Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos Brændekedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af pelle » 30 dec 2010 10:38

levi skrev:Jeg vil give både dig Pelle ret, - men også Vvstekniker ret :)

Jeg kunne aldrig personligt finde på at bruge en gammel olietank til akkutank, - og jeg tvivler på en kunde ville have kunne lokke mig til at montere en sådan....

Men derfor er det ikke forkert det du skriver Pelle, - jeg ville bare ikke lægge navn eller garanti til sådan en montering :(

En akkutank til tryk, - skal være godkendt til min. 6 bar, - ellers skal den bruges til åben ekspansion.

Så en gammel olietank kan sagtens bruges til akkutank på åbne anlæg, - naturligvis skal der forstærkninger til (Den svinger en del i temp. - og det gør at jernet arbejder) - det gør tanken ikke når der er olie i, - olie bliver ikke varmt, - og tanken er derfor ikke konstrueret til voldsomme temp. sving som man har på et centralvarmeanlæg :)

/Kram Energimontøren :wink:
Hej Levi..

Jo det er jo nok rigtig nok, der skal nogle ekstra forstærkninger i sådan en tank. En god pointe det med den kolde olie. Lægger lige et billede af de ekstra forstærkninger smeden lavede her. Der sidder jo udover de 4 stag, 2 stk inde i tanken, lavet fra fabrikken.

Nej det er klart, Forhandlere kan ikke anbefale disse tanke. Det skal være noget godkendt med papir på.
604.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Michael404
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 maj 2009 07:44
Mit fyr: Benokov R25
Areal: 186m2
Brændsel: Barlinak 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6705
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 4tons
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Michael404 » 10 jan 2011 11:28

Nå så nåede jeg de 9 sider igennem, ellers rigtig spændende tråd, hvis man er lidt interessret i sådan en Atmos.
Jeg har lidt kig på sådan en som tilskud til mit værksted 120m2 med højt til loftet, men overvejer stadig om jeg vil få mere ud af blot at bruge den Benekov R25 jeg har nu sammen med evt. solvarme, da jeg allerede har et super godt aku. system.
-Michael404

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af lille_smed » 10 jan 2011 21:55

hej ..

er det kun min atmos som ind i mellem opføre sig mærkeligt .. jeg kom ud i fyr rummet her til aften .. og der luftede meget af røg .. så oplevede jeg at den slog ud i luft indtaget .. hvis i har oplevet det .. kan i ikke sige mig hvorfor den gør det

levi

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af levi » 10 jan 2011 21:56

lille_smed » 10 Jan 2011, 21:55 skrev:hej ..

er det kun min atmos som ind i mellem opføre sig mærkeligt .. jeg kom ud i fyr rummet her til aften .. og der luftede meget af røg .. så oplevede jeg at den slog ud i luft indtaget .. hvis i har oplevet det .. kan i ikke sige mig hvorfor den gør det
Kold skorsten/Dårligt træk i skorstenen - tid til rensning :great:

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af lille_smed » 10 jan 2011 21:58

Kold skorsten/Dårligt træk i skorstenen.. hvad skulle det sige .. den har jo suger på ..


levi

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af levi » 10 jan 2011 22:07

lille_smed » 10 Jan 2011, 21:58 skrev:Kold skorsten/Dårligt træk i skorstenen.. hvad skulle det sige .. den har jo suger på ..
Ja men sugeren kører jo ikke konstant, - den stopper jo når kedel set. temp. er nået, - dermed er der direkte adgang til skorstenen.

Hvis det blæser meget kan det derfor blæse ud af røgsugeren når denne starter op igen efter pause.

Har du trækstabilisator i skorstenen ? - Det er Absolut anbefalelsesværdigt :great:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 10 jan 2011 22:08

Jeg har oplevet det samme som dig, og det sker hvis jeg fylder for meget "affaldstræ" i kedlen. Så bliver bålet i fyrboksen for stor fordi hele indholdet i fyrboksen antændes, med røggas eksplosioner til følge. Så står der røg og gnister ud af luftindtaget.
Løsningen er at lukke lidt for primær/sekundær luft spjældet bag på kedlen. Det gør at bålet i fyrboksen bliver mindre.
For mit eget vedkommende skal jeg blot blande nogle flere bøgestykker i det mix af træ der kommer i fyrboksen.

/John

Rimus
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 jan 2010 15:47
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 170+60
Brændsel: Grantræ
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Geografisk sted: 7650 Hjerm

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Rimus » 12 jan 2011 10:50

Jeg har oplevet det hvis man lukker sprækken til underforbrændingen for tæt med træ, så er det som om den skyder røg bagud. Hvis der nu ligger godt med aske omkring sprækken så kan man nemt komme til at lukke den helt til når man fylder træ ind. Mvh. René

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 12 jan 2011 11:00

Rigtigt, hvis træet pakker for tæt over spalten, så røggasserne ikke kan komme fra fyrkammeret til sekundærkammeret vil også resultere i røggaseksplosioner

/John

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Zarge » 12 jan 2011 11:15

Jeg har samme problem i min Orlan hvis træet ikke rigtigt vin falde til, så der bliver for stor hulrum over sprækken.
Så det er vist temmelig vigtigt at brændet ligger ordenligt, da både for meget og for lidt kan resultere i skudsalver... ;-)


Besvar