Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af stoker ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af viking48 » 08 jan 2011 14:53

Coralreef » 02 Jan 2011, 14:21 skrev:Hejsa

Vi har pt gasfyr og jeg har vel de sidste 3 år bygget om og kan nu se at med de sidste 2 vintere er tiden kommet til et fyrrum. Vi bruger med "sådanne vintre" 2250m3 gas, så en ~50.000kr stoker investering er tjent hjem på 6 år.

Jeg påtænker et stoker så jeg evt kan bytte pillerne ud med korn, hvis jeg falder over noget her ude på landet...

Gasfyret er der jo dog, så måske det kan svare sig at bruge til varm vand om sommeren ?

Anyway, jeg har en lang række spm :

1. Hvor stort et fyr vil i anbefale(i kW) ?
2. Jeg skal have en ~8m skorsten for at nå op gennem udhuset. Vil i anbefale "Isokern" eller "stål skorsten"(ud fra pris, vedligehold osv osv)
3. Hvorledes er det med åben/lukket ekspansion på stoker ? Type afhængigt eller ? Mit gasfyr er jo lukket ekspansion og ville gerne spare en varmeveksler der imellem.
4. Jeg vil have fyret sat op i mit kommende værksted. Det er med betongulv, troldtekt loft samt murede vægge. Skulle der være noget i vejen for at gøre dette ?

Og så det helt store spm - med en ~30.000 til fyr hvad ville i så vælge(eller vi kan sige 25-35.000Dkr) ? Altså et komplet stoker med kedel, magasin osv.

Jeg er uddannet elektriker og siden hen stærkstrøms ingeniør så vil gerne have noget teknik og noget der holder. Dertil kommer at der gerne skal være minimal vedligehold, evt via ekstra udstyr der tilkøbes hen over kommende år(bare muligheden er der).

Jeg kan sådan selv lige sige host... Benekov R15... men ja er sgu lidt fortvivlet pt...

Lidt fra det kommende fyrrum samt værksted, der er lagt rør til stuehus...

Billede

Billede

Jeg sider lige og kigger på et nydeligt stykke arbejde :shock:

dampspære sættes op før forskaling herefter slås der brandtrå på også kommer forskaling :shock:
den afstand du har nu er alt for stor den skal være 0,3midt til midt af forskaling for at passe til gips


Brugeravatar
Michael Poulsen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 dec 2006 17:47
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4262
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 7-8 tons
Geografisk sted: Verdens nagle

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af Michael Poulsen » 08 jan 2011 17:45

den med dampspæren har du helt ret i men det med afstanden på forskaling beror vel på hvor store gibsplader man bruger.Her hos mig har jeg også brugt hele plader også i loft..Så skal forskalingen side pr 60,på hele plader er der tegnet en streg i midten af pladen vor man skal skruge sin skruge i for at ramme sin for skalgning som er sat på 60 da en hel plade er 120cm bred :great:
Hilsen Mic.

Baxi 1,5 opvarmer 170 kvm gulvvarme+40kvm med radiator+110l vvb
PILLEVARME ER GOD VARME

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af viking48 » 08 jan 2011 19:25

Michael Poulsen » 08 Jan 2011, 17:45 skrev:den med dampspæren har du helt ret i men det med afstanden på forskaling beror vel på hvor store gibsplader man bruger.Her hos mig har jeg også brugt hele plader også i loft..Så skal forskalingen side pr 60,på hele plader er der tegnet en streg i midten af pladen vor man skal skruge sin skruge i for at ramme sin for skalgning som er sat på 60 da en hel plade er 120cm bred :great:
det

Det er helt ok med den afstand når pladerne monteres lodret men ikke når de skal op og hænge så er der stor chance for at gipsen vil bøje nedaf det ville jo være ærgerligt når nu du har lavet det andet efter bogen hvis jeg var dig ville jeg koste de ekstra brædder og skruer det er jo ikke ret mange penge i forhold til hele projektet så lad være med at spare det forkerte sted :great: pøj pøj med resten af projektet icon_cheesygrin.gif

ps hvis det skal være brandsikkert skal der jo 2 lag gips med forskudt samling 8)

Brugeravatar
Uffe Henneberg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 127
Tilmeldt: 09 dec 2010 07:36
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 350
Areal: 250/100
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6840
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Oksbøl Vestjylland-City of Vrøgum

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af Uffe Henneberg » 08 jan 2011 20:00

Coralreef » 08 Jan 2011, 13:12 skrev:Og så tror jeg at min stoker priotering er således :

