Turbolator i vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn »

Det skulle han vel kunne for termostaten sidder der jo stadig og åbner og lukker selv om pumpen ikke kører
Mvh Anders

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Flemmingth »

Mine akku.tanke står på loftet over kedlen. Hvis akku.tanken er 40 gr. og jeg begynder at fyre uden at starte pumpen, når kedeltemp. kun op på 60-65 gr. pga. selvcirkulation, og så får jeg ikke ordentlig lagdeling.
Derfor starter jeg pumpen kort tid (ca. 5 min.) efter der er kommet ild i kedlen.

Hvad er din røggas temp. når kedlen brænder godt ?
Efter at have tunet kedlen og holder den ren kommer jeg sjældent op på 200 gr.

Hvis du fyrer med prima brænde (bøg, eg, elm og lign.) skal brændet være kløvet fint, max. underarms tykkelse, for at få overflade nok til at afgasse fra. Mange tynde stykker = stor ydelse. Få tykke stykker = mindre ydelse.
Gammelt træ (½-råddent brænde, gulvplanker, spær mv.) indeholder ikke så meget gas som friskt træ = mindre ydelse. Træ begynder at dekomponere (meeeget langsom afgasning) umiddelbart efter det er holdt op med at gro, så det optimale tidspunkt at bruge det som brænde er, når det er tørt.
Gammel lærdom: Træ skal fældes om vinteren (minimal saftindhold), saves, kløves og under tag inden Sankt Hans, for at man kan fyre med det næste vinter.
Fugtigt træ giver også mindre ydelse. For hver 10% fugtighed falder brændværdi med 20% (mener jeg det er). Så vidt jeg lige husker koster det 1.600 kcal at fordampe 1 kg vand.

Glanssod i øverste kammer kan ikke undgås.
Uforbrændte gasser er flere 100 gr. varm (glødende træ). Når gasserne møder de forholdsvis kolde kedelflader (60-80 gr.), kondenserer de og sammen med vanddampene bliver de til en sirupsagtig klæbrig masse. Massen siver langsomt ned af siderne og fordamper igen når den møder glødelaget. Når massen bliver helt kold, bliver den glasagtig (glanssod). Næste gang der fyres op smelter glanssoden igen, og processen fortsætter.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn »

Lige et tillæg til den gamle lærdom som jeg fik af en skovfoged. Træet skal være fældet inden 1. april for det er der omkring at træet begynder at suge vand op igen.
Jeg fyrer også med bøg og har altid fulgt den samme lærdom. Mit er nok lidt større i størrelsen end en underarm. Jeg flækker det så der maks er 5-7 cm ind til midten. Men det passer sikkert også med underarmen på en gammel grovsmed.

Jeg kom til at tænke på noget. Min Vigas er af den type hvor der er en indbygget "gris" i. Altså 2 studser på venstre side 5 cm fra toppen hvor man kan lave et ekstra kredsløb, f. eks forvarme vandet til en varmvandsbeholder på strøm. Den bliver jo ikke brugt til noget, så der er jo nogle liter luft i kedlen. Kan det være skyld i de manglende kw eller har i andre også sådan en. Bare lige en tanke.
Mvh Anders
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Flemmingth »

1. april var sikkert rigtigt for 60-80 år siden. Nu til dags vil jeg tro 1. marts er mere rigtigt.

Det er første gang jeg hører om en Vigas med "gris". Lyder som noget hjemmelavet.
Principielt koster en "gris" kun energi når der cirkulerer vand gennem den. Hvis ikke, så optager den blot plads på vandsiden, hvilket ikke betyder noget for kedlens effekt.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle »

Hej
For at understrege det hele. Prøv at læs artiklen i linket. Dog er jeg lodret uenig med en fugt på 30-35 procent. Meget længere ned. Mit ligger på 12-14 procent. Få fat på en fugtmåler hvis i ikke allerede har en . jem og fix har nogle der er ganske udmærket. til en 60-80 kr.
Hold også røgspjældet bagerst i kedlen rengjort så den slutter tæt.

http://www.landogliv.dk/Artikler/2009/2 ... nytter.htm

Det er en god ide at forlænge den brandtunnel. Så får man en fuldstændig ren forbrænding. Alle gasserne brændes effektivt af. Når forbrændingen er fuldstændig isoleret fra de kolde kedelsider, er det en fordel at have en termostat på 61 gr. Det køler bedre og man optager mere varme end ved at sætte en 72 gr på.
Jeg har forlænget den brandtunnel med en mursten på hver side og lukket af inden under med lidt brokker. Det gør vel samme gavn som den man kan købe. Men, sådan en købt vil jeg nok alligevel have fat på da mursten kun holder i en mdr. til gengæld er det nogle brugte jeg har liggende. så de koster jo ingenting.
DSC01298.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn »

Hvis jeg er oppe på 30-35% så brænder det nu ikke særlig godt. Sidst jeg lavede en kontrol sagde den 19% men andre kontroler har også været på 20-25%

