Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pejstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 aug 2010 22:09

valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af pejstrup » 16 aug 2010 22:50

Jeg søger information om hvilket fyr jeg skal vælge, til et hus på 150m2 en dårligt isolering på loft, 60% gulvvarme og 40% radiatorer.
Jeg er i vildrede omkring valget mellem stoker og pillebrænder. Jeg har prøvet at få nogle svar på mine spørgsmål hos VVs folket, men de har kun jordvarme i hovedet og det skal jeg ikke til at investerer i. Jeg vil gerne kunne udvide min varme kilde med solvarme, derfor skal fyret også passe ind når jeg installerer dette. Jeg har fået tips fra skorstensfejeren om, at jeg skal vælge et fyr der har eksisteret i flere år, da de har mest erfaring med deres produkt.. :? logisk nok..!!
Jeg har set på anlæg hos VVS-Eksperten men jeg har ingen mulighed for at bedømme disse anlæg,jeg kan kun konstaterer, at de ikke har den store forstand på at fyre og vedligeholde deres demostrations-anlæg ude i butikkerne.
Jeg har hørt om Baxi som et rigtigt godt fyr, men har også hørt at det er for dyrt i forhold til de stoker man kan få til en 1/3 af prisen. Men som skrevet, søger jeg information om fyrtype valg, samt info om alt det jeg skal huske, for at få det perfekte fyrrum, med tilhørende styring af fyr og varmeforsyning.
Jeg søger oplysninger på køb og installation af stoker/pillefyr.Jeg starter på bar bund med opbygning af fyrrum, skorsten, fyr og teknik.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Ulrik » 16 aug 2010 22:55

Jeg synes du skal starte med at kigge lidt på vores guide: stoker_guide.php
Forhåbentligt kan det hjælpe dig lidt på vej.
MvH Ulrik©

pejstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 aug 2010 22:09

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af pejstrup » 16 aug 2010 23:04

Takker.. Nu har jeg allerede fået svar på mange af mine spørgsmål..
Jeg søger oplysninger på køb og installation af stoker/pillefyr.Jeg starter på bar bund med opbygning af fyrrum, skorsten, fyr og teknik.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Ulrik » 16 aug 2010 23:18

Du er selvfølgelig velkommen til at stille yderligere spørgsmål.

Solvarme + pillefyr kan nok ikke betale sig rent økonomisk. Pillefyring er for billigt :)
'Men det kan betyde at du kan slukke anlægget i sommermånederne og det kan jo være rart nok.

Baxi er et fint anlæg, men efter min mening mangler den automatiske tænding.

P.S.
Jeg flytter lige emnet til en andet forum.
MvH Ulrik©

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Landbo » 16 aug 2010 23:27

Hej.

Det er mange spørgsmål. Prøver at svare på et par.

pejstrup skrev:Jeg søger information om hvilket fyr jeg skal vælge, til et hus på 150m2 en dårligt isolering på loft, 60% gulvvarme og 40% radiatorer.
Jeg er i vildrede omkring valget mellem stoker og pillebrænder. Jeg har prøvet at få nogle svar på mine spørgsmål hos VVs folket, men de har kun jordvarme i hovedet og det skal jeg ikke til at investerer i.

Personligt vil jeg kun investere i et pillefyr (faldstoker) hvis brændslet der skal bruges, er træpiller da de specielt er lavet til nettop dette brændsel. Hvis du planlægger at 'hælde' andre typer biobrændsler på tanken, hedder valget helt klart en stoker. Du bør dog lige bemærke at de fleste stokerfabrikanter normalt laver en eller to billigmodeller der 'kun' er egnet til pille og (måske) kornfyring.

Jeg vil gerne kunne udvide min varme kilde med solvarme, derfor skal fyret også passe ind når jeg installerer dette. Jeg har fået tips fra skorstensfejeren om, at jeg skal vælge et fyr der har eksisteret i flere år, da de har mest erfaring med deres produkt.. :? logisk nok..!!

Jeg har set på anlæg hos VVS-Eksperten men jeg har ingen mulighed for at bedømme disse anlæg,jeg kan kun konstaterer, at de ikke har den store forstand på at fyre og vedligeholde deres demostrations-anlæg ude i butikkerne.

Øh, det udsagn er hørt før, desværre!

Jeg har hørt om Baxi som et rigtigt godt fyr, men har også hørt at det er for dyrt i forhold til de stoker man kan få til en 1/3 af prisen.

Hvis du vil kombinere med eks. solvarme bør du se dig om efter et fyr med eltænder.

Men som skrevet, søger jeg information om fyrtype valg, samt info om alt det jeg skal huske, for at få det perfekte fyrrum, med tilhørende styring af fyr og varmeforsyning.

Tja, her begynder det nok at knibe gevaldigt. Tit og ofte vil dit ønske være svært/umuligt at udføre, da det kniber gevaldigt at få de forskellige styringer til at snakke forståeligt sammen. Der er forhåbenteligt andre der er 'lidt' klogere på emnet end jeg. icon_cheesygrin.gif
Ups. Ulrik har været hurtigere end jeg.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


pejstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 aug 2010 22:09

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af pejstrup » 19 aug 2010 20:53

Tak for de gode indlæg jeg kan allerede danne mig et billed af hvad jeg bør vælge. Jeg tror min ekspertise ligger tættest på en pillebrænder, hvor jeg kun skal fortage indkøb af piller i den rigtige prisklasse og ellers renholde mit fyr og brænder. Jeg har en elektrikker ven der mener at han nok skal modulerer de forskellige anlægs styringer sammen, når eller hvis jeg installerer solvarme.
Jeg har set på mange pillebrænder, de er bygget af diverse smede "ude på landet" nu falder jeg over en svensk pillebrænder der hedder viking Bio som blandt andet forhandles af elektrikker firmaet Terkildsen i Østervrå. Jeg er lidt imponeret over den svenske virksomhed samt opbygningen af deres kedel. Er der nogen som evt. har hørt om dette fabrikat..?? Se link: http://dwcenergi.dk/
Jeg søger oplysninger på køb og installation af stoker/pillefyr.Jeg starter på bar bund med opbygning af fyrrum, skorsten, fyr og teknik.

pejstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 aug 2010 22:09

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af pejstrup » 27 dec 2010 08:12

Så blev julen overstået og jeg har fået købt mig min pillebrænder og kedel. Det blev et svensk fyr der kommer fra Varmebaronen i Sverige, det hedder VikingBio og kedlen er af samme fabrikat Pellmax UB hedder den og er uden varmvandsbeholder. Deres danske forhandler er Elfirmaet Therkildesn A/S i 9750 Østervrå. Jeg er nu ved at samle de forskellige dele, samt svejse et understel til kedlen da den kun er en meter høj, jeg vil have det op i arbejdshøjde og da en af knægtene er klejnsmed er det blevet hans opgave at lave et sådan understel. jeg har bygget nyt fyrrum, ny skorsten og venter nu på at min VVS mand skal komme og trække de nye rør samt tilslutte fyret.
Jeg søger oplysninger på køb og installation af stoker/pillefyr.Jeg starter på bar bund med opbygning af fyrrum, skorsten, fyr og teknik.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Ulrik » 27 dec 2010 08:15

Tillykke med det.
Det glæder vi os til at høre mere om når du har fået lidt erfaring med det.
MvH Ulrik©

tot
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 28 feb 2009 06:17
Mit fyr: alkon 6 og bioline 20
Areal: 130m2 + 50 helt ny
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: ca 30kg
Årligt forbrug: ???????
Geografisk sted: Randers

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af tot » 27 dec 2010 08:22

det bliver da spændende tillykke .

pejstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 aug 2010 22:09

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af pejstrup » 27 dec 2010 08:26

Takker, jeg sætter lige nogle billeder på senere og så har jeg sikkert 1000 spørgsmål når vi får startet op.
Jeg søger oplysninger på køb og installation af stoker/pillefyr.Jeg starter på bar bund med opbygning af fyrrum, skorsten, fyr og teknik.


Besvar