Fyr der fryser

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Re: Fyr der fryser

Indlæg af levi »

skm » 30 Dec 2010, 00:23 skrev: Jeg ønsker ikke shunten skal være med i en kølende funktion, men blot spæde til når temperaturen kommer under en 5-10 grader... Men okay - jeg har før ledt forgæves efter sådan en mulighed...

Du skriver cirkulerende vand under tryk... er det lille tryk der er i et åbent anlæg nok? Der er et overtryk på 0.2bar...
Det er 2 meter vandsøjle, - det er et godt spørgsmål, - du skal nok have fat i fysikbøgerne for at få svaret :wink:

Hmm, - forresten er der måske en mulighed alligevel...

En motorventil, - kombineret med en trådløs termostat, - termostaten siger til motorventilen at rummet er blevet 0 grader, - motorventilen sender varme ind i anlægget indtil rummet er 5 grader igen...

Det kan måske lade sig gøre alligevel....

skm
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 dec 2010 09:09
Mit fyr: Woody 16kw på opop-kedel
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Nær Vildbjerg

Re: Fyr der fryser

Indlæg af skm »

Selvfølgelig.... det er da lige det der skal til...
levi

Re: Fyr der fryser

Indlæg af levi »

Ja nemlig ja :)
MNielsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Re: Fyr der fryser

Indlæg af MNielsen »

Lige en hurtigt på vej til arbejde: Hvis man skal sænke vands frysepunkt ved hjælp af tryk, så snakker vi 1000-vis af bar før der sker noget.
Her ligger et skema over vands egenskaber.

http://www1.lsbu.ac.uk/water/phase.html

Jeg kan læse fejl på skemaet, men for at sænke frysepunktet en grad skal vi lægge 100bar tryk på. Den laveste fryse-temperatur der kan opnås er -20 grader C ved 2000bar tryk...
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Fyr der fryser

Indlæg af Ollii »

MNielsen » 30 Dec 2010, 06:04 skrev:Lige en hurtigt på vej til arbejde: Hvis man skal sænke vands frysepunkt ved hjælp af tryk, så snakker vi 1000-vis af bar før der sker noget.
Her ligger et skema over vands egenskaber.

http://www1.lsbu.ac.uk/water/phase.html

Jeg kan læse fejl på skemaet, men for at sænke frysepunktet en grad skal vi lægge 100bar tryk på. Den laveste fryse-temperatur der kan opnås er -20 grader C ved 2000bar tryk...
Hvis der er bevægelse (cirkulation) tror jeg nu også levi har ret i at vandet først fryser ved lavere grader.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

skm
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 dec 2010 09:09
Mit fyr: Woody 16kw på opop-kedel
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Nær Vildbjerg

Re: Fyr der fryser

Indlæg af skm »

Okay... så trykket har ikke så meget at sige... Det er mest et spørgsmål om at sørge for cirkulation...
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Fyr der fryser

Indlæg af Zarge »

I "gamle dage" havde mine forældre en minkfarm. Drikkevandet til dyrene kørte rundt i sorte plast slanger uden på burene. Normalen var bare at koble vand på gennem en trykregulator for at dyrene nemmere kunne aktivere drikkeventilerne. Men min far købte en stor tank og en kraftig cirkulationspumpe. Der var godtnok også en varmepatron i tanken men for det meste var det nok bare at hæve cirkulationen når det frøs (og nabofarmene spænede rundt med kogende vand og gasbrændere for at tø deres op) så uden at ha meget forstand på vand, så må der være noget om sagen... Så vidt jeg husker skete det kun en gang at skidtet frøs, og det var fordi styringen til pumpen var feset af... Han havde så heldigvis også fået lagt et varme kabel med gennem rørene (man går vel med livrem og seler...;-) så på med svejseren så var der hul igen...:-)
levi

Re: Fyr der fryser

Indlæg af levi »

MNielsen » 30 Dec 2010, 06:04 skrev:Lige en hurtigt på vej til arbejde: Hvis man skal sænke vands frysepunkt ved hjælp af tryk, så snakker vi 1000-vis af bar før der sker noget.
Her ligger et skema over vands egenskaber.

http://www1.lsbu.ac.uk/water/phase.html

Jeg kan læse fejl på skemaet, men for at sænke frysepunktet en grad skal vi lægge 100bar tryk på. Den laveste fryse-temperatur der kan opnås er -20 grader C ved 2000bar tryk...
Jo jo, - det er ved stillestående vand at du kan hæve frysepunktet ved at forøge trykket markant, - men i dette tilfælde her snakker vi om trykanlæg med cirkulation , - og så er frysepunktet helt anderledes :)

Cirkulerende vand under tryk fryser ikke ved -20 grader icon_cheesygrin.gif
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyr der fryser

Indlæg af snubbi »

hej levi
du skriver lidt tiliger i tråden at mand ikke kan komme frost væske i rørene så virker thermostaterne på radiartor ikke i længden .jeg har radiator i båden med thermostat ventiler på der køret nu på 10 år og virker fint stadigvæk
levi

Re: Fyr der fryser

Indlæg af levi »

snubbi » 03 Jan 2011, 14:16 skrev:hej levi
du skriver lidt tiliger i tråden at mand ikke kan komme frost væske i rørene så virker thermostaterne på radiartor ikke i længden .jeg har radiator i båden med thermostat ventiler på der køret nu på 10 år og virker fint stadigvæk
Hej Snubbi, - fordi et par enkelte kan få det til at fungere, - så er det ikke ensbetydende med det virker generelt.

Mit bedste råd vil altid være, - LAD VÆRE.

Ikke for at lyde bedrevidende, - men jeg har skilt flere anlæg totalt ad, - fordi man havde forsøgt sig med frostvæske i anlægget, - det havde smadret alle ventiler etc.

Besvar