Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af Zarge » 29 dec 2010 20:34

Tja lidt firkantet sagt så plejer dem der laver reglerne jo ikke at ta meget hensyn til de stakler der skal installere skidtet...;-)
Men hvad rørføring angår så skal ekspansionsbeholderen jo naturligvis sidde øverst, og hvis der kan komme et rør der op, så kan der vel også komme et afløb ned...:-)


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af Zarge » 29 dec 2010 21:25

Jeg har lige læst lidt op, og du har til dels ret... Der er som sådan kun et krav til udluftning på ekspentionsbeholderen, at den skal være forsynet med et ø15mm emrør/hævertbryder... MEN det forudsætter at beholderen IKKE er monteret på sikkerhedsledning, og det er den i LANGT de fleste anlæg.
Reglerne for sikkerhedsledningen siger at overløb enten skal føres til synligt afløb ved kedlen eller påfyldningsstedet, eller lodret over tag... MEN ved udførsel over tag kræves en meldeledning min ø20mm ført til synligt afløb ved kedlen/ påfyldningssted... og så er man jo lige vidt...
Paragraf 2.12.2 til 2.15 i AT-vejledningen: http://www.at.dk/~/media/2B3D80F53D8745 ... 721CF.ashx

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af mejeristen » 29 dec 2010 22:23

mht is prop:

Er noget min lokale vvs sagde, han anførte at det var set adskillige gange at kondens over tid dannede en is-prop hvor overløbet passerede grænsen mellem índe og ude!
Samt at det var sker mere end en gang at et anlæg havde sagt BUM! pga dette
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Michael404
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 maj 2009 07:44
Mit fyr: Benokov R25
Areal: 186m2
Brændsel: Barlinak 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6705
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 4tons
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af Michael404 » 29 dec 2010 22:44

Kan da supplere med jeg bruger ca. 4 timer på at varme 850L op med 25kw Benekov. 74grader i top og 70 i bunden. når den den er færdig. Vil råde dig til at starte lidt før, da det tager langtid hvis det er under 55grader.

Hvad jeg ikke kan finde ud af er om det er bedst at køre fuld tryk på pumperne eller lade vande "sive" forbi fyret. Syntes at have prøvet begge dele uden rigtig at kunne se forskel.
-Michael404

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af hudle » 30 dec 2010 12:37

Tomfisch: jeg ved ikke lige hvordan den er koblet til tanken... men jeg har 3 følere på og den nederste er noget lavere end den i midten.. Den øverste passer med 73-80 grader når jeg fyrer... så det er vel godt nok...

Ekspansionstanken sidder på loftet og er ikke så godt isoleret... måske jeg skal have den isoleret bedre.. er ikke sikker på den sidder meget højere end den øverste radiator... tror de er lige højt oppe.. ekspansionsoverløbet går ud gennem taget...


FER: Nu har jeg målt arealet på min tank og den er 7,52 m2 og nu har jeg fået fyret på 79 grader i dag så nu venter jeg bare på at den falder til 40-45 grader.. det er i dag -1 her vestpå og det har formentlig hjulpet at jeg kan fyre huset helt op sammen med tanken...

Jeg vender lige tilbage når jeg har målt tide nfor hvor lang tid der går for at den falder de her 40-45 grader nu hvor tanken er på 79 og der er forbrug på....

FER: ved du om man kan lave en omregning fra træ til piller og et ca forbrug.. ville godt nok blive ked af det hvis jeg skiftede og så jeg kom til at bruge 20 tons piller i stedet for 10 som mange spår det til.,...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af tomfisch » 30 dec 2010 16:58

Hmm... Tja, jeg har også en dårligt isoleret ekspansion på loftet med et rimeligt stort varmetab til følge. Det er lavet med selvcirkulation, og det er næsten det største problem i mit tilfælde: selvcirkulationen blander det varme vand i toppen af akkutanken med det kolde i bunden. Tilbage er en masse fislunkent vand, som ikke er til så meget, hverken opvarmning og slet ikke varmt brugsvand. Hvor meget du får ud af at efterisolere din ekspansion afhænger nok mest af, om der er konstant flow gennem beholderen eller ej.

