Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 10 jan 2011 19:49

Hej.

Jeg har en 2.500 liters akkutank der går ind i stuehuset gennem en pex-slange på loftet. Akkutanken er på 90 grader i toppen. Lige efter akkutanken sidder en termostat der blander fremløbet ned til omkring 60 grader.

Problem nr. 1:
Fremløbet til huset cykler op og ned mellem 50-70 grader. Som om at termostaten er for langsom/hurtig eller ikke kan finde ud af det.

Problem nr. 2 (det store problem):
Når jeg måler der hvor pex-slangen går ned til den "gamle" installation før oliefyret er fremløbet ikke på mere en 40-50 grader. Jeg har prøvet at lufte ud så godt jeg kan. Kan det skyldes at der stadig er luft i pex-slangen på loftet eller er det fordi den er for dårligt isoleret?

På forhånd tak for gode forslag :-)


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 10 jan 2011 20:48

Kan I så se at komme igang og give mig noget hjælp - der er koldt i huset og konen er ved at blive sur :-)

Jeg har slukket cirkulationspumperne i ½ time og luftet radiatore og skruer ud - har ikke hjulpet en helt masse. Hvordan vil vandets vandring være hvis der er er luftlomme i pex-slangerne på loftet?

levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi » 10 jan 2011 20:53

Varme stiger opad, - hvis dine slanger starter "nede fra akkutanken" - går "Op på loftet", - og skal ned i huset igen, - så bliver der en unaturlig vandring som gør cirkulationen ikke er ordentlig.

Jeg går udfra rørerne er ORDENTLIGT isoleret, - og der sidder udluftere på loftet ?, - hvis der ikke sidder udluftere på loftet på slangen, - så får du det aldrig til at køre.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 10 jan 2011 21:02

Hej Levi.

Fremløbet fra akkutanken er oppe i 3-4 meters højde selvom den står ude i laden (tanken er ret høj). Derfor bliver vandet vandring fra akkutank også svagt faldende bortset fra lige over oliefyret hvor den går lodret ned et par meter. Nu har jeg blæst helt op for blandetermostaten og fremløbet inde i huset siger lige nu 58 grader på konens stegetermometer :-)

Der må da være mange der har lignende slangeføring?

Installationen er helt ny så isoleringen er ret sparsom. 5-7 meter helt uden isolering og de sidste 20 meter er isoleret med sådan nogle skumskåle. Det skal skiftes til Rockwool skåle meget snart.

levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi » 10 jan 2011 21:07

EKP » 10 Jan 2011, 21:02 skrev:Hej Levi.

Fremløbet fra akkutanken er oppe i 3-4 meters højde selvom den står ude i laden (tanken er ret høj). Derfor bliver vandet vandring fra akkutank også svagt faldende bortset fra lige over oliefyret hvor den går lodret ned et par meter. Nu har jeg blæst helt op for blandetermostaten og fremløbet inde i huset siger lige nu 58 grader på konens stegetermometer :-)

Der må da være mange der har lignende slangeføring?

Installationen er helt ny så isoleringen er ret sparsom. 5-7 meter helt uden isolering og de sidste 20 meter er isoleret med sådan nogle skumskåle. Det skal skiftes til Rockwool skåle meget snart.
Hellere isolere idag end imorgen :)

Stråletabet er GASTRONOMISK på 5-7 meter usioleret rør :shock:

Og nej der er ikke mange installationer der er lavet på den måde du skriver, - tværtimod vil jeg definere det som klyt.

Rør skal altid ned, - og så kan man køre opad, - ikke oppefra og ned - det er klyt, - og årsagen til mange grå hår :cry:


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 10 jan 2011 21:21

mmm... Gastronomisk stråletab - jeg bliver helt sulten :-) Ej, jeg ved selvfølgelig godt du mener astronomisk og der skal også gøres noget ved den isolering så snart som muligt men fyret blev sat til i går så det er svært at nå det hele.

Jeg forstår bare ikke helt det du skriver Søren. Mit oliefyr sidder jo midt i huset så hvis fremløb skulle være lavt kræver det at gulvene blev hugget op eller at det gik i stuehøjde gennem værelserne. Jeg kan da ikke være den første der har denne løsning.

levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi » 10 jan 2011 21:26

EKP » 10 Jan 2011, 21:21 skrev:mmm... Gastronomisk stråletab - jeg bliver helt sulten :-) Ej, jeg ved selvfølgelig godt du mener astronomisk og der skal også gøres noget ved den isolering så snart som muligt men fyret blev sat til i går så det er svært at nå det hele.

Jeg forstår bare ikke helt det du skriver Søren. Mit oliefyr sidder jo midt i huset så hvis fremløb skulle være lavt kræver det at gulvene blev hugget op eller at det gik i stuehøjde gennem værelserne. Jeg kan da ikke være den første der har denne løsning.
Nej du er ikke den første der har den løsning, - men det gør den desværre ikke mere god/korrekt :oops:

Kører du åben ekspansion, - eller lukket ekspansion ?

Du har ikke svaret på om der er udluftere på strengen "oppe" eller ej ?

Naturligvis Astronomisk, - og ikke GAStronomisk (Selvom det lyder bedre) :lol:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 10 jan 2011 21:33

Det er med åben ekspansion. Der er ikke rigtige udluftere monteret men jeg har mulighed for at skrue en prop ud på et T-stykke lige inde det faste rør går over i pex.

Ville det være lettere at få varmen rundt med lukket ekspansion?

levi

Indlæg af levi » 10 jan 2011 21:35


Ville det være lettere at få varmen rundt med lukket ekspansion?
Ja langt nemmere, - og så ville installationen også være mere korrekt.

Du har et åbent anlæg uden tryk, - og det bryder sig ikke om "op og nedture i rørerne" :great:

HUSK akkutanken skal være godkendt til trykekspansion! (MIN. 6 bar).

Din kedel er godkendt hvis du monterer en syr ventil på den indbyggede spiral :wink:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 10 jan 2011 22:37

Jeg ved godt at min kedel kan monteres med trykekspansion men det kan min akkutank ikke. Det er en gammel rund tank til dieselolie og det er sådan et eksperiment der godt kan gå galt :-/

Er der andet jeg kan gøre for at forbedre min installation. Nu har jeg lige været ude og isolere 6 meter rør så må vi se om det giver en smule. Nu er det heldigvis varmt nok til at det er behageligt indendøre :-)

Fremløb ligger på 46 grader.

Kan I ikke forklare hvad der sker inde i det pex på loftet. Betyder det at varmen ligesom "hænger" oppe i røret og det kun er det koldeste vand der pumpes ned i beboelsen? Det er altså ikke helt logisk for mig når der sidder en pumpe og presser vandet rundt.


Besvar