Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og vindmøller

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Solvarme og vindmøller

Indlæg af jhjorsal » 05 apr 2007 21:10

Jeg prøver lige igen i en anden katagori, da jeg har lavet et billed til ideen og gerne ville have lidt kommentar
Jeg har idag et Passat C2 stoker fyr (23KW) Som når vi når når sommerhalvåret har svært ved at kører ordenligt pga for lavt forbrug, der ud over syntes jeg at jeg bruger for mange penge på træpiller. Jeg har leget med en ide om at koble nogle solvarme paneler på anlægget som kunne forsyne mig helt med gulvvarme og varmt vand om sommeren, og hjælpe lidt til om vinteren. der ud over vil jeg investere i et reduktionssæt til passatfyret så det ville kører bedre i overgangsperioderene hvor forbruget ikke er så stort. Jeg har tænkt tanken lidt videre og tænkt at hvis man satte en lille vindmølle op som skulle genererer strøm til en varmepatron som også kunne hjælpe til med at varme vandet op i cirkulationssystemet. Hele ideen med vindmøllen går ud på at hvis strømmen kun skal bruges til en varmepatron er det ikke særlig vigtig hvad spænding og frekvensen er, også bilder jeg mig ind at den investering ikke behøver være ret stor.
Spørgsmålet er om det er sådan man ville lave det eller der er en meget smartere måde at gøre det på, håber jeg kan sætte lidt tanker igang her. Og glæder ig til nogle kommentar evt også hvordan man kommer billig til nogle stumper, de grønne elementer er enheder jeg skal ud og skaffe.
Vedhæftede filer
Varmeanlæg.jpg
Varmeanlæg.jpg (49.39 KiB) Vist 5742 gange


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Indlæg af jhjorsal » 06 apr 2007 08:58

Hov nu er billedet væk det var der da igår, jeg lægger det lige ind igen
Billede

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 06 apr 2007 17:50

Jeg spekulerer og grunder over tilsvarende ting næsten hver dag. :-)

Den største hurdle er nok vindmøllen, idet det ikke er bare lige. Det jeg fornemmer er, at der er flere restriktioner end tilskyndelser.

De meget små, man lovligt kan opsætte yder jo ikke ret meget og bliver de blot lidt større, f.eks. til 230 V, synes jeg det er meget uoverskueligt.

Nøjes man med en 12 eller 24 volt mølle, kvæver det at man laver en ret omfattende installation til dette brug, med nogle akkumulatorer, for at få fuld valuta for pengene, som jeg ser det. Kan man få effektive varmelegemer til f.eks. 24 volt?

Jeg bor ude på Lars Tyndskids Mark, hvor det næsten altid blæser, så det ville være mere end oplagt for mig at opstille en husvindmølle.

Jeg vil med spænding læse med.

mvh
ktm
mvh
ktm

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Indlæg af jhjorsal » 07 apr 2007 13:19

Det med vindmøller er ikke noget jeg har ledt så meget efter da jeg ligesom skal være sikker på at ideen med solvarmebeholderen som akku tank fungere, forstået på den måde, hvis returvandet ikke kan varmes op ved at strømme igennem varmespiralen og man derved spare en del af opvarmningen på returvandet i stokeren. Er det jo lidt ligegyldig om man kan varme vandet yderlig op med hjælp fra strømmen i vindmøllen. Men en hurtig søgning på nettet gav mig dette:

http://www.nyehuse.dk/nyhed/?tx_ttnews% ... 5c66470b8f

http://www.windsave.com/

Jeg håber så på at nogen med forstand på den slage ville kommentere ideen, mit budget er ikke ligefrem til at lege med den slags ideer uden at have en vis sikkerhed for at det virker. Så kom frit frem dem der har erfaring med den slags.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Indlæg af jhjorsal » 07 apr 2007 13:41



Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Indlæg af Sol-eco » 08 apr 2007 10:07

Hej

Ideen med at lade solvarmetanken fungere som akkumuleringstank kan godt lade sig gøre. Jeg har solgt et solfanger anlæg til en kunde der netop benytter sig af denne mulighed. Vedkommende har valgt at overdimensionere sit solfangeranlæg. Hvis temperaturen i tanken overskrider et givet setpunkt så starter han en cirkulationspumpe som pumper returvand fra fyret gennem den øverste spiral i beholderen. Returvandet varmes derved op og beholderen køles.
Eneste problem i det du gerne vil er at en normal solvarmebeholder er relativt lille, og det vil kunne give problemer hvis der ikke e mulighed for at komme af med varmen.

mvh.

Bjarne

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Super

Indlæg af jhjorsal » 09 apr 2007 08:40

Det var da super at hører, så har jeg da en ide om at ideen kunne virker. når du siger at solvarmebeholdere normalt er relative små hvad er det så? for jeg forestiller mig jo en tank på 1000 -1500 liter.
Jeg har også i mellemtiden set på et solvarmeanlæg hos en af mine venner, hvor jeg så at returtemperaturen på solpanelerene den dag var 47° C men de fortalte at temperaturen i solvarmebeholderen var højere(det forstår jeg jo ikke)det er jo også ligemeget bare det er sådan.

