HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi »

EKP » 10 Jan 2011, 22:37 skrev:Jeg ved godt at min kedel kan monteres med trykekspansion men det kan min akkutank ikke. Det er en gammel rund tank til dieselolie og det er sådan et eksperiment der godt kan gå galt :-/

Er der andet jeg kan gøre for at forbedre min installation. Nu har jeg lige været ude og isolere 6 meter rør så må vi se om det giver en smule. Nu er det heldigvis varmt nok til at det er behageligt indendøre :-)

Fremløb ligger på 46 grader.

Kan I ikke forklare hvad der sker inde i det pex på loftet. Betyder det at varmen ligesom "hænger" oppe i røret og det kun er det koldeste vand der pumpes ned i beboelsen? Det er altså ikke helt logisk for mig når der sidder en pumpe og presser vandet rundt.
Nej varmen bliver ikke deroppe, - men du fjerner den naturlige cirkulation da varmen altid vil stige opad.

Dvs. der skal bare en anelse luft til, - så vil den altid "sætte" sig i det rør der går over akkutanken = udluftningsbøvl og manglende varme i huset :evil:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP »

Jeg har 2 cirkulationspumper i mit gamle oliefyr og jeg er lidt udsikker på hvad de gør (hvorfor 2?). Ud over disse 2 pumper har jeg en pumpe til at cirkulere mit varme vand til vandhanen.

Jeg har også en cirkulationspumpe ude ved akkutankens fremløb og fødeledningen på loftet er sådan set bare smækket i oliefyrets retur. Skal jeg slukke de 2 pumper i fyret eller skal jeg bare lade hele "oliefyrsdelen" køre som dengang jeg ikke havde andet. Den ene af pumperne i oliefyret larmede helt vildt her for lidt siden - det er jo sikkert luft. Installationen er født med lukket ekspansion og hvordan lufter jeg lige dette ud?
levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi »

EKP » 10 Jan 2011, 23:08 skrev:Jeg har 2 cirkulationspumper i mit gamle oliefyr og jeg er lidt udsikker på hvad de gør (hvorfor 2?). Ud over disse 2 pumper har jeg en pumpe til at cirkulere mit varme vand til vandhanen.

Jeg har også en cirkulationspumpe ude ved akkutankens fremløb og fødeledningen på loftet er sådan set bare smækket i oliefyrets retur. Skal jeg slukke de 2 pumper i fyret eller skal jeg bare lade hele "oliefyrsdelen" køre som dengang jeg ikke havde andet. Den ene af pumperne i oliefyret larmede helt vildt her for lidt siden - det er jo sikkert luft. Installationen er født med lukket ekspansion og hvordan lufter jeg lige dette ud?
Du kører jo åben ekspansion nu, - så den "lukkede" ekspansion skal jo væk...

Godt spørgsmål hvorfor der er 2 pumper i din unit, - men det kan være en gammeldags brugsvandsprioritering (?)

Hvis du har en pumpe fra akkutanken, - som pumper ind i oliekedlens retur, - så bør du slukke de pumper der er i olieunitten (Ellers pumper de jo op i røven på hinanden)...
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP »

Jo men det smarte ved at lade den lukkede ekspansionsbeholder sidde er at jeg kan lukke 2 haner (frem og retur til fyrrum), hæve trykket i systemet og så kører jeg på det gamle lukkede oliefyrssystem. Det er jo rart at have som backup. Kan sådan en lukket ekspansion "luftes ud"?

Jeg har nu begge pumper i min unit slukket men kan se at temperaturen begynder at falde. Kan pumperne gå i stykker af at pumpe op i hinanden?
levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi »

EKP » 10 Jan 2011, 23:50 skrev:Jo men det smarte ved at lade den lukkede ekspansionsbeholder sidde er at jeg kan lukke 2 haner (frem og retur til fyrrum), hæve trykket i systemet og så kører jeg på det gamle lukkede oliefyrssystem. Det er jo rart at have som backup. Kan sådan en lukket ekspansion "luftes ud"?

Jeg har nu begge pumper i min unit slukket men kan se at temperaturen begynder at falde. Kan pumperne gå i stykker af at pumpe op i hinanden?
Jeg tror nu jeg havde bygget systemet på en anden måde, - det er svært at svare på dine spørgsmål, - jeg tror din installation skal "ses" :oops:

Pumperne bliver ikke ødelagt af at pumpe op i hinanden, - men det kan give forstyrrelser i anlægget, - der gør at det ikke virker ordentligt...

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP »

Du skal have mange tak for hjælpen Søren.