I sidste ende er det nok kedlen, der kommer til kort. Hvis du ikke har mulighed for at få akkutanken indendøre, ville jeg vælge "noget andet", fx stoker eller varmepumpe. Jeg tror, en udendørs akkutank er en dårligt forretning på den lange bane, også selv om den er isoleret efter alle kunstens regler.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af hudle » 30 dec 2010 17:11

der er ikke flow gennem ekspansion.. der går kun et rør op på loftet hvor der er temp måler på.. hvad jeg skal bruge det til at jeg ved hvad temp er deroppe ved jeg ikke..

Nå nu kunne jeg så se hvor meget forbruget var..

fra kl 1220 til 1650 = 4,5 time

temp fra 79 til 46 grader = 33 graders fald.

temp i vejret: 0 grader...

vindhastighed: 0 M/s

Overflade areal af tank : 7,52 m2

Nå Fer nu må du lige på banen og så lige lave en udregning.. var det ikke noget med at du skulle bruge det til udregning..

ja Tomfisch det er jeg også kommet frem til... men hvordan beregner jeg lige hvor mange piller jeg skal bruge eller hvilket størrelse fyr jeg skal bruge til piller... er det mon 16 - 24 - 30 kw fyr?? og hvor mange piller skal man regne med... har jo også 45 rør i vakumsolfanger med pladeveksler og 300 l VVB
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af Fer » 30 dec 2010 20:13

Lad os prøve at regne :)

Glas uld og rockuld har ca. en lambda på 0,040W/m3C

Vi regner med 65 graders gennemsnitstemperatur og ude temp på 0 grader. Det giver en delta T på 65grader.

Du har så:
Q=(lambda*delta T)/materialetykkelsen=(0,04*65)/0,2=13W/m2

Qtot= 7,52*13=97,76W

Det er langt mindre end jeg havde regnet med. Denne beregning tager dog ikke højde for kuldebroer og evt. utætheder der giver stort varmetab hvis det blæser.

Forbruget

(4,18kj/kg/grad*1200kg*33,3grad)/(3600*4,5)=10,3KW.

For at kunne give dig lidt forbrug at se frem til på års basis. Jeg har lige installeret en energimåler på mit fyr idag. Jeg tror jeg bruger omkring 9kW ved minus 2 stykker. Jeg har et årligt forbrug på 8 tons. Jeg skal nok lige få lidt mere stabil data at sammen ligne med. Men umiddelbart vil mit bud ligge på et årsforbrug på 10-12 tons træpiler.

En anden beregning kunne laves hvis du kender dit årlige forbrug af træ i rummeter eller tons?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

sackman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:31
Mit fyr: Baxi solo innova 30 std
Areal: 210
Brændsel: Fyr/Elm
Fremviser gerne i postnummer: 7752
Årligt forbrug: 17-20rm
Kontakt:

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af sackman » 30 dec 2010 20:16

kan indskyde at det idag har taget mig/fyret 6 timer at varme lagertanken op fra 39gr-90gr...
og at det har gjort en hel del på tiden at få de 1-2mm glanssod af røgkanalerne

Drift temp. ligger nu konstant over 80gr, hvor før det lå mellem 71-78 gr.
Pind....Det er en livsstil

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af abn » 30 dec 2010 20:37

sackman » 30 Dec 2010, 20:16 skrev:kan indskyde at det idag har taget mig/fyret 6 timer at varme lagertanken op fra 39gr-90gr...
og at det har gjort en hel del på tiden at få de 1-2mm glanssod af røgkanalerne

Drift temp. ligger nu konstant over 80gr, hvor før det lå mellem 71-78 gr.
Hvordan rensede du dem? Jeg skal også have givet mit en ordentlig overhaling
Mvh Anders


Besvar