1 Kvalitet
2 Komfort(feks asketømning og sådanne muligheder)
3 Pris

Er stadig meget i tvivl om hvad jeg skal købe...
Jeg stod jo samme situation for 4-5 uger siden ,og valgte så Baxien.
Jeg har ikke købt askeskuffen til,så jeg skal tømme aske ud ca hver 10ende dag.
Der følger en aske kasse med ,med en kant som passer ind i fyret når lågen er åben.
Derudover er den ret nem at gøre ren ,med iltstyringen er det bare støv der sidder,og alle flader en nemme at komme til.
Ellers har jeg bare startet den og ikke bekymret mig ret meget om det.
Jeg prøvede med THY's indstillinger ,det giver endnu mindre forbrug og endnu renere kedel.
Det med det gammeldags har jeg stadig ikke forstået :wink: måske er det mig der er lidt tilbage. 8)

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af Coralreef » 08 jan 2011 22:23

viking48 » 08 Jan 2011, 14:53 skrev: Jeg sider lige og kigger på et nydeligt stykke arbejde :shock:

dampspære sættes op før forskaling herefter slås der brandtrå på også kommer forskaling :shock:
den afstand du har nu er alt for stor den skal være 0,3midt til midt af forskaling for at passe til gips
1. Hvorfor overhovedet bruge dampspærre i den konstruktion ? Der kommer aldrig isolering i, vi snakker udsyn til ståltag 5 meter længere oppe på den anden side af loftet... Der bliver cirka lige fugtigt på begge sider om jeg vil det eller ej, i de uopvarmede rum !
2. Med det sagt så jo der kommer dampspærre op men den kan da sagtens sidde på den side af brædderne ? Jeg vil gerne se lovskriftet der skriver modsat ! Så vidt jeg ved snakker vi 1/3 inde i isolering maks, og så naturligvis ikke lave huller i den... Men om den sidder på den ene eller anden side af forskallingen...
3. Jeg regner ikke med at skrue mine 60cm bredde troldtekt plader i midten, så jo den afstand er fin :) At sætte gips op i det store rum ville være en akustisk ommer !
Last edited by 1 on Coralreef; edited 8 times in total


Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af viking48 » 08 jan 2011 22:27

Coralreef » 08 Jan 2011, 22:23 skrev: 1. Hvorfor overhovedet bruge dampspærre i den konstruktion ? Der kommer aldrig isolering i, vi snakker udsyn til ståltag 5 meter længere oppe på den anden side af loftet...
2. Med det sagt så jo der kommer dampspærre op men den kan da sagtens sidde på den side af brædderne ?
3. Jeg regner ikke med at skrue mine 60cm bredde troldtekt plader i midten, så jo den afstand er fin :) At sætte gips op i det store rum ville være en akustisk ommer !
nu skrev du jo gipsplader 60x120 :shock: icon_cheesygrin.gif
troltex er noget andet :great:

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af Coralreef » 08 jan 2011 22:31

viking48 » 08 Jan 2011, 22:27 skrev: nu skrev du jo gipsplader 60x120 :shock: icon_cheesygrin.gif
troltex er noget andet :great:
Nej det var vist ikke mig :)

Jeg ved godt hvordan man laver varme konstruktioner, fra vores 1 sal :lol: :

Billede

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af Coralreef » 08 jan 2011 22:32

Uffe Henneberg » 08 Jan 2011 skrev:
Jeg stod jo samme situation for 4-5 uger siden ,og valgte så Baxien.
Jeg har ikke købt askeskuffen til,så jeg skal tømme aske ud ca hver 10ende dag.
Der følger en aske kasse med ,med en kant som passer ind i fyret når lågen er åben.
Derudover er den ret nem at gøre ren ,med iltstyringen er det bare støv der sidder,og alle flader en nemme at komme til.
Ellers har jeg bare startet den og ikke bekymret mig ret meget om det.
Jeg prøvede med THY's indstillinger ,det giver endnu mindre forbrug og endnu renere kedel.
Det med det gammeldags har jeg stadig ikke forstået :wink: måske er det mig der er lidt tilbage. 8)
Jeg er også lun på den !!!

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af Bigfoot » 08 jan 2011 23:07

baxien kan varmt anbefales :wink:

Den er selvfølgelig ikke udviklet af rumteknologi fra NASA, proppet ind sammen med stumper fra diverse tunnelboremaskiner, med mulighed for at kunne se ind i den 4. dimension, samt udrede diverse kvantefysiske formler imens at den tæller piller ved hjælp af sin 24 kernet processor.....
Men der er varme på :great:

icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif :lol: :lol: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Uffe Henneberg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 127
Tilmeldt: 09 dec 2010 07:36
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 350
Areal: 250/100
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6840
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Oksbøl Vestjylland-City of Vrøgum

Re: Valg af stoker ?

Indlæg af Uffe Henneberg » 08 jan 2011 23:28

Ja der er nemlig varme på,ikke så meget snak ,der er bare varme ;-)


Besvar