Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Turbolator i vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 25 dec 2010 10:22

Hej alle sammen og glædelig jul

Da jeg skal til staden på mandag skal jeg lige høre jer om noget.

http://www.vvs-eksperten.dk/index/orl-n ... k-25-p6818

Tror i det kan virke i en vigas 25? De er jo kun 37 mm og røg rørene i en vigas er omkring 45-48 mm, men i mit hoved må det da være fint nok. Er det Atmos eller Baxi hvor der bliver brugt "musetrapper" og de slutter jo heller ikke helt tæt omkring.

Hvad siger i. Er det for meget luft omkring dem eller er det fint nok. Jeg har nemlig ikke kunne finde str. på orlan røg rør så man kunne sammenligne det.

Mvh Anders
Mvh Anders


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Brandsen » 25 dec 2010 10:48

Halløj i forum,

Det er korrekt at Baxi Multi Heat har 'musetrapper' som turbolatorer i røgrørene. 8)

Formålet et jo at forsinke og hvirvle røgen rundt, så der afgives mest mulig varme til hedefladerne,
sådan ikke alt den gode varme røg bare fiser op i skorstenen.

Også korrekt, at de på en Baxi ikke slutter helt tæt til røgrørene.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 25 dec 2010 11:34

Hej
Jo.Prøv du da at få fat på sådan nogle turbolatorer. De vil helt sikkert gøre en forskel.
Hvis du vil have dem til at passe til et større rør, kan du punkt svejse en 6 mm stål stang fast på kanten af turbolator, men det tror jeg slet ikke er nødvendigt.
Du kan lave en plade du stikker ned også. Den plade er bukket 3 cm op fra bunden og placeret bagerst i kedlen. Den gør det at når røgen kommer op gennem rørene passagerer det op over pladen inden det ryger i skorstenen.
ellers, uden den plade, ryger det bare ud gennem skorsten direkte fra rørene..Grunden til pladen er bugget lidt for neden er at når klappen skubber den tilbage under optænding, vil den altid falde frem når klappen trækkes frem igen.. Det er nu ikke noget jeg bruger længere. Men, har da taget billeder af det, Men det gav et pænt dyk på røgtemperaturen.

Lige nu er jeg ved at rode med en emhætte i fyrrummet. Det ser ud til at virke rigtig godt. Formålet er at holde fyrrummet klinisk rent for røg..
400.JPG
401.JPG
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 25 dec 2010 14:55

Jeg har godt set den du har lavet pelle. Den skal jeg også have fremstillet her i juleferien, hvis jeg får tid. Jeg har nemlig røgtemp på lidt under 300 C og det er efter at jeg købte stålbørsten til boremaskinen og fik renset. Tror du 0,5 mm plade er tyk nok eller hvad?
Efter jeg har fået lukket de 8 huller der var boret bag ved blæseren ned til nederste kammer kører det noget bedre, men jeg skal alligevel, eller rettere konen skal tænde op ved middagstid og så resten af dagen for at få tanken op 75-80c. Og den er på 1500 l. Det har læst mig frem til herinde at det er alt for lang tid, så der skal modificeres lidt.

Jeg måtte også igang juleaften da der var overgang i displayet. Nu kører fyret bare med en afbryder til blæseren og ladomaten. Det kører fint nok, men når vi er ovre diverse julefrokoster skal jeg prøve at koble min nyindkøbte solfangerstyring til fyret. Den kan jo alt det man har brug for og så koster den kun 700 kr i stedet for 2000 til nyt display og 2000 til ny printplade. Ja det har jeg prøvet at skulle skifte en gang, så det gider jeg ikke igen
Mvh Anders

Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Exsmeden » 25 dec 2010 15:02

Mojn Pelle.
Jeg laver undertryk med 6 stk. badeværelse ventilatorer.
Vedhæftede filer
P6010032.JPG
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 25 dec 2010 17:11

Exsmeden » 25 Dec 2010, 15:02 skrev:Mojn Pelle.
Jeg laver undertryk med 6 stk. badeværelse ventilatorer.
Hej Exmeden..

Du mener vel overtryk i fyrrummet..Det kan jeg desværre ikke lave da mit fyrrum er på 170 m2. Kedlen står i en gl. stald.. Men, jeg overvejer da godtnok kraftig at lave et rum. Det er tæske koldt derude. Jeg må nok hellere lige tage fejeren med på råd inden jeg bliver for dygtig med den emhætte. Planen er at røgen skal føres op igennem loftet i en ventilationsrør ( stålrør) og ud gennem taget.
Det er da en god ide med de ventilatorer. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Exsmeden » 25 dec 2010 17:26

pelle » 25 Dec 2010, 17:11 skrev: Hej Exmeden..

Du mener vel overtryk i fyrrummet..Det kan jeg desværre ikke lave da mit fyrrum er på 170 m2. Kedlen står i en gl. stald.. Men, jeg overvejer da godtnok kraftig at lave et rum. Det er tæske koldt derude. Jeg må nok hellere lige tage fejeren med på råd inden jeg bliver for dygtig med den emhætte. Planen er at røgen skal føres op igennem loftet i en ventilationsrør ( stålrør) og ud gennem taget.
Det er da en god ide med de ventilatorer. :great:
Mojn Pelle.
OK. Det var overtryk jeg mente.
Har prøvet med en emhætte, den sugede al røg ud af kedlen, så det blev kasseret.
Prøv at søge på vigas.de, der findes en røgsuger til en Vigas.
Last edited by 1 on Exsmeden; edited 25 times in total
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 25 dec 2010 17:28

abn » 25 Dec 2010, 14:55 skrev:Jeg har godt set den du har lavet pelle. Den skal jeg også have fremstillet her i juleferien, hvis jeg får tid. Jeg har nemlig røgtemp på lidt under 300 C og det er efter at jeg købte stålbørsten til boremaskinen og fik renset. Tror du 0,5 mm plade er tyk nok eller hvad?
Efter jeg har fået lukket de 8 huller der var boret bag ved blæseren ned til nederste kammer kører det noget bedre, men jeg skal alligevel, eller rettere konen skal tænde op ved middagstid og så resten af dagen for at få tanken op 75-80c. Og den er på 1500 l. Det har læst mig frem til herinde at det er alt for lang tid, så der skal modificeres lidt.

Jeg måtte også igang juleaften da der var overgang i displayet. Nu kører fyret bare med en afbryder til blæseren og ladomaten. Det kører fint nok, men når vi er ovre diverse julefrokoster skal jeg prøve at koble min nyindkøbte solfangerstyring til fyret. Den kan jo alt det man har brug for og så koster den kun 700 kr i stedet for 2000 til nyt display og 2000 til ny printplade. Ja det har jeg prøvet at skulle skifte en gang, så det gider jeg ikke igen
Den plade jeg brugte var 1.5 mm tyk tror jeg. Mener det var et stykke karrosseriplade. Men, en på 0.5 mm kan da nok også bruges. Den holder jo nok ikke så længe..

Din ide med at sætte det sammen med styringen er da god. Man, skal bare være sikker på at der er overkogssikring på.
Syntes også det styring til Vigas er dyrt. En elektriker fes min af med 2 faser. Syntes dog også man kunne købe guld lidt for dyrt. Så jeg biksede noget sammen af en røggastermostat kontakt til at tænde og slukke blæser og pumpe efter røgtemperatur.. Til blæseren har jeg sat en DTO på som slukker ved 90 og tænder ved 82. Den har også overkogssikring.
Det virker fremragende her. En ting der også irreterede mig ved den gl. styring, var at bedst som kedlen bare arbejdede derudaf droslede blæseren pludselig efter kedeltemp. Jo for de styringer er lavet efter at kedlen kører uden tank..

Men, så kunne jeg ikke afbryde blæser når der skulle fyldes træ på. Det har jeg klaret med et par rør en trykfjeder en stålstang og en lågekontakt. Så er man også sikret for at man husker at trække håndtaget frem når man fylder op..Ellers går blæser ikke igang.
839.JPG
841.JPG
Last edited by 4 on pelle; edited 25 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 25 dec 2010 17:42

Exsmeden » 25 Dec 2010, 17:26 skrev: Mojn Pelle.
OK. Det var overtryk jeg mente.
Har prøvet med en emhætte, den sugede al røg ud af kedlen, så det blev kasseret.
Prøv at søge på vigas.de, der findes en røgsuger til en Vigas.
Det vil jeg prøve at undersøge. Jo. vi er da bleven meget bedre til at undgå det røg. Men, når konen skal fyre.Jøsses, det kan godt være noget tåget derude. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 25 dec 2010 18:24

pelle » 25 Dec 2010, 17:28 skrev: Den plade jeg brugte var 1.5 mm tyk tror jeg. Mener det var et stykke karrosseriplade. Men, en på 0.5 mm kan da nok også bruges. Den holder jo nok ikke så længe..

Din ide med at sætte det sammen med styringen er da god. Man, skal bare være sikker på at der er overkogssikring på.
Syntes også det styring til Vigas er dyrt. En elektriker fes min af med 2 faser. Syntes dog også man kunne købe guld lidt for dyrt. Så jeg biksede noget sammen af en røggastermostat kontakt til at tænde og slukke blæser og pumpe efter røgtemperatur.. Til blæseren har jeg sat en DTO på som slukker ved 90 og tænder ved 82. Den har også overkogssikring.
Det virker fremragende her. En ting der også irreterede mig ved den gl. styring, var at bedst som kedlen bare arbejdede derudaf droslede blæseren pludselig efter kedeltemp. Jo for de styringer er lavet efter at kedlen kører uden tank..

Men, så kunne jeg ikke afbryde blæser når der skulle fyldes træ på. Det har jeg klaret med et par rør en trykfjeder en stålstang og en lågekontakt. Så er man også sikret for at man husker at trække håndtaget frem når man fylder op..Ellers går blæser ikke igang.
839.JPG
841.JPG
Jamen sidder der ikke det på vigas. Jeg har ikke koblet afbryderen direkte på blæseren, men taget stikket der sidder på printpladen. Og der er jo 2 kabler i stikket, og på printet står et eller andet med crash termostat! Er det ikke overkogssikring? Men i den styring jeg har købt er der både frostsikring og sikring mod at den bliver for varm, ja sågar også legionellabakteri sikring(kræver elpatron eller oliefyr) og så kan den styre 2 eller 3 pumper + 4-5 temp. følere og så et par magnetventiler, så der er vist muligheder nok. Manden skal bare have tid til koble det til og så få studeret instruktionen. Det er denne her. Den steget lidt i pris siden jeg købte i sommers

http://www.dansksolvarme.dk/index.php/p ... 868c8.html
Mvh Anders


Besvar