Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Turbolator i vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 09 jan 2011 18:23

Var lige oppe og tjekke min eks. tidligere i dag. Den var slet ikke varm, men det var også inden at tanken var varmet ret meget op, så der har jo nok slet ikke været noget vand i. Så passer de 1,33kw heller ikke helt, men godt med isolering er da helt sikkert et must, for ligeså snart der er vand i den, så er der jo et varmetab som man slet ikke får noget ud af.

Nu har jeg jo prøvet at støbe den selv den dyse og den holder kun et år før den skal skiftes. Så kan det jo diskuteres om man gider eller ej. Ud af 14 kg keramisk cement blev det til 2 dysesten og 2 bundsten og det har kostet 200 kr. Altså noget billigere, men man skal jo så også skifte hver år. Jeg ved ikke hvor længe hans sten holder, men den der sad i fra ny af holdt i 3 år. Blev godt nok først skiftet efter 4 men der havde bunden også lidt overlast og skulle lige have lidt grat for at blive god igen
Mvh Anders


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Flemmingth » 09 jan 2011 19:02

Min dysesten så sådan ud efter 6 år
Dyse før udskiftning 1.jpg
Og sådan så den ud efter udskiftning i sommeren 2010
Dyse efter udskiftning 2.jpg
Og sådan ser den stadig ud, fuldstænding skarpkantet. Jeg er overbevist om, at den holder minimum 6 år mere.
Jeg hentede selv hos Vigasproblemer.dk, hvor jeg så hvordan han gjorde, så hans grej incl. hærdeovn og hørte på hans forklaringer, som kommer med stor entusiasme. Det er kvalivare det han laver ! !
Han har udviklet lange sten til herden, som giver samme effekt som pelles mursten. De er givetvis merprisen værd.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 09 jan 2011 19:27

Jeg tror også på at det er kvalitet han laver. Da jeg snakkede med ham over tlf blev det til 50 min. Han går meget op i det. Havde han bare boet i nærheden, så havde jeg også besøgt ham. Om ikke andet så bare for at få stillet nysgerrigheden lidt. Også bare det at han udvikler og afprøver det selv. Det er lidt som vi andre der prøver os frem. Han er bare nået lidt længere og sælger af det og har investeret i det også. :great:

Jeg tror min sten blev slidt op på 3 år pga. at jeg ledte aske og lidt søm ned igennem med ildrageren de første år. Nu skovler jeg det ud med en kulskovl i stedet for. Det er mere humant for dysen. Og så fyrer jeg ikke rigtigt andet af end bøg og gran.
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 09 jan 2011 19:28

Flemmingth » 09 Jan 2011, 19:02 skrev:Min dysesten så sådan ud efter 6 år
Den vedhæftede fil Dyse før udskiftning 1.jpg er ikke længere tilgængelig
Og sådan så den ud efter udskiftning i sommeren 2010
Den vedhæftede fil Dyse efter udskiftning 2.jpg er ikke længere tilgængelig
Og sådan ser den stadig ud, fuldstænding skarpkantet. Jeg er overbevist om, at den holder minimum 6 år mere.
Jeg hentede selv hos Vigasproblemer.dk, hvor jeg så hvordan han gjorde, så hans grej incl. hærdeovn og hørte på hans forklaringer, som kommer med stor entusiasme. Det er kvalivare det han laver ! !
Han har udviklet lange sten til herden, som giver samme effekt som pelles mursten. De er givetvis merprisen værd.
Sådan så min ud d. 30/12- 09 Jeg tror da det er på tide at få fat på en ny.
934.JPG
Kan se din den nye er smallere. Flemming. Der kan ikke være meget røg der undslipper der. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 09 jan 2011 19:32

Se det ligner mere min inden den blev skiftet. Den gik også i 3 stykker da jeg pillede den op.
Mvh Anders


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 09 jan 2011 20:04

abn » 09 Jan 2011, 19:32 skrev:Se det ligner mere min inden den blev skiftet. Den gik også i 3 stykker da jeg pillede den op.
Okay.. Er der noget man skal være opmærksom på. Er det ikke bare at pigge til den med en mejsel, Den hænger vel ikke sammen med bunden. Den slipper vel let.Jeg bestiller en 3 huls universalsten med glassnor i morgen og så vil jeg også have en lang herd.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 09 jan 2011 20:17

pelle » 09 Jan 2011, 20:04 skrev: Okay.. Er der noget man skal være opmærksom på. Er det ikke bare at pigge til den med en mejsel, Den hænger vel ikke sammen med bunden. Den slipper vel let.Jeg bestiller en 3 huls universalsten med glassnor i morgen og så vil jeg også have en lang hærd.
Nej ikke sådan lige. Jeg brugte et koben på en træklods inde i herden og så lirkede jeg forsigtigt og så var den løs. Jeg tror også der er en lille instruktion på hans hjemmeside. Også med henblik på at sætte den nye i og rep. af bunden. Det bliver spændende at høre hvordan det går. Min kammerat som også har vigas mener at der bliver meget mindre aske efter udskiftning af dyse. Ikke noget jeg har lagt mærke til, men hans dyse kan jo have været meget mere nedslidt.