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Indlæg af Sol-eco » 09 apr 2007 10:01

Hej

Det man normalt forstår ved en solvarmebeholder er en varmtvandsbeholder med 2 spiraler(varmevekslere) og et rumfang på 200-300 liter. Det du gerne vil bruge er en akkumuleringstank. Der er et par ting man skal være opmærksom på rent styringsmæssigt, for at man får udnyttet sit solfangeranlæg ordentligt i kombination med andre varmekilder.
1. En god del af året (vinter, forår og efterår) kan solfangeren ikke levere varme ved høje temperaturer men kun ved foreksembel 35-40 grader. Hvis temperaturen i tanken er højere end dette vil solfangeren derfor ikke kunne komme af med varmen
2. Hvis man har for stor en tank i forhold til solfangerarealet vil man ende med en masse vand på for eksempel 35 grader, det kan muligvis bruges til gulvvarme men er ikke anvendeligt til radiator eller varmt brugsvand.

Løsningen på disse problemer er ofte at operere med flere forskellige lagre og så have en styring af sit varmesystem der vælger det rigtige sted at aflevere varmen.
Desværre så er det jo også sådan at så stiger prisen på det samlede system.

mvh.
Bjarne
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

mrz4u
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19 mar 2007 14:28
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 169
Brændsel: el og sol
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af mrz4u » 10 apr 2007 14:15

Hej

På Sol&Træ's hjemmeside har de vist et solvarmeanlæg som er kombineret med stokeranlæg - se evt her: http://www.sol-trae.dk/solvarme.html

Hilsen Torben

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Indlæg af jhjorsal » 11 apr 2007 16:39

Hej igen
Jeg har forespurt mig hos Niels Lyck som kører hjemmesiden: http://www.varmtvandfrasolen.dk Jeg sendte ham flg. mail

Hej Niels
Jeg går og leger med en ide om at koble et solvarmeanlæg på et stokerfyr og har rejst emnet i et forum viewtopic.php?p=9021 jeg kan se at der er en utrolig interesse for dette emne da der har været mange visninger af denne tråd men nu er det jo et stoker forum og derfor kniber det med kommentar og meninger om dette emne. Så jeg ville hører om du ville være interesseret i at kommentere ideen, enten direkte (hvor du opretter dig som bruger) eller via mig, jeg skriver selvfølig at indlæggene kommer fra dig. Det jeg er specielt interesseret i er om opbygningen af anlægget er rigtig eller om der ville være en bedre måde at bygge det på, hvis du ikke kender ret meget til stokeranlæg vil jeg lige nævne at returvandet i centralvarmestrengen skal være mindst 60° C. Derudover om investeringen vil være renttabel og om ideen med vindmøllen hænger sammen jeg har fundet et par små møller her http://www.procure.dk/moeller.htm til små penge men så skal der sikkert en konverter til da de kun generer 12 Vell. 24V og jeg går ikke ud fra at man kan sætte en lavspændingsvarmepatron i en solvarmebeholder.
Håber du vil bruge lidt tid på emnet, og tak for en super god hjemmeside, den er meget informativ.
Med venlig hilsen
Johnny Holm Jorsal

og han svarede:

Hej Johnny,

Tak for din mail.

Det ideelle er at koble både stokeren og solvarmen på en buffer- eller akkumuleringstank.
Jeg vil tro, at også stokeren får en bedre fyringsøkonomi herved, idet den så kan køre i længere tid ved sin optimale effekt.

En af fordelene er at solvarmen i dette system altid kan bidrage med hvad den kan, f.eks. at hæve buffer-bundtemperaturen fra 30 - 40 grader. Det giver en bedre ydelse end når den skal arbejde på et højere temperaturniveau. Du skal så sørge for at føre gulvvarmen "ufortyndet" retur til bufferen, så der rent faktisk er noget koldt vand i bunden at "arbejde" på.

Når du skriver, at stokeren kræver en returtemperatur på min 60 grader, så er det forhåbentlig ikke fordi du vil have denne temp. fra centralvarmesystemet? Det ville jo modarbejde ovenstående. Det "rigtige" her er at montere en kedelshunt, som blander vandet i kredsen lige omkring kedlen til den nødvendige temperatur - se på vedlagte skitse "Bufferbeholder..." En kedelshunt koster (hos mig) 775 kr. og sikrer at kedlen hurtigt kommer op på arbejdstemperatur (den skal ikke først opvarme al centralvarmevandet) og opnår bedst forbrænding, til gavn for både energiøkonomien og kedlens levetid.

Allerbedst er det hvis denne buffer-løsning kombineres med en såkaldt "varmtvandsstation", hvorