Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af pelle » 28 dec 2010 23:43

Kan huske for mange år siden da jeg boede i byen og havde naturgas. Så gik man jo også der og holdt lidt øje med forbruget. Sådan en 5-6 m3 om dagen. Så steg forbruget ski pludselig til 10-11 m3 . Der er noget galt tænkte jeg. Ind og ringe til vvseren. Han sagde roligt... Det fryser 10 grader ligenu.. Der er ikke noget galt med din gaskedel..
Nå ja.. :oops:

Ja det er jo bleven vinter og du har nok en kedel der er lige i underkanten til så stort et hus. Så skal der fyres meget.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af tomfisch » 29 dec 2010 08:57

Ja, det lyder jo som om forbrændingen er fin. Konvektionsdelen er rørene, du renser en gang i mellem. På min kedel er der seks rør bagtil med turbolatorer i. Jeg fejer dem ugentligt; det passer ind i min rutine og så er det gjort uanset om jeg måske kunne vente længere tid mellem hver fejning eller ej. Hvor meget sod og støv sidder der i rørene hos dig? Et lag på selv nogle få millimeter isolerer og forringer kedlens virkningsgrad og dermed effekt.

Angående ekspansionen så kan der være et stort varmetab dér. Det kan selvfølgelig mindskes med mere isolering. Mit anlæg er lavet med selvcirkulation uden mulighed for regulering. Desværre kan jeg ikke komme til at isolere...
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af hudle » 29 dec 2010 14:53

Tomfisch: Dem har jeg lige renset.. jeg har en boremaskinebørste hvor jeg renser godt i bund.. det er to dage siden nu.. og turbolator er renset også.. da jeg rensede sidst her er der en god portion ... tror hvis man sætter begge hænder sammen og så fylder soden deri så har jeg sådan een stor håndfuld...

Synes bare det er underligt at den varmer fra 25-45 grader og så stopper den ligesom der... kedeltemp er 79-85 grader.. synes godt nok det er sært... jeg har aldrig rigtig forstået det med ekspansion.. er det noget med når temp stiger så udvider vandet sig og ekspansion er buffer for det...????
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

clausnet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26 dec 2010 13:05
Mit fyr: Gasogen IRLEH Plus 30 kW/InterFire 20 kW
Areal: 250
Brændsel: træ/kul/træpiller

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af clausnet » 29 dec 2010 15:48

Ekspansion bruges når du har et såkaldt åbent system dvs. uden tryk. Når vandet bliver opvarmet udvider det sig og så stiger niveau i ekspansionsbeholder, der iøvrigt skal placeres højere end højeste radiator. Beholderen skal have udløbsrør ud i det fri. Trykket er altid lig atmosfærisk tryk. Og så skal beholderen naturligvis være godt isoleret.

Men tilbage til dit problem med vandtemperatur. hvor langt er der fra fyret til yderste radiator? Hvis jeg sammenligner det med mit hus, så har jeg 25 m præisolerede rør fra kedelrum til huset, og pladevarmeveksler undervejs. Rørene ligger 1 m under jorden. Temperatur ved indgangen til varmeveksleren ligger på ca. 75 gr, på udgangen er ca 20 gr lavere. Når vandet kommer til huset er temperatur 10 grader lavere, medmindre jeg skruer op på pumpen, så taber jeg ca. 2 grader. Da vi havde minus 20 om natten kunne jeg holde vandet oppe på de temperaturer og så kørte fyret med ca 7,8-8,5 kW. (Jeg har investeret i en elektronisk varmemåler til ca. 500 kr, så jeg kan se det nøjagtigt. Det kunne være at vandet skulle cirkulere noget hurtigere? Men det er kun min gæt.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af mejeristen » 29 dec 2010 16:52

clausnet » 29 Dec 2010, 15:48 skrev: Beholderen skal have udløbsrør ud i det fri.
Tja ud i det fri, ved ikke om der er noget lovgivning omkring dette, men det skal føres til afløb. ud i det fri er betænkeligt, da det kan sker at der dannes en prop af is overløbsrøret. dette kan betyde at Anlægget "eksplodere" da trykket pga temp stigning ikke kan komme ud af anlægget
clausnet » 29 Dec 2010, 15:48 skrev:[Trykket er altid lig atmosfærisk tryk.
Ikke korrekt trykket i et anlæg med åben ekspansion er alene bestemt af højden på vandsøjlen (vandoverfladen i eksp.beh) i forhold til det punkt hvor trykket måles, typisk på et manometer på kedlen!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


smedenblc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 dec 2010 16:05
Mit fyr: alcon 6
Areal: 210ca
Brændsel: pind
Fremviser gerne i postnummer: 7660
Årligt forbrug: 35m3
Geografisk sted: bækmarksbro

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af smedenblc » 29 dec 2010 17:05

jeg følermed dig jeg fyre også uafbrut så jeg vil over på stoker og regner med at der bliver mindre arbejde

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af tomfisch » 29 dec 2010 17:23

Godt så: forbrændingen er fin og kedlen er ren, så er det på det rene. Hvordan er kedlen koblet sammen med tanken? Kedlen bør jo lade vand over i toppen af tanken med samme temperatur som kedlen, altså 79-85 grader i dit tilfælde. Hvor mange termometre har du på tanken? Er det hele tanken, der stiger i temperatur eller kun dele af den? Idéen med en tank er, at der skal være en lagdeling mellem fremløbsvandet og returvandet. Jo koldere retur, jo bedre udnytter du tankens kapacitet. Rimeligvis skal returen være omkring 30 grader, fremløbet afhænger af type af varmesystem og varmebehovet i øvrigt.

Hvad med ekspansionen: hvor sidder den? Hvordan er den koblet på systemet? Er den godt isoleret?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

clausnet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26 dec 2010 13:05
Mit fyr: Gasogen IRLEH Plus 30 kW/InterFire 20 kW
Areal: 250
Brændsel: træ/kul/træpiller

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af clausnet » 29 dec 2010 18:09

Det, jeg mente med atmosfærisk tryk, er nærmest det tryk, der er i toppen af ekspansionsbeholderen, det er klart, at jo højere vandsøjle... men det er uden betydning, da ekspansionsbeholder er åben.

Der er INGEN krav om, hvordan overløbsrøret skal føres ud. Og mht. is propper, så skal jeg hilse og sige, at jeg har åbent anlæg med godt isoleret beholder og isoleret overløbs rør (25 cm lang, stikker 5 cm ud af beholderen) og har aldrig oplevet is prop. heller ikke forleden nat, hvor vi havde minus 21. Vandet i beholderen bliver jo varm, det bliver røret også. Men man kan jo føre det til afløb. Man så skal man huske et enten gøre det indendørs, eller isolere hele vejen ned.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af Zarge » 29 dec 2010 20:01

Ang regler for overløbet på en åben ekspansion tror jeg du skulle ta og læse lidt op på det... Har ikke lige papirene hos mig men det er noget med et skråtskåret rør over et synligt gulvafløb i samme rum som fyret står...

clausnet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26 dec 2010 13:05
Mit fyr: Gasogen IRLEH Plus 30 kW/InterFire 20 kW
Areal: 250
Brændsel: træ/kul/træpiller

Re: Hvor lang tid tager det at fyre Akkutanken op??

Indlæg af clausnet » 29 dec 2010 20:12

Ikke helt, hvad vil du gøre, hvis du ha 2 etages hus med fyr i stue/kælder uden varmeveksler? Så har du et problem... hvis du har ekspansionstank lige ved siden af. Radiatorer på 2 sal er ikke separeret fra din tank/fyr, og så flyder vandet bare ud gennem røret.


Besvar