Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen der vil kommentere på mine kurver?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nogen der vil kommentere på mine kurver?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 02 jan 2011 09:18

Det kan vel ikke være helt skidt nu.

Der er nogle pludselige fald; men det skyldes sikkert noget i varmekreds, som laver nogle hop i vand-flowet. Du kan prøve at udjævne det ved at sætte P-ledet i sin bundposition på 1,0 (som er det (kunstige) minimum i chippens programmering) og sænke I-ledet noget mere.

Et D-led på 5 har kan vel ikke skade. Men jeg tror desværre ikke, at den udjævnende effekt er særlig stor i vores reguleringer.

Jeg tror ikke, at man kan aflæse ret meget af lysmåleren med hensyn til PID. Det er jo også kun fremløbstemperaturen, der er input til regulatoren.

Hvis man tager faldrøret af brænderen, så kan man se, hvordan lyset fra bålet flakker hen over lysmåleren, og man kan evt. løsne lysmåler i sin bøsning og prøve at finde en position, hvor lyset rammer bedre.


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Nogen der vil kommentere på mine kurver?

Indlæg af Scotte Kim » 04 jan 2011 20:33

Jeg tror nu altså stadig din blæser kører for hårdt på. Din lysgraf flakker hele tiden og det kunne være udtryk for at du har alt for højt blæs på fra din blæser. Ikke skorstenstræk men blæseren. Tryk på mit link. Min lyssensor måler sig frem til en helt flad graf når det kører som det skal. Du må næsten have gnister flyvende og ingen flamme sådan som din lys graf ser ud?

alternativt så sidder din lysføler forkert??

NLA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:05
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 160
Brændsel: 8mm pt. fra stampemøllen
Årligt forbrug: Håber på 5-6 ton
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Re: Nogen der vil kommentere på mine kurver?

Indlæg af NLA » 06 jan 2011 17:10

Nope! flammen/forbrændingen er ganske glimragende, dog kunne jeg ønske lidt mindre træk i piben ;-) lysmåler sidder som den nu engang kan/skal i det lille hak,så det er vel næppe det.
Scotte 16kw v.6.16(tror jeg) på OPOP 418,180l rustfri VVB til 160kvm i 1,5 plan fra 1877 middel isolering.


Besvar