Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vigas display kaput

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Vigas display kaput

Indlæg af abn » 26 dec 2010 23:19

Vi tog lige dette som et sidespring i en anden tråd, men synes lige at der skulle være et lille tips hvis nogen skulle komme ud for dette engang. Juleaftensdag om formiddagen gik mit display i udu, så jeg fik forhørt mig ved en kammerat som har det samme fyr og ved alt om alt om dette kunne lade sig gøre.

Lige nu har jeg koblet strømmen fra printet og i en samledåse hvor ladomat er koblet til. Derfra en ledning til en afbryder. Så har jeg taget stikket fra blæseren som også sidder på printet og afmonteret det fra ledning. Den er så også ført i afbryderen. Og så kan jeg starte og slukke blæseren på den. Meget simpelt, men det er rigeligt til at varme akk op. Man kunne jo montere et tænd/sluk ur til 20 kr som slukker blæser og ladomat kl 01.00 om natten. Altså 3 timer efter sidste fyring, bare for at undgå unødig afkøling. Alt i alt under 100 kr i nyindbøb. Det kan vist ikke gøres billigere.

Det er også et alternativ til de helt hen i vejret priser på knap 2000 for et display og det samme for en printplade.
Jeg skal ihvertfald aldrig bruge de Vigas reservedele igen.

Mvh Anders
Mvh Anders


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vigas display kaput

Indlæg af pelle » 27 dec 2010 00:08

abn » 26 Dec 2010, 23:19 skrev:Vi tog lige dette som et sidespring i en anden tråd, men synes lige at der skulle være et lille tips hvis nogen skulle komme ud for dette engang. Juleaftensdag om formiddagen gik mit display i udu, så jeg fik forhørt mig ved en kammerat som har det samme fyr og ved alt om alt om dette kunne lade sig gøre.

Lige nu har jeg koblet strømmen fra printet og i en samledåse hvor ladomat er koblet til. Derfra en ledning til en afbryder. Så har jeg taget stikket fra blæseren som også sidder på printet og afmonteret det fra ledning. Den er så også ført i afbryderen. Og så kan jeg starte og slukke blæseren på den. Meget simpelt, men det er rigeligt til at varme akk op. Man kunne jo montere et tænd/sluk ur til 20 kr som slukker blæser og ladomat kl 01.00 om natten. Altså 3 timer efter sidste fyring, bare for at undgå unødig afkøling. Alt i alt under 100 kr i nyindbøb. Det kan vist ikke gøres billigere.

Det er også et alternativ til de helt hen i vejret priser på knap 2000 for et display og det samme for en printplade.
Jeg skal ihvertfald aldrig bruge de Vigas reservedele igen.

Mvh Anders
Det kan faktisk godt gøres billigere. Find et gl. komfur og pil ovn termostaten ud. Har den 3 ben er den fin. I en ovn slukker den ved en given temp. Men er der tre ben ( eller stik om du vil) kan du ved at sætte spadestikket i en anden stik og få kontakten på termostaten til at tænde ved en given temp. Føleren sætter du så på røgrøret . Når du tænder op starter blæser og pumpe da røgrøret hurtigt bliver varmt.Termostaten sættes feks. til 100 gr.. og ved endt fyring bliver røgrøret hurtigt koldt termostaten slår fra og blæser og pumpe slår fra.
Men, ok.. Hvis du ca. ved erfaringsmæssigt hvor lang tid kedlen er om at få tanken op i temp. er en tænd/sluk ur da fin. Bare husk, det skal være typen med jord.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vigas display kaput

Indlæg af abn » 27 dec 2010 00:22

Ja du har ret. Det kan godt gøres billigere, men jeg har godt nok mange sjove ting i gemmerne, men aldrig det man lige står og mangler. Men i nyindkøb er det svært at gøre billigere.

Men altid godt med andre gode forslag, hvis man lige står skal finde en hurtig løsning. Det er jo altid på det mest åndsvage tidspunkt at sådan noget sker. Det kan jo sikkert også bruges på andre kedler der minder om vigas.
Mvh Anders

Kim J
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 jul 2010 08:49
Mit fyr: Vigas 25
Areal: 206
Brændsel: Træ
Årligt forbrug: Vel 25 - 30 rummeter
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Vigas display kaput

Indlæg af Kim J » 28 dec 2010 09:18

Min termovar ladeventil, starter også med sådan en ovntermostat, jeg brændte dog de første par stykker af, da følerne blev for varme, men så isolerede jeg føleren lidt, og nu virker det fint..

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vigas display kaput

Indlæg af abn » 28 dec 2010 22:50

Kim J » 28 Dec 2010, 09:18 skrev:Min termovar ladeventil, starter også med sådan en ovntermostat, jeg brændte dog de første par stykker af, da følerne blev for varme, men så isolerede jeg føleren lidt, og nu virker det fint..
Tak for tippet. Vi kan altid bruge sådanne gode råd.
Mvh Anders


Besvar