Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flowmåler og temp. føler ??

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Oldgaard » 08 jan 2011 01:38

Sidder lidt og undre mig :roll:
har denne flowmåler http://dvcenter.dk/index/flow-maaler-p33487
men syntes ikke det kan passe at der skulle løbe 700+ liter gennem systemet pr. time.
Så kiggede lidt efter om der stod nogle steder hvor mange liter pr. puls, men enten er jeg blevet stæreblind eller også er det ikke beskrevet.
er det korrekt hvis jeg benytter mig af standart opsætningen = 10 liter pr. puls ?
---------------
hvad er max. lænden på universal temp føleren fra dvcenter ? 15 meter er desværre alt for lidt fra styringen til min vvb :( og ville gerne have vvb prioritering med på.
alternativet er jo en termostat på røret til vvb
hvad vil i anbefale ??
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Fer » 08 jan 2011 08:24

Det kan sagtens passe.

Jeg ved ikke hvor din måler sider, men min har typisk omkring 300-650 liter. Alt efter belastning. Sidder på kedelkredsen, altså før shunt.

Du vil godt kunne forlænge din måling, men pga den øgede modstand i ledningen vil du få en permanent fejlvisning.

Den kan man jo godt leve med, man skal bare vide hvor stor den er. F.eks. lig din føler i isvand. Det er 0 grader, så længe der ikke er salt i. Så kan du se hvor stor din måle fejl er. Så sætter du bare dit setpunkt tilsvarende skævt. Så virker det. (Ved ikke om man kan kalibrere temperatur følere på woody/scotte)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Scotte Kim » 08 jan 2011 09:37

Du behøver ikke spekulere hvor meget din flow måler den faktisk måler i liter. I stedet er det udsvingene der er relevante så du kan se hvornår det stiger og falder i forhold til dine andre grafer.

Se feks mine forbrugstal for neden

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Fer » 08 jan 2011 19:01

Hvis man skal kunne stole på effektmålingen er det da vigtigt om målingen er rigtig /realistisk.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Oldgaard » 08 jan 2011 19:05

Fer » 08 Jan 2011, 19:01 skrev:Hvis man skal kunne stole på effektmålingen er det da vigtigt om målingen er rigtig /realistisk.
også min filosofi ;)

og den sidder før shunt, hmm gad vide om det faktisk er det rigtige sted for den ? ja i følge monteringsvejledningen :P
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 08 jan 2011 20:33

Min flow-måler sidder også uden for shunt-kredsen; men det er faktisk forkert i følge diagrammet i installationsvejledningen, se f.eks. http://dvcenter.dk/upload/flowmler.pdf. (der, hvor der står "123" i diagrammet)..

Det vigtigste er vel, at retur-temperaturføleren sidder fornuftigt i forhold til flow-målerens placering inden eller uden for shuntkredsen.

I vejledningen står max. længden på ledningen af temp. føleren opført til 25 m, så man må vel forvente, at energiudregningen er nogenlunde rigtigt op til den længde.

Weblock fra MitPillefyr lavede nogle test-udgaver af sit PC-interface til udregningen af energi-forbruget v.h.a. flowmåleren og forskellen mellem frem- og tilbage-temperatur. Desværre, og til min store sorg, så lykkes ikke at få udregningen stabil nok.

En af grundene er måske, at flowmåleren ikke måler flows under 60 liter/time.
Oldgaard skrev:Så kiggede lidt efter om der stod nogle steder hvor mange liter pr. puls, men enten er jeg blevet stæreblind eller også er det ikke beskrevet.
er det korrekt hvis jeg benytter mig af standart opsætningen = 10 liter pr. puls ?
10 liter pr. puls er korrekt indstilling for denne måler. Det er en fejl, at det ikke er beskrevet; men kun er standardværdien i styringen.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Fer » 08 jan 2011 20:41

Jeg satte min sådan at shunt flowet også beregnes med, fordi jeg så altid ville være i målbart område. Plus at mit varmtvands udtag også sidder på samme TEE som shunten. Du kommer ihvertfald ud over min. flow problemer på den måde.

Som du skriver Frank, så skal man bare sætte frem og retur løb rigtigt, så er der ingen problemer.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Oldgaard » 08 jan 2011 21:20

Frank : jeg tror du fik misforstået mig lidt, min flow-måler sidder som den skal ifølge vejledningen, så det flow der bliver vist i stokerkontrol må være rigtigt :roll:

Fer: tror dit forslag ang. temp føleren bliver brugt ;) dog gider jeg ikke lave vvb prioritering lige pt. venter til senere på året så familien og hundene ikke skal undvære varme = ja jeg er lidt doven ;)
trækker dog et kabel i morgen når jeg alligevel skal have trukket internet ud til fyrrummet, syntes det er lidt frås at pcèn til stokerkontrol har sit eget usbmodem :lol:

Ps Fer, er i kommet på plads i huset ? er sku stadig lidt misundelig over den grund ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Fer » 08 jan 2011 21:58

Oldgaard » 08 Jan 2011, 21:20 skrev:Frank : jeg tror du fik misforstået mig lidt, min flow-måler sidder som den skal ifølge vejledningen, så det flow der bliver vist i stokerkontrol må være rigtigt :roll:

Fer: tror dit forslag ang. temp føleren bliver brugt ;) dog gider jeg ikke lave vvb prioritering lige pt. venter til senere på året så familien og hundene ikke skal undvære varme = ja jeg er lidt doven ;)
trækker dog et kabel i morgen når jeg alligevel skal have trukket internet ud til fyrrummet, syntes det er lidt frås at pcèn til stokerkontrol har sit eget usbmodem :lol:

Ps Fer, er i kommet på plads i huset ? er sku stadig lidt misundelig over den grund ;)
Ja vi er faldt meget godt til... Glæder mig også til foråret når jeg skal anlægge 1000kvm mere græsplæne, til efteråret når der er høstet laver vi 1000kvm mere med 500kvm græs og 500kvm køkkenhave.... Så skal vi bare finde ud af hvad de sidste 15000kvm skal gå til.. Konen vil lave en mindre frugt plantage tror jeg. :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Scotte Kim » 09 jan 2011 13:36

Oldgaard » 08 Jan 2011, 19:05 skrev: også min filosofi ;)

og den sidder før shunt, hmm gad vide om det faktisk er det rigtige sted for den ? ja i følge monteringsvejledningen :P
Jeg installerede min flowmåler og konstaterede at jeg intet havde at bruge kw målingen til? Det er måske bare mig?

Derimod er det interessant at se hvor meget flowet ændrer sig i forhold til behovene som huset skaber. Det er ligegyldigt hvad kw værdien er.

Jeg så lige på Oldgaards kurver for flow. De er mere eller mindre konstante. Har du A pumper? Det skulle være mærkeligt hvis dit behov er konstant? Når solen står på mine vinduer så er behovet tæt på nul og dermed sparer jeg på brændslet da fyret så drosler ned for ydelsen.

Min installation drosler jo pumperne ned når behovet ikke er der. Mit behov for flow er også ned til 1/4 til 1/8 del af oldgaards. Det må koste en del at sende varmt vand rundt som der ikke er behov for?


Besvar