Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomi

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
ooen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2010 14:18
Mit fyr: Scotte 16 100 trin/Dor 16
Areal: 200 Incl. Kælder
Brændsel: RW piller
Årligt forbrug: ca. 5-6 paller
Geografisk sted: Vesthimmerland

Økonomi

Indlæg af ooen » 30 dec 2010 11:54

Hej alle ’pillemisbrugerer’

Med hensyn til at læse på dette forum, har jeg gjort det en hel del. Med dette er mit første indlæg.
Fakta: Har siden november 2005 fyret med scotte 16Kw i en Dor 16/24 Kw. (Trækregulator på rør)
Fik i øvrigt en meget fin service under monteringen og opstarten fra NBE, hvor jeg også havde købt anlæget.
De første 2 år brugte jeg Flexheat piller og derefter RW piller. Skiftede for ca. 1½ år siden chip, og gik fra 5 til 100 trins styrring. Forbruget har stort set ikke ændrede sig derefter. (O.K. Der har jo også lige været 2 kolde vintre) Asken er fin musegrå og meget flygtig, flammen er fin gul uden gnister og uden mørke spidser.
Huset er incl. Kælder ca. 200 kvm. Og ingenlunde topisoleret med et gennemsnit på ca 23 grader i hele huset. Solvarme monteret således at jeg ikke skal varme vand når solen vil.
Forbrug ca 5 – 6 paller (X960kg) om året.
Spørgsmål: Vil det være økonomi i at købe interface + iltstyring og hvad der ellers skal til for at kunne finjusterer sit anlæg ?
Ole Ø


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Økonomi

Indlæg af Keld » 30 dec 2010 12:03

Nej, der er måske lidt at hente på iltstyringen. Men det er altid degligt med noget at lege med, samt du vil kunne overvåge fyret og sove roligt om natten, velvidene at nu kan det ikke gøres bedre, denne vished er også rar at have. Godt Nytår.

ooen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2010 14:18
Mit fyr: Scotte 16 100 trin/Dor 16
Areal: 200 Incl. Kælder
Brændsel: RW piller
Årligt forbrug: ca. 5-6 paller
Geografisk sted: Vesthimmerland

Re: Økonomi

Indlæg af ooen » 30 dec 2010 12:23

Tak for hurtigt svar.
Jeg må så indskyde at jeg har rigeligt at se til, og nattesøvnen er ikke noget problem. Og der har aldrig været et utilsigtet stop på fyret.
Noget der undrer mig er, at der skrives at el-tænderen ikke har særlig lang levetid. Min har holdt siden 2005. Det er måske fordi at fyret bliver slukket helt når solen får magt nok til at klare vores forbrug, og har derfor ikke så mange opstarter.
Skal lige nævnes at El-tænderen også får en omgang hver fredag sammen med resten af fyret. (Rent fyr varmer bedst)

Godt nytår
Ole Ø.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Økonomi

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 dec 2010 13:11

Tilllykke med de første indlæg.

Hvis du ikke har version 5 eller 6 (og det har du vel ikke?), så vil meget af det nye tilbehør ikke være understøttet af styringen.

Jeg er ny-tilkommer med version 6; men jeg har læst en del, der mener, at iltstyring i version 4 er for 'langsom' (regulerer på den eksterne snegl) og ikke kan betale sig...

Jeg har læst rygter om, at forhandlerne ligger inde med en del StokerKontrol-interfaces fra årets jubilærumstilbud på Scotte og Woody, og de sælges endda særdeles billigt.

ooen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2010 14:18
Mit fyr: Scotte 16 100 trin/Dor 16
Areal: 200 Incl. Kælder
Brændsel: RW piller
Årligt forbrug: ca. 5-6 paller
Geografisk sted: Vesthimmerland

Re: Økonomi

Indlæg af ooen » 30 dec 2010 15:13

Hvordan ser man hvilken version der er i boksen ??

Ole Ø.


Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Økonomi

Indlæg af Birch-Nielsen » 30 dec 2010 15:16

Hej

Med en gennemsnitstemp. på hele 23° på 200 m2 så synes jeg bestemt ikke at det lyder vildt med 5-6 pl (4,8 - 5,7 t.) isolering/kælder taget med i betragtning. Interfacet kunne jeg ikke undvære - det er rigtigt svært at lade være med ikke lige at logge på og se hvordan fyret kører...bare der er en netforbindelse kan jeg styre det fra Hong Kong (dog uden helt at kunne se flammen) Og så har du det fulde overblik over hvad der sker, men det er naturligvis et temperamentsspørgsmål om man synes det er fedt. En iltstyring koster vel i underkanten af 3 kilo i dagens mønt, og uden at kunne komme med skråsikre facts, så tror jeg du skal fyre en del år for at hente det hjem. Igen: Nogen synes det er uundværligt, for så har man fintunet så godt det er muligt. Men måske der er nogen der ligger inde med nogle analyser/beregninger omkring effekten af iltstyring, så kigger jeg gerne med. :great:

Mvh Folke

ooen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2010 14:18
Mit fyr: Scotte 16 100 trin/Dor 16
Areal: 200 Incl. Kælder
Brændsel: RW piller
Årligt forbrug: ca. 5-6 paller
Geografisk sted: Vesthimmerland

Re: Økonomi

Indlæg af ooen » 30 dec 2010 16:14

Det var jo også bare det at, hvis jeg nu kunne spare ½-1 palle om året, ville det måske være realistisk at købe sådan et sæt. men nu skal det da overvejes om der ikke er andet der trænger til at blive vedligeholdt.

Godt nytår.

Ole Ø.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Økonomi

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 dec 2010 17:13

Et vildt gæt, uden at jeg ret meget at have det i, så vil jeg vil tror, at man er nede i måske 5 procents besparelse på en version 4-iltstyring, hvis man er meget heldig.

Men det kommer jo også an på, hvor meget iltreguleringen skal rette op på, f.eks. i form af varierende pillekvalitet m.m.

Rensning af kedlen med jævne mellemrum kan nok give mere...
ooen » 30 Dec 2010, 15:13 skrev:Hvordan ser man hvilken version der er i boksen ??
I nogle versioner (måske dem alle?) vises chip-versionsnumret, når der sættes strøm til styringen.

Det mest sikre er nok, at skrue låget af styringen og kigge på labelen ovenpå den største chip på printet. På version 4-prints er chipversionerne 4.12 (eller er det 4.13?) og 4.99x (hvor x er et bogstav) vist meget brugte.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Økonomi

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 dec 2010 21:05

Ved nærmere eftertanke, så er der vist også en del der mener (bl.a. muligvis Falck), at Dor-kedlen ikke et tæt nok til iltstyring...

ooen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2010 14:18
Mit fyr: Scotte 16 100 trin/Dor 16
Areal: 200 Incl. Kælder
Brændsel: RW piller
Årligt forbrug: ca. 5-6 paller
Geografisk sted: Vesthimmerland

Re: Økonomi

Indlæg af ooen » 30 dec 2010 23:53

Tusind tak for alle de sagkyndige indlæg. Det bekræfter mig endnu mere i min teroi om at der vil gå en rum tid inden en sådan invistering er tjent ind.
Jo. Det kunne være sjovt med et anlæg man regulere fra sin stue, eller fra den anden side af jordkloden. Men jeg tror hellere jeg vil bruge midlerne på vores veteran mc m/sidevogn.

Endnu engang: Godt nytår, og pas på jeres fingre og øjne.


Besvar