Nu skriver du at det er en 3 hulssten. Min er kun 2 huls. Det kan måske også være en grund til mindre ydelse.
Jeg kom også lige til at tænke på at primær luftkanalerne der er i brændkammeret. Der skulle jo være 3 riller i hver side. I min er der kun 2. Den yderste mangler i venstre side og den inderste mangler i højre side.
Mvh Anders

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Flemmingth » 09 jan 2011 22:17

Udtagning af gl. dysesten
Tøm øverste forgasningskammer og støvsug.
Tag stenene ud af herden. De smuldrer sikkert.
Passende træklods i herden, og dysestenen kan presses op med et koben. Kan klemme, men lidt tryk forskellige steder hjælper. Når dysestenen kommer fri går den sikkert i mange stumper. Det gjorde min.
Dyse - gammel2.jpg
Forberedelser før isætning af ny dysesten
Rens hullet grundigt, også lufthullerne i siderne. Sørg for at vinkeljernsrammen som dysestenen skal stå på, er HELT ren. Min havde fastsiddende betonklatter som ville forhindre dysestenen i at komme helt ned på plads.
Dyse - bund efter udtagning 2.jpg
Isættelse af ny dysesten
Sæt dysestenen i hullet. Hvis den ikke går helt ned på plads, skal den have et par dask. Brug træklods.
Lirk stenen op og skrab forsigtigt i hullet, hvor dysestenen klemte. Skal måske gøres flere gange. Det skulle jeg ihvertfald.
Når stenen er på plads, skal den op igen, og omvikles med glassnor over lufthullerne, inden den monteres permanent. Min nye dysesten var ikke helt så lang som hullet. Det blev klaret ved at efterfylde med glassnor, trykket forsigtigt på plads.
Revnerne ovenpå glassnorene, og andre fordybninger blev efterfyldt med fint sigtet sand (sigtet gennem fluenet).
Sten lægges i herden - og så er den klar til 6 år mere.

2-huls og 3-huls sten (hvorfor hedder det ikke 4-huls og 6-huls ? ?)
Hvis kedlen er født med 2-huls sten, skal den have 2-huls igen, for ellers passer hullerne i dysestenen ikke overens med kanalerne i betonbunden.

Anders - jeg er næsten sikker på dine primærluft kanaler har 3 slidser som min.
Jeg tror at 'designeren' har lavet små slidser henne ved lågen hvor primærluft trykket er størst, lidt større slidser i midten og store slidser bagerst i kedlen, hvor primær lufttrykket er mindst (længst væk fra blæseren). Produktionsleddet har så lavet en bommert :evil: . Man har kun produceret én slags luftkanaler - designerens venstre.
Sådan én er også svejst på i højre side, medførende at den lille slids sidder nærmest lågen i venstre side og fjernest fra lågen i højre side.
Med lys, spejl og diverse skrabe-/stikredskaber er jeg rimelig overbevist om at du finder de små slidser.
Jeg har spekuleret på, hvordan man får gjort de små slidser en anelse større, for det tror jeg kedlen vil have godt af. Har tænkt på en mikro fræser, men er bange for, at man tager lige så meget af kedelsiden som af luftkanalen. Nå - jeg finder nok en løsning - engang.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 09 jan 2011 22:36

Det forklarer så at der er en mindre fordybning i den venstre side ude mod lågen, men der er ikke hul. Jeg prøvede nemlig i går inden optænding at skrabe i den men uden held. Måske ham der har svejset det har lukket det igen :)
Der er sikkert det samme i højre side inde for inden, men hul er der ikke, for jeg prøvede på et tidspunkt med noget hegnstråd 2-2,5mm at skrabe i alle hullerne for at sikre at de var rene. Så jeg tror der er sket en lille fejl i produktionen.

Men jeg tror, som du siger, at det er svært at gøre noget ved dem uden at ødelægge noget. Måske med en vinkel-borepatron og et bor, men det bliver vist hårdt arbejde. Det er svært at lægge kræfter bag når man borer.
Mvh Anders

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Flemmingth » 10 jan 2011 08:52

Tjah - hva' skal man sige.
Vigas kedlen er principielt en meget god kedel, men det håndværksmæssige i produktionen har godt nok potentiale til enorme forbedringer. Nå - pris og kvalitet . . . .
Du kunne jo prøve om du kan få hul 'indefra' - ihvertfald den venstre. Af med blæser og luftfordelingskasse, så kan du rode i luftkanalen indefra med noget bøjet i vinkel. Indrømmet - der er ikke meget plads - men . . .
Vi må se, hvem der kommer først med en metode til at åbne / udvide de slidser i primærluftkanalerne :wink:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar