Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Turbolator i vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 25 dec 2010 20:17

Det er da ellers en fin styring til de penge. Jo der sidder sådan en sikring ovenpå kedlen. Der går nogle ledninger der hentil fra styringen. Den sidder på kedlen lige foran fremløbet. Jeg er ikke nogen ørn indenfor elektronik, men kan da ikke se hvorfor den styring ikke skulle kunne bruges til en Vigas. Hvis du sætter en af de pt 1000 følere udenpå røgrøret kan den vel bruges til at starte og slukke blæser/pumpe..Den kan holde til 280 gr. Ok det vil jeg ikke kloge alt for meget i.
Kan se den styring er med frostsikring. Måske noget man burde overveje hvad solvarmen angår. Med de lave frostgrader vi har lige nu. Ikke da at jeg tror der vil ske noget. Men, bare for en sikkerheds skyld. Ville være betryggende at have noget system der kunne starte pumpen og slukke pumpen ved feks. -12 gr. og -6 . Det må jeg lige prøve at rode lidt i. Men, kan forstå på albert at noget væske der er frostsikret til -12 stadig er som blød grødis selv ved -33 grader. Nå, det var et sidespring.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 25 dec 2010 23:08

Sidespring skal der også være plads til(håber ikke konen læser herinde)
Ja jeg tror også jeg vil putte lidt ekstra kølevæske i min fanger når engang jeg kommer så langt. Ja fangeren er lavet, men ikke alle rørføringer og kabler til styring. Det var jo så heldigt nok når jeg nu vil prøve den til fyret. Jeg skal også snart tage mig sammen og få lagt billeder her ind af det projekt. Lidt ligesom din, bare med varmefordelingsplader og så lagt op på spærene i stedet for tagpladerne. Endnu et sidespring


280 grader. Jeg er nogen gange på 400 grader hvis jeg fylder i inden kammeret er tomt, men det er selvfølgelig kun kortvarigt og inden i røret, så det kan godt være at det kan gå. Ellers må man jo placere den på kedlen og så indstille derefter. Håber det kommer til at fungere, ellers må jeg jo bare lave det ligesom dit eller noget i den retning.
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 26 dec 2010 15:06

Uha.. Ved snart ikke om jeg tør lægge det ind. :oops: Med fare for at få nogle elektrikere på nakken.
Men, sådan har jeg lavet det styring. Det funker bare.
dto styring...jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 26 dec 2010 15:31

Tak for diagram. Så har jeg noget at gå efter hvis ikke det andet virker. Den DTO! Er det ikke sådan en fra et oliefyr?
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 26 dec 2010 15:35

abn » 26 Dec 2010, 15:31 skrev:Tak for diagram. Så har jeg noget at gå efter hvis ikke det andet virker. Den DTO! Er det ikke sådan en fra et oliefyr?
Jo. lige akkurat...
Men, man må jo ikke selv rode med sådan noget. Hvis det skal være helt rigtigt. Der skal en elektriker til..Så tror jeg ikke jeg har skrevet noget galt.. :oops:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 26 dec 2010 16:32

pelle » 26 Dec 2010, 15:35 skrev: Jo. lige akkurat...
Men, man må jo ikke selv rode med sådan noget. Hvis det skal være helt rigtigt. Der skal en elektriker til..Så tror jeg ikke jeg har skrevet noget galt.. :oops:
Skal man nu også det, hvis det hele er lavet med et hanstik i enden til at sætte i en stikkontakt?

Men ellers jo selvfølgelig skal man det, ligesom alt det andet strøm jeg har lavet, øøøøhhh har fået lavet :oops:
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 26 dec 2010 16:40

abn » 26 Dec 2010, 16:32 skrev: Skal man nu også det, hvis det hele er lavet med et hanstik i enden til at sætte i en stikkontakt?

Men ellers jo selvfølgelig skal man det, ligesom alt det andet strøm jeg har lavet, øøøøhhh har fået lavet :oops:

Du kan lige prøve at se inden i sådan en DTO. 2 følere 2 afbryderer En (sluk ved en temp og tænd ved en temp. 8 grader under)til temp. vælger og en til overkog ( 95 gr.)
DSC01281.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Exsmeden » 26 dec 2010 17:49

Mojn Pelle.
På den Vigas jeg er suportet på, fes styringen af for et par måneder siden.
Så har jeg lavet den med en AT-termostat der slukker plæser og pumpen ved ca 45°.
Ved påfyldning af brænde stopper jeg blæseren med en alm. afbryder.
(du har jo den geniale kontakt på håndtaget, den giver mindst et 13 tal.) :great:
Overkogssikringen bruger jeg den indbyggede der er monteret på kedlen, jeg mener den bryder strømmen ved 95° og slutter selv ved 80°
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 26 dec 2010 18:14

Exsmeden » 26 Dec 2010, 17:49 skrev:Mojn Pelle.
På den Vigas jeg er suportet på, fes styringen af for et par måneder siden.
Så har jeg lavet den med en AT-termostat der slukker plæser og pumpen ved ca 45°.
Ved påfyldning af brænde stopper jeg blæseren med en alm. afbryder.
(du har jo den geniale kontakt på håndtaget, den giver mindst et 13 tal.) :great:
Overkogssikringen bruger jeg den indbyggede der er monteret på kedlen, jeg mener den bryder strømmen ved 95° og slutter selv ved 80°
Ok.. jeg var ikke klar over den overkogs på vigas selv kunne gå igang igen..Altså med 15 grader forskel.. Det er så nok også uhyre sjældent den vil aktiveres, med akkutank, tilsluttet... Når blot man afpasser fyringen derefter. Min kedel går aldrig i pausefyring...Ihvertefald meget sjældent. Og det er jo ved 90 gr. Tror sku jeg vil have den sikring tilsluttet mit. så er det dobbeltsikret.
Så vil det sige med en AT-termostat kontakt til et par hundrede og en afbryder, så har man det der skal til. Så sku da pokker i at købe en ny styring til de ågerpriser. tror det er 2500 kr for en komplet styring..Og det er også langt mindre sårbart, end med den styring. Bare der er akkutank på.. ingen problem.
Tak for rosen omkring håndtaget. Ja, nu kan brugsanvisningen stå bag på en tændstiksæske. Det er bare at trække i håndtaget. så starter Vigas.

Hov.. har da et billede af sådan en kontakt. Den er med 3 ben, til enten tænd eller sluk.. Den type der, behøves der ingen trykfjeder til. Den er fjedrende i sig selv. Sku da egentlig utroligt hvad man går og får taget billeder af. Nå.. det betyder nu ingenting. Og er der nogen der kan bruge det til noget er det jo kun godt..
842.JPG
Last edited by 4 on pelle; edited 26 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 26 dec 2010 18:35

Ja den er rimelig simpel sådan en DTO. Den er nok nemmere at finde ud af end min styrring (Har lige været ved at studere brugsforvirring) Der skal lige tænkes lidt for at få det indstillet korrekt
Mvh Anders


Besvar