Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr, eller?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 03 jan 2011 15:48

Hej med Jer,

Jeg fyrer på livet løs i fastbrændselfyret, men noget tyder på at anlægget ganske enkelt ikke kører som det skal, og frustrationerne er store da det hele virker noget uoverskueligt, herfor henvender jeg mig til Jer i dette forum :-)
Sagen kort, jeg har et 5 år gammelt Viadrus U26, ca. 50 kW fastbrændselfyr, eneste styring er standard termostat til regulering af bundspjæld. Huset er 485 m2, fra 72 og halvdårligt isoleret, der er varme på ca. 250 m2, og har de seneste 5 uger brugt 4 paller briketter af 960 kg, hvilket efter min overbevisning er alt for meget :)

Fyrrummet står i forvejen foran en overhaling, men ved simpelthen ikke hvor meget der skal gøres, og midlerne er desværre også begrænsede når det kommer til eventuelt nyt udstyr (ca. 35.000)

Mine spørgsmål spænder bredt, og håber på at I kan give mig nogle indspark og gode råd.

Er et Viadrus af for ringe kvalitet, eller skal det blot optimeres med trækstabilisator og lignende? Eller er det eneste rigtige at købe et moderne Atmos fyr eller lignende?

Er et billigt pillefyr som Woody/Scotte kombineret med fastbrændsel en anbefalelsesværdig løsning?

Kender nogen en VVS´er eller lignende omkring Viborg som har spidskompetance inden for den slags?

Ja generelt er jeg meget interesseret i alle de råd og kommentarer I måtte have!


Med venlig hilsen en presset mand :roll:


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af mejeristen » 03 jan 2011 17:07

mere info om nuværende anlæg, har du akku tank på anlægget?
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 03 jan 2011 17:16

Ja mere info....

Hmm briketter, var måske også noget af det dyreste du ka putte i den....

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af pelle » 03 jan 2011 17:42

Det er 109 kg brikketter pr. døgn :shock: Det er alt for stort et forbrug . Ville skifte om til en Atmos med lagertank til. Den kan hurtigt tjene sig hjem hvis du kun benytter brikketter.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 03 jan 2011 18:39

Installationen er som da jeg overtog huset, ingen akku og åben ekspansion. Er helt klar over forbruget er voldsomt, men fruen og den lille skal jo ikke fryse :-)

En ting der undrer mig er at det er svært at få fremløbstemp. over 70, på trods af forbrug, røggas ligger en dag som i dag på 280 grader, fremløb 60 grader, så en akkutank vil da umiddelbart udfordre fyret- trods det burde have nødvendig overskud.

Egentlig vil jeg helst bare købe et billigt pillefyr og installere dette sammen med solvarme som er indkøbt, men har hørt så mange meldinger om at pillefyring er alt for dyrt, dette emne vil jeg meget gerne jeres mening om- ja ved at tråden også hører hjemme under pillefyr..

Hvad fyrer i med? Briketter skyldtes at jeg luge fik et godt tilbud, og gider ikke skove selv ;-)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 03 jan 2011 18:58

Går ud fra det er dette fyr du har... http://www.viadrus.cz/web/document/cms_library/222.pdf

Og skal det være omkring 50Kw, så er der 8 sektioner... Er der det eller hvor mange er der?

Har selv en virdarus herkules på 16Kw som har varmet 200kvm ok isoleret på loftet hus fra 1900 + 60kvm 70'er fladt tags værksted med åbnen port dagligt (flere gange), Den har da haft nok at se til da det var allerkoldest men da brugte den ca 50kg/døgn, nu ligger vi på omkring 25kg/døgnet... Med koks!

Tror som at det kunne være en go løsning for dig at fyre med koks i stedet, så skal du ikke lave noget om...
Og du er jo fra området, så kunne være noget samkørsle for at hente koksen hjem... icon_cheesygrin.gif

Men har du gjort fyret ordentligt rent? Hvis den er lukket til så er den sulten uden at give meget fra sig (kun til gråspurvene :oops: )

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 03 jan 2011 20:33

Landlyst, jeg har fyret med koks og kul indtil jeg fik briketter, og har aldrig kunnet klare mig med under 50 kg, uanset hvad, droppede koks grundet affaldsmængden. Har en mistanke om at mit problem skyldes at fyret ikke for lov til at få nok at leve af da det simpelthen er for stort, men igen, det er kun gætteri.

Fyret gøres jævnligt rent mellem de øverste ribber med en stålbørste der fulgte med, men skal blankt erkende at jeg ikke aner hvor meget skidtet skal gøres rent?

Har lige tjekket fyr, og der er 7 sektioner, så tidligere ejer var lidt fejlinformeret.

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 03 jan 2011 20:43

Det skal lige siges at størrelse af fyret meget vel kan være sat efter at der er swimmingpool i huset, men den påtænker jeg at nedlægge.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 03 jan 2011 21:40

Øh der er ikke stor affaldsmængde ved fyring med koks, Jeg har efter omkring 2½ tons vel omkring en 20 liters spand.... :shock: Så det forstår jeg godt nok ikke lige...

Koks ka man lettere køre mad lav ydelse på end med træ, da koks ka brænde med ned til omkring 60 graders kedeltemp. Så lige naboens, ligger på 55 grader... Min på 62 grader...

Nu er den kedel ikke ligesom min men det kan let tænkes du skal gøre mere end lige at feje med børsten... Gør min ren en gang om ugen, og det sænker røgtemp. fra ca 140/150 til 90/100 grader, så det ka let tænkes med træfyring uden akku tank at den er meget beskidt... :wink:

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 03 jan 2011 22:54

Det med affaldet forstår jeg sørme heller ikke, jeg har vel 2 spande pr 300 kg, nu tænker jeg igen på om fyret får for lidt luft. Med koks kan jeg så rigelig få varme på, det koger meget hurtigt.

Nu da du, landlyst, er fra området, kender du måske til en vvs'er der erfaring til at kunne "gennemgå" en installation, har prøvet flere, men der er ikke rigtig nogen som mener at have tilstrækkelig viden (hvis der ikke må linked vil jeg sætte pris på en pm ;-))


Besvar