Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle » 07 jan 2011 12:47

Flemming DJ » 07 Jan 2011, 11:53 skrev: Det lyder, undskyld mit fransk, satensparkeme af meget!
Det var efter hukommelsen. Har lige checket mit forbrug online hos mit energiselskab. Det korrekte tal er 20 og ikke 30.
Vi bruger vel max. ca. 10 kWt/døgn, når vi varmer vores vand med el-patron. Ca. 115 ltr (endda med cirkulation af brugsvandet). Vi er to voksne og et 2-årigt blebarn.
Vi har en 160 liters og er to voksne, som endnu ikke er begyndt at gå med ble.


Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle » 07 jan 2011 13:02

holberg19 » 07 Jan 2011, 12:45 skrev:Jamen, hvis ikke der er nogle, der kan komme med deciderede negative indvendinger mod at køre med eksempelvis 35 grader i systemet, så har du jo sparet en hulens masse danske kroner :shock: :shock: :shock:
Bare rolig, de skal nok komme ud af busken. Det her er så vildt, at der må være noget galt med ræsonnementet og det lyder helt usandsynligt, at jeg skulle have gjort en iagttagelse, der med eet slag vil kunne reducere Danmarks pilleforbrug med flere hundrede procent. Jeg tror jeg venter lidt med at bestille rejsen til Tenerife :lol:

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Klaus » 07 jan 2011 13:21

Der er også den faktor at dit returvand er meget koldt måske 15grader din kedel er 2-300 grader ? Så vil der vel dannes kondens på indersiden af kedlen, og derved ruste. Røggasserne der er syreholdige vil speede gennemtæringen op :wink:
Desuden er der muligheden for en masse hygge i sengen pga. de legionella bakterier der kan dannes i din VVB.
http://www.boligejer.dk/legionella

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle » 07 jan 2011 13:48

Klaus » 07 Jan 2011, 13:21 skrev:Der er også den faktor at dit returvand er meget koldt måske 15grader din kedel er 2-300 grader ? Så vil der vel dannes kondens på indersiden af kedlen, og derved ruste.
Nogle af mine spørgsmål i starten, er gledet ud af tråden efterhånden.
Ollii » 07 Jan 2011, 07:09 skrev:Shunt blander frem og retur så du for en ønsket temperatur på retur strengen.
Den kan være lavet simpel med kuglehane eller med en decideret termostat shunt.
Hvis du kigger på mit billede, er det vel en form for shunt der sidder mellem frem- og returløb? Jeg husker svagt, at en nabo engang sagde noget om, at der var hvis man ville blande.
Towle » 07 Jan 2011, 06:45 skrev:Kedeltemperaturen er nu 58 grader og så har jeg to termometre: en i fyrrummet på et tynd trør, der går i i kedlen for neden (36 grader) og en på (fremløbet til?) gulvvarmen i baggangen (30 grader)
58 frem og 36 retur - hvad vil du anbefale?
Røggasserne der er syreholdige vil speede gennemtæringen op :wink:
Yeps, nu nævner du det med kondens og dermed antyder du, at temperaturen (på returen) ikke må være for lav. Kondens dannes jo ved store temperaturforskelle. Hvis kedeln er 300 grader, som du skriver, gør det vel ikke den store forskel at hæve returtemperaturen fra 38 til f.eks. 50 eller 60? Nå ja, lidt måske, men der er stadigvæk langt op til de 300.

En skrev, at min Roca-kedel er af støbejern og dermed ikke så udsat for tæring, som hvis det havde været en pladejernskedel. Med en (teoretisk) besparelse på 200 kr. i døgnet i f.eks. 3 måneder om året (er vel lavt sat?), har jeg sgu råd til at skifte kedlen ud hvert forår.
Desuden er der muligheden for en masse hygge i sengen pga. de legionella bakterier der kan dannes i din VVB.
http://www.boligejer.dk/legionella
Jow, men man drikker vel ikke varmt vand af hanen? Interessant artikel, der bekræfter nogle af de ting jeg under alle omstændigheder har tænkt mig at ændre på hen ad vejen.

