Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af john m » 29 dec 2010 22:21

Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Bach » 29 dec 2010 22:34

Yes, tak John.
Mine slanger er Wavin Pex-one, som ligesom Uponor er godkendt til en konti.drift temp. på 70 grader. Jeg tror ikke mit fremløb er meget mere end 75 grader, så mine slanger er nok ikke helt døde endnu...
Mvh Bjørn.

levi

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af levi » 29 dec 2010 23:23

HUSK - jo lavere temp. igennem pexslangerne, - jo længere levetid :)

Mange fjernvarmecentraler vil IKKE have man bruger pex til gulvvarme hvis man har direkte fjernvarme, - uanset hvilken temp. pexèn er testet til.

Det er ALTID en god ide at shunte hen over gulvvarme slanger :)

Wavin pex one laves af www.golan.dk - et glimrende rør, - men stadigvæk bør man have en drift temp. på under 50 grader :)

levi

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af levi » 29 dec 2010 23:24

Zarge » 29 Dec 2010, 22:14 skrev:undskyld jeg lige hijacker lidt... Jeg har skiftet alle rør i huset til 15mm pex, og er ikke så gode venner med min fremløbsshunt, så der ruller op til 80-85 grader ud til radiatorerne ( har ingen gulvvarme) når akkutanken er varmest...
Nogen ide om hver meget det skræller af levetiden???
Jeg vil skyde på en halvvering sådan ca. :|

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Zarge » 29 dec 2010 23:28

PIV... hvor lang er levetiden normal? ( man ku jo håbe at en halvering er et reelt problem...;-)


levi

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af levi » 29 dec 2010 23:30

Zarge » 29 Dec 2010, 23:28 skrev:PIV... hvor lang er levetiden normal? ( man ku jo håbe at en halvering er et reelt problem...;-)
Hvis der er indvendig iltbarierre og det er et 5 lags rør du har valgt, - er levetiden ca. 50 år.

Har du valgt et "lavprisprodukt" som er 3 lags rør, - og med udvendig iltbarriere mener jeg man siger levetiden er 20-40 år.

Hvis man vel og mærke bruger en shunt, - uden shunt kan du jo selv udregne levetiden :wink:

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Zarge » 29 dec 2010 23:37

Det er det billigste de havde hos vvs-eksperten... Det meste er kombi rør (rir), lidt af den varme rør...
Jeg regner med at jeg får lavet shunten om til sommers, så har rørene kørt et år, så jeg håber på at installationen stadig kan holde en flok år frem :-)
Tak for svarene

levi

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af levi » 29 dec 2010 23:47

Zarge » 29 Dec 2010, 23:37 skrev:Det er det billigste de havde hos vvs-eksperten... Det meste er kombi rør (rir), lidt af den varme rør...
Jeg regner med at jeg får lavet shunten om til sommers, så har rørene kørt et år, så jeg håber på at installationen stadig kan holde en flok år frem :-)
Tak for svarene
Kombi (R.I.R) - bruger du ikke til gulvvarme!

Kombi rør er væsentligt tykkere end gulvvarmeslanger, - så der er forholdene anderledes, - dog anbefales en max. drifttemp. på kombi rør til at være 65 grader.

Den billigste gulvvarmeslange fra vvs-eksperten var i gamle dage en 5 lags pex fra DVI, - med indvendig iltbarierre, - og det var en glimrende kvalitet.

Så hvis du har købt den for 1 år siden, - så har du købt en velkendt og udemærket kvalitet :)

(Jeg ved af gode grunde ikke om det er den samme de kører med på nuværende tidspunkt).

NB - Når man køber gulvvarmeslanger, - så læg mærke til hvad der står på kassen, - køb KUN slanger der er med min. 5 lag!

Lad være med at spare 1 kr pr. meter fordi man har skåret 2 lag væk, - det er en rigtig dårlig investering :(

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Zarge » 30 dec 2010 00:09

Det er rør-i-rør, ikke gulvvarme slange, jeg bruger det til radiatorerne, og langt det meste er kombi rør, da de havde det på bud da jeg købte det (50mx15mm) dog er noget af det i ren "varmerør" noget med rød krave de havde til at ligge (de havde et par 100mtr ruller, som jeg fik til samme pris)
Der stod desværre ikke noget på kassen ;-)

levi

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af levi » 30 dec 2010 00:13

Zarge » 30 Dec 2010, 00:09 skrev:Det er rør-i-rør, ikke gulvvarme slange, jeg bruger det til radiatorerne, og langt det meste er kombi rør, da de havde det på bud da jeg købte det (50mx15mm) dog er noget af det i ren "varmerør" noget med rød krave de havde til at ligge (de havde et par 100mtr ruller, som jeg fik til samme pris)
Der stod desværre ikke noget på kassen ;-)
Ja ok, - så lyder det til du har købt noget "oprydningshalløj" - evt. fra konkursboet vvs-grossisten :roll:

Så kan man kun gisne om hvad det er du har fået, - jeg ville helt klart i dette tilfælde have en anlægsshunt på, - så du ikke frister skæbnen :)


Besvar