Jeg må nok indrømme at jeg er ved at overveje at benytte rabatten på sådan et nyt Atmos. Jeg er jo ved at kunne halvere mit forbrug med sådan et når jeg læser om hvor hurtigt andre varmer deres tank op
Mvh Anders
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle »

abn » 07 Jan 2011, 12:02 skrev:Hvis jeg er oppe på 30-35% så brænder det nu ikke særlig godt. Sidst jeg lavede en kontrol sagde den 19% men andre kontroler har også været på 20-25%

Jeg må nok indrømme at jeg er ved at overveje at benytte rabatten på sådan et nyt Atmos. Jeg er jo ved at kunne halvere mit forbrug med sådan et når jeg læser om hvor hurtigt andre varmer deres tank op
En Vigas er en rigtig god kedel. En Atmos er også en rigtig god kedel, men der døjer man med en høj røgtemp.
Det er der slrevet meget om herinde.
Flemmingth og jeg, kan få en Vigas til at spinde. Det burde du da også kunne få den til.
Rensede kedlen og røgkøler igår. Tog lige billederne af forbrændingen og fremløbs temp. fra kedel og røgkøler halvanden time efter opstart. Den sorte termometer er fremløbs temp. fra kedel, den hvide er fra røgkøler. Retur til kedel og røgkøler er på 62 grader og pumpen ( en 25/40 ups grundfoss) står på trin 3. Jeg aner ikke en klap om hvor meget varme den røgkøler i virkeligheden giver, men røgtemp. til skorsten ligger på 100 grader og så er jeg tilfreds. Men, hvis jeg ellers sørger for at passe fyret bliver viserne ved at stå sådan. i slutningen af processen går fremløbet fra kedlen op på 90. Det skyldes at returen er ved at være oppe i temp. da tanken er ved at være godt opvarmet. Ok.. det var også noget godt fyring igår. normalt ligger røgkøler på 90 gr.
Men, godt tørt træ, der er kløvet godt ned, en rengjort kedel med nogle turbolatorer. Det giver varme. Ligeså godt i en Vigas som i en Atmos. :)
DSC01303.JPG
Jeg målte mine musetrappeturbolatorer( fin ord,hva :) ) igår. De er 32 mm brede og er bukket for hver 10 cm. Men, bare skær noget plade i strimler eller brug noget patentbånd som Flemming skriver..
Senest rettet af pelle 07 jan 2011 15:05, rettet i alt 2 gange.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn »

Der er jo også et eller andet galt, når du får en temp på 80 grader og det er med en termostat der åbner ved 60 grader. Jeg har en 72 grader termostat i og hvis pumpen på ladomaten står på 2 så er min temp også på 80 grader. Da jeg prøvede med en 63 graders termostat endte min temp nede på omkring 70 grader. Det er jo 10 grader mindre og så var pumpen kun på 2 imod din der er på 3. Nu har jeg så sat pumpen på 1 og så ligger jeg ca på 82-84 grader
Mvh Anders
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn »

Flemmingth » 07 Jan 2011, 10:59 skrev:1. april var sikkert rigtigt for 60-80 år siden. Nu til dags vil jeg tro 1. marts er mere rigtigt.

Det er første gang jeg hører om en Vigas med "gris". Lyder som noget hjemmelavet.
Principielt koster en "gris" kun energi når der cirkulerer vand gennem den. Hvis ikke, så optager den blot plads på vandsiden, hvilket ikke betyder noget for kedlens effekt.
Det er ikke hjemmelavet, for fyret har jeg selv købt fra ny af ved vvs grossisten. I 2005 tror jeg det var.

Jeg vil give dig ret i at 1 april nok er ved at være for sent. Hvis vi ser bort fra sidste år, så er det jo i april at bøgen springer ud. Jeg har som regel også altid startet med at fælde i januar eller februar og så kan man altid afgrene og save i stykker bagefter
Mvh Anders
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle »

abn » 07 Jan 2011, 14:53 skrev:Der er jo også et eller andet galt, når du får en temp på 80 grader og det er med en termostat der åbner ved 60 grader. Jeg har en 72 grader termostat i og hvis pumpen på ladomaten står på 2 så er min temp også på 80 grader. Da jeg prøvede med en 63 graders termostat endte min temp nede på omkring 70 grader. Det er jo 10 grader mindre og så var pumpen kun på 2 imod din der er på 3. Nu har jeg så sat pumpen på 1 og så ligger jeg ca på 82-84 grader
Men, det er da også fint nok, hvis du kan få temp. så højt op på trin 1.. Det er jo fordi at min pumpe både skal arbejde med kedel og røgkøler at jeg kan gå op på trin 3. Og så har det også noget at sige hvor tørt træet er. Mit er på 12-14 procent.Dit er på 18-25 procent Læs hvad Flemmingth skriver om den energi der går til fordampning af vand.. Han har fuldstændig ret.
Altså, hvis din kedel arbejder hele tiden og forbrændingen er som det skal være, Så er alt jo iorden. Så har du jo blot et stort forbrug, hvis du skal fyre så længe. Men, det er ikke kedlen det er galt med. Og det har heller ikke noget at gøre med dine støbejernsradiatorer. De er jo termostatstyret. Hellere et stort radiatorareal end et der er for lille. De store radiatorer er nok også kun lune ved toppen.
Senest rettet af pelle 07 jan 2011 15:54, rettet i alt 5 gange.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar