt er der nok et forbrug på omkring 1700 liter fyringsolie om året, og det er samtidig med at vi fyrer i brændeovnen
Det kan du takke din "elendige" kedel for :oops:

En ny kedel vil halvere olieforbruget fra dag 1 :great:

1700 liter lyder HELT SKÆVT på trods af en elendig kedel, - er huset uden isolering ?

nicohaps
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 02 nov 2010 14:28

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af nicohaps » 12 jan 2011 22:47

Det er da sikkert en elendig kedel. Hvad kan der anbefales at skaffe så?
de tal er noget jeg har fået af ejerne af huset, men jeg mener at huset skulle være ok isoleret, dog ligger det lidt åbent tæt på vandet


levi

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af levi » 12 jan 2011 22:53

Ja ok, - det blæser jo en del ved vandet...

En ny kondenserende oliekedel med ny moderne brænder og skorsten ville være et godt bud. (Halvering af olieforbruget).

Ellers et komplet pillefyr med kedel i 10 kw, - og ikke "kun" brænderen monteret på den gamle kedel :)

nicohaps
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 02 nov 2010 14:28

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af nicohaps » 12 jan 2011 23:03

Ja ok, så det er en komplet instalation at pillefyr og kedel og få en pakkeløsning på det hele
kunne evt. være dette:
http://www.dvcenter.dk/index/woody-blac ... 65x-p38487
Tror lige jeg skal have en snak med udlejer, måske man kunne lokke ham til at lave investeringen :D
Hvad er forskellen på en scotte og woody så egentlig? :roll:

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af Frank_Rasmussen » 13 jan 2011 19:06

Den eneste forskel på en Woody og en Scotte med en version 6-styring er chippen i styringen...også at prisen på Woody'en er højere..

Woody'en er på en højere chip-versionsnr. I praksis er der minimal forskel.

En chip koster mange steder 300-400 kr., se. f.eks. http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3316 (med 40 % rabat, så bliver det mindre...)

WD40
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Bio-Comfort på gammel kedel.
Areal: 200m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 Ton
Geografisk sted: Als

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af WD40 » 08 feb 2011 12:16

Hej, ville da lige komme med min erfaring omkring pille fyring på en Tasso kedel. 8)

Jeg har en gammel Tasso støbejernskedel fra et sted omkring 1979-1981, hvorpå jeg har monteret en Bio-Comfort pillebrænder (Det er det samme som en Woody).
Denne opsætning varmer 200kvm bolig og 110 L VVB op + 25kvm værksted(spildvarme fra fyr).
Jeg fik en smed til at lave en plade der kunne forbinde kedlen med pillebrænderen og så kørte det bare.
Jeg havde i 2005 et gasforbrug på 19.000 DKr og VVB kørte på el.
Idag har jeg et træpille forbrug mellem 4-6 Ton alt efter hvor hård vinteren er og hvor meget det blæser :wink:
og VVB bliver også opvarmet af træpiller.
Da vi kørte på gas sparede vi på varmen, idag har vi en dejlig varme i hele huset og vi sparer ikke. (Dog er fyret slukket om sommeren Jun-Aug).
Jeg plejer at kunne få mine Barlinek træpiller til omkring 1600 DKr med lev. så mit varmeforbrug ligger idag under 10.000 DKr. Så for ikke at overdrive siger jeg altid at jeg mindst sparer 40% iforhold til min gas/olie installation.

Nu er det ikke fordi jeg skal promovere sådan en gammel ueffektiv Tasso kedel, men folks holdning til penge og lån er forskellig. Jeg vil da gerne invistere i en ny bedre kedel og det gør jeg også på et tidspunkt, men jeg vil nu helst ha pengene først og derefter købe. Og ja en Blackstar 10-16kW kedel ligger i de 7-8000 DKr. og er et godt køb som jeg ser det.
Min pillebrænder købte jeg i sin tid brugt på DBA.DK for 5500 DKr og har kostet mig ca.2500 DKr i reservedele. Denne investering har været alle pengene værd :great:

Så min konklusion efter alt den tekst er, jeg ville sætte en pillebrænder på Tasso kedlen og hvis det giver for meget start/stop af pillebrænderen fordi huset er for småt kunne man jo evt. købe en go' størrelse buffertank.

p.s. Huset er delvis piv utæt og jeg er igang med at renovere det. Det er et af mine mange årelange projekter :wink:

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Woody brænder på tasso kedel

Indlæg af holberg19 » 08 feb 2011 13:25

WD40 » 08 Feb 2011, 12:16 skrev:Hej, ville da lige komme med min erfaring omkring pille fyring på en Tasso kedel. 8)
En kedel fra 1980, et piv utæt hus, 200 m2, 110L VVB og fyring i 9 mrd. giver ud fra dine oplysninger et gennemsnitsforbrug på 22,2 kg/dag. Det lyder godt nok effektivt forudsætningerne taget i betragtning.


Besvar