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af holberg19 » 07 jan 2011 14:49

Klaus » 07 Jan 2011, 13:21 skrev: Desuden er der muligheden for en masse hygge i sengen pga. de legionella bakterier der kan dannes i din VVB.
http://www.boligejer.dk/legionella
Næppe. Den skal jo køre på el.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Flunk » 07 jan 2011 15:02

Citat:
"Kondens dannes jo ved store temperaturforskelle. Hvis kedeln er 300 grader, som du skriver, gør det vel ikke den store forskel at hæve returtemperaturen fra 38 til f.eks. 50 eller 60? Nå ja, lidt måske, men der er stadigvæk langt op til de 300."


Nej kondens har ikke noget med temperaturforskel at gøre, men er kun et spørgsmål om den absolutte temp på det der kondenseres på, og temp ug fugtindhold i røgen.
Vandet i normal røggas fra træ, med vandindhold på 5-8 %, som i træpiller kondenserer ved et stykke under 60 grader. Derfor anbefaler man 60 graders returvand på stokere og lidt lavere til træpillebrændere, fordi derved er man sikker på at der ikke kondenserer noget på røggassens vej igennem kedlen.
NBE anbefaler en temp på 45 grader i returen.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle » 07 jan 2011 15:26

Breaking News! Nu har jeg skruet lidt på systemet. Den ventil på billedet, som endnu ingen har bekræftet er en shunt, var helt lukket, Nu har jeg åbnet den og derved fået returen op på 48 grader.

Jeg har også ændret computeren fra 3 til 1 og kun ganske lidt luft. Det har kørt i en time nu og kedeltemperaturen ligger stadig på 58 grader.

Termometret på varmtvandsbeholderen i baggangen, stoler jeg ikke på i almindelighed. Den er blot stukket ind i et hul, så den går gennem isoleringen. Hvor meget det viser forkert aner jeg ikke, men p.t. står den på 47 grader og vandet fra hanen skolder da heller ikke ligefrem, men det har det nu aldrig gjort. Jeg tror ikke vi nogensinde har været over 50, højst 55 grader.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Ollii » 07 jan 2011 16:30

Du skriver et sted at du har cirkulation på varmt vand fordi rørene ellers fryser.
Du skriver også at din vvb bruger 30 kw når den kører på strøm.
Mon ikke dette netop er grunden til at du har et enormt forbrug?

Hvis jeg smider mit varme vand ud i frostvejret og sætter cirkulation på, for at holde det frostfrit vil mit forbrug også stige eksplosivt.

så er den hane netop en shunt til retur vand og du mangler derfor kun en på fremløb så din gulvvarme kan holdes på 35 grader.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle » 07 jan 2011 16:36

De 30 Kw rettede jeg efterfølgende til 20. Det var i august. Har ikke prøvet om vinteren.

En shunt på fremløb? Ikke forstået. Fremløbstemperaturen, er det den der vises paf termometeret på kedlens kabinet?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Ollii » 07 jan 2011 16:43

Towle » 07 Jan 2011, 16:36 skrev:De 30 Kw rettede jeg efterfølgende til 20. Det var i august. Har ikke prøvet om vinteren.

En shunt på fremløb? Ikke forstået. Fremløbstemperaturen, er det den der vises paf termometeret på kedlens kabinet?
Sorry dog vil jeg stadig mene det er her du smider meget energi ud. Og tror hutig du ville tjene det ind hvis du trækker en ny streng.

Shunt på fremløbet (som netop er den i kedel) gør lige det modsatte af den du har på retur efter samme princip.

Retur shunt blander varmt vand i retur streng så denne holdes oppe på ønsket temperatur. eks 60 grader
Fremløbsshunt blander koldt retur vand i fremløb så denne holdes nede på en ønsket temperatur. eks. 36 grader
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar