Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr, eller?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2011 08:54

Det med affaldet forstår jeg sørme heller ikke, jeg har vel 2 spande pr 300 kg, nu tænker jeg igen på om fyret får for lidt luft. Med koks kan jeg så rigelig få varme på, det koger meget hurtigt.
Hmm nu skovler du vel ikke det koks der falder gennem risten ud?? Det skal bare op oven i igen, der er jo en meget lille aske % på koks.....

Den får ikke for lidt luft hvis den koger icon_cheesygrin.gif tværtimod... Men er den tæt? Koks fyring kræver at den ka lukke tæt, for tager den luft ind så brænder det bare, min ka ikke helt kvæle ilden, men min nabo's ka slukke ilden helt...
Nu da du, landlyst, er fra området, kender du måske til en vvs'er der erfaring til at kunne "gennemgå" en installation, har prøvet flere, men der er ikke rigtig nogen som mener at have tilstrækkelig viden (hvis der ikke må linked vil jeg sætte pris på en pm ;-))
Hehe det er svært at finde en som man ka sige har den erfaring, har erfaret at den største viden er her inde på stokerpro.... :shock: Og med súnd fornuft kommer man langt og det er mange gange en religion hvad folk mener der virker, og det der virker perfekt for en kommer aldrig til at køre for en anden... :shock:

Men en ting er helt sikker: at fyre med træ/briketter i dit fyr uden akku.tank, kommer aldrig til at du ordentligt! :wink: Så tilbage til koksene, eller også en akku. tank på (med tilhørende "styrring") Eller et nyt fyr... Men den billigeste løsning er da at gøre fyret helt ren, sikre at den er tæt og så få den til at køre med koks.


Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 04 jan 2011 09:42

Jo jeg skovler det hele ud når jeg ikke kan få det til at brænde mere, ja der kan man bare se :-)

Jeg får fyret gennemgået, rengjort mv., og regner med at installere en akkutank uanset hvad, da jeg har en på hånden.

Jeg vil dog fortsat søge viden omkring hvorvidt et Scotte pillefyr er en ok løsning i kombination, og om driften er rimelig i pris, synes nemlig det er vildt irriterende ikke at have nogen mulighed for at holde varme på huset når man ikke er hjemme i et par dage.

Du må sige til når næste træk koks skal hentes, så er vi da 2 til at dække fragtomkostningen :-)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2011 10:13

Jo jeg skovler det hele ud når jeg ikke kan få det til at brænde mere, ja der kan man bare se :-)
Lad lige være med det og skovl det oven i når du fyre :wink: (altså kun med koks jo icon_cheesygrin.gif )
Jeg får fyret gennemgået, rengjort mv., og regner med at installere en akkutank uanset hvad, da jeg har en på hånden.
Rengøringen kunne godt kræve "special mundstykker" til støvsugeren, jeg bruger f.eks. et stykke ½" vandslange. Akku.tanken vil kun være en go ide ved træfyrring, så sørg for den ka lukkes fra.. Den kunne jo måske også sammen kobles med solvarmen?

Du må sige til når næste træk koks skal hentes, så er vi da 2 til at dække fragtomkostningen :-)
Eller flere 8) Vi er flere på egenen.... :great:

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Æblebjerg » 04 jan 2011 10:55

Jeg har ikke en pind forstand på fastbrændsesfyr, men jeg har en scotte.

Med den ringe viden jeg har om fastbrænselsfyr skal jeg ikke spille Klåge-Åge, men jeg er dog af den opfattelse, at det kun kan betale sig at have fastbrændselsfyr, hvis man fyrer med selvskovet træ eller andet brændsle der kan erhverves megt billigt. Så kan man dog også fyre for meget få penge.

Hvis man ikke gider bruge så meget tid på at fyre, vil en scotte nok være et godt alternativ. Sidst købte jeg et helt træk piller (og delte med andre) så prisen kom ned på ca. 1300 kr/ton, og det skal undre mig meget hvis du kan bruge mere end 1½ ton per. måned hen over vinteren. Det afhænger dog meget at husets isoleingsgrad og hvor varmt du har det.

Jeg opvarmer selv 250 m2 dårligt isoleret hus fra 30'erne. I denne kolde december har jeg brugt 35 kg/døgn, men har også fyret godt op i pejsen når vi er hjemme, men så har vi også mere end 25 grader i stueetagen. Uden pejs ville vi nok have brugt 40 kg/døgn.

Selv hvis du får dif fyr til at køre optimalt vil du nok aldrig komme op på den samme virkningsgrad som et pillefyr. slet ikke hvis du kører uden akkutank. Især i forår/efteråsperioden vil du få en langt bedre udnyttelsesgrad i pillefyret.

Sidste år (okt. 09- okt. 10 fyrede jeg for 9000 kr piller (med 1400 kr/ton) hertil kommer dog en betydelig mængde selvskovet træ i pejsen. Dette skal sammanlignes med et olieforbrug på mere end 30.000kr det første år vi boede i huset.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 04 jan 2011 12:13

Tak for info Landlyst, og ja anlægget skal kobles sammen med solvarmen, vil have eventuel overskudsvarme i gulvvarmen i badeværelser icon_cheesygrin.gif

Jens mange tak for de konkrete info! Når først Scotte fyret er installeret, er der så meget justering mv. i den daglige drift? Påtænker som nævnt at installere et pillefyr og kombinere pillefyr, fastbrændsel og solvarme. Så kan jeg jo selv bestemme hvornår der skal fyres med hvad, og ikke mindst det faktum at så slipper fruen for at skulle fyre hvis jeg er udenlands eller lign :)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2011 14:06

Påtænker som nævnt at installere et pillefyr og kombinere pillefyr, fastbrændsel og solvarme. Så kan jeg jo selv bestemme hvornår der skal fyres med hvad, og ikke mindst det faktum at så slipper fruen for at skulle fyre hvis jeg er udenlands eller lign
Det lyder som en fornuftig ide! Men tænk meget over hvordan du skruer det sammen, da der er mange måder at gøre det på...

Men lad lige høre hvad der sker når du har gjort fyret ordentligt ren... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 04 jan 2011 14:31

Er desværre ikke sikker på at det hjælper en masse at tænke over hvordan det skal skrues sammen, da jeg ikke har tilstrækkelig indsigt i teknikken, men i aften skal der gøres rent, først fyr, herefter undertegnede icon_cheesygrin.gif

Nu har jeg besluttet mig for at der skal være de 2 fyringsmuligheder, altså fastbrændsel og pille/stoker.
I den forbindelse er det naturligt at stille sig selv det spørgsmål om man skal vælge at købe et billigt pillefyr, eller et mere alsidigt stoker til den dobbelte pris, jeg hælder til en billig installation da det virker til at de fleste er tilfredse med eksempelvis Scotte- lad mig endelig høre hvis du/I er uenige !? :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af John Skov Jensen » 04 jan 2011 18:45

Hej Superman.
Sådan en Hercules er en møgkedel til brændefyring, beklager men sådan er det. En gasogen kedel med en akkutank vil sikkert sænke dit træforbrug med et sted mellem 30 til 40 procent. Så hvis du vil have en pillebrænder og kun fyre i din Hercules fra tid til anden eller hvis du vil fyre med koks er den fin nok, og det vil aldrig kunne betale sig at skifte den. Men hvis du vil fyre overvejende med træ vil en moderne kedel med en betydlig højere effektivitet være en fornuftig løsning. Jeg læste en test af en U22 kedel, godtnok noget mindre end din, men tror jeg ikke har nogen betydning. Denne U22 blev målt til at være ringere end en Salamander med en virkningsgrad på ca 45%
http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/ ... -772-9.pdf

/John

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2011 19:00

men i aften skal der gøres rent, først fyr, herefter undertegnede
:great: Go ide, spændende at høre om det gør en forskel og om du finder ud i hjørneren og lære noget nyt om din kedel :shock:
Nu har jeg besluttet mig for at der skal være de 2 fyringsmuligheder, altså fastbrændsel og pille/stoker.
I den forbindelse er det naturligt at stille sig selv det spørgsmål om man skal vælge at købe et billigt pillefyr, eller et mere alsidigt stoker til den dobbelte pris, jeg hælder til en billig installation da det virker til at de fleste er tilfredse med eksempelvis Scotte- lad mig endelig høre hvis du/I er uenige !?
Jamen det kommer jo an på om du vil hælde andet en piller i, for vil du ha mulighed for andet er der jo kun en stoker der dur...

Ved ikke om der måske ka sættes pillebrænder på den kedel du har? Kunne være en mulighed...

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2011 19:15

Sådan en Hercules er en møgkedel til brændefyring, beklager men sådan er det. En gasogen kedel med en akkutank vil sikkert sænke dit træforbrug med et sted mellem 30 til 40 procent. Så hvis du vil have en pillebrænder og kun fyre i din Hercules fra tid til anden eller hvis du vil fyre med koks er den fin nok, og det vil aldrig kunne betale sig at skifte den. Men hvis du vil fyre overvejende med træ vil en moderne kedel med en betydlig højere effektivitet være en fornuftig løsning. Jeg læste en test af en U22 kedel, godtnok noget mindre end din, men tror jeg ikke har nogen betydning. Denne U22 blev målt til at være ringere end en Salamander med en virkningsgrad på ca 45%
Hov, ka da lige se der er stor forskel på u22/26 og u24... :shock: For de tal i den test ligger meget langt fra mine...

Men man kunne jo overveje at lave en røgkøler på den gamle kedel :shock: Det må kunne hæve virkningen en hel del på den?

Men ja til træ dur de ikke til, men hvis man vælger en ny kedel skal man huske at de IKKE har godt af koks, så man skal lige overveje hvad man vil ha af muligheder, Meeeen da supermand ikke gider skove, tror jeg ikke en ny trækedel er ideen... icon_cheesygrin.gif Men pille eller stoker var en klar mulighed, også realistisk...


Besvar