Jeg har sat oliefyret til igen for jeg har en lang arbejdsdag i morgen. Det gav heldigvis ingen problemer at skifte tilbage. Onsdag prøver jeg at tage en bunke billeder af min installation og lægge diagrammet ud så kan det være at flere kan/vil hjælpe. Det er så fedt at kunne få trouble shooting herinde :-)

Lige for at få mit spørgsmål ud af hovedet - hvis jeg nu hævede ekspansionsbeholderen 1-2 meter vil det så give et øget tryk der kunne give en bedre cirkulation ned til oliefyret?

Sov godt :-)
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP »

Jeg tror at den lille lukkede ekspansionsbeholder i min oliefyrs-unit er gået i stykker. Når jeg banker på den lyder den ikke hul og selvom jeg forsøger at lukke vand ind i systemet så står den kun på ½ bar selvom kuglehanen er helt åben. Den ene cirkulationspumpe lyder periodisk ikke for godt men jeg tror det er luft der kommer igennem. Hvordan kommer sådan et lukket system normalt af med luft i systemet - trækker det op i din lukkede ekspansionsbeholder som nu er defekt?

Kan ekspansionsbeholderen være gået i stykker af at jeg åbnede kuglehanerne ud til min åbne ekspansionsbeholder her i går - oliefyrets ekspansionsbeholder er kun 1½ år gammel så det undrer mig at den allerede er gået i stykker. Skal der evt. manuelt fyldes luft på nu hvor jeg er gået tilbage til lukket system. Der sidder jo en ventil i toppen af beholderen som ligner ventilen på et bildæk.
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af Aussieboy »

Nej varmen bliver ikke deroppe, - men du fjerner den naturlige cirkulation da varmen altid vil stige opad.

Dvs. der skal bare en anelse luft til, - så vil den altid "sætte" sig i det rør der går over akkutanken = udluftningsbøvl og manglende varme i huset

Forstår ik lige det du skriver søren, du skriver varmen naturligt vil stige op af, og der kommer luft i det rør der går over akku tanken, men hvis det går over tanken så stiger varmen vel derop naturligt. min tank står i grundplan, og der havde jeg tænkt mig at fortsætte fra toppen af videre op af for derfra og falde ned igen til laveste punkt i kælderen,som jeg har en gulvvarmeshunt siddende, burde det ik virke ? jeg vil sætte udlufter på det højeste punkt men det sidder der jo også på en radiator. syntes da de fleste anlæg står i stueplan eller kælder og der er vel varme på første sal alligevel ?? eller misforstår jeg det. lige pt har jeg midlertidigt kørt varmen ned først for derefter og køre op igen, syntes det virker mere modsat, men der er da varme alle steder alligevel. hmm.

mvh matti
levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi »

Aussieboy » 12 Jan 2011, 10:05 skrev:Nej varmen bliver ikke deroppe, - men du fjerner den naturlige cirkulation da varmen altid vil stige opad.

Dvs. der skal bare en anelse luft til, - så vil den altid "sætte" sig i det rør der går over akkutanken = udluftningsbøvl og manglende varme i huset

Forstår ik lige det du skriver søren, du skriver varmen naturligt vil stige op af, og der kommer luft i det rør der går over akku tanken, men hvis det går over tanken så stiger varmen vel derop naturligt. min tank står i grundplan, og der havde jeg tænkt mig at fortsætte fra toppen af videre op af for derfra og falde ned igen til laveste punkt i kælderen,som jeg har en gulvvarmeshunt siddende, burde det ik virke ? jeg vil sætte udlufter på det højeste punkt men det sidder der jo også på en radiator. syntes da de fleste anlæg står i stueplan eller kælder og der er vel varme på første sal alligevel ?? eller misforstår jeg det. lige pt har jeg midlertidigt kørt varmen ned først for derefter og køre op igen, syntes det virker mere modsat, men der er da varme alle steder alligevel. hmm.

mvh matti
Når man laver varmeanlæg skal man altid tænke lidt "fysik" og tænke på hvordan vand opfører sig under temperatur påvirkninger.

Varmt vand stiger opad, - så derfor er det altid bedst at køre rørerne ved jorden, - og derfra køre op til radiatorerne.

At køre op fra akkutanken, - og så ned til centralvarmen (Radiatorerne) - (Overfordeling) - er ikke den bedste måde, og kun en måde man anvender hvis man ikke kan gøre ANDET, - det var blot det jeg forsøgte at forklare :)
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP »

Det er jeg også helt med på Søren.

Jeg forstår bare ikke hvordan man overhovedet kan bruge en akkutank så (med mindre den kun er en meter høj). I akkutanken sidder fremløbet altid i toppen og så skal det af gode grunde ned igen for at nå en radiator eller gulvarme. Da mange herinden kører med både akkutank og åben ekspansion havde jeg ikke forventet at dette ville volde mig problemer. Jeg har imidlertid også fundet en udluftningsventil på min oliefyr så måske jeg får det til at virke hvis jeg får luftet lidt mere ud over det hele.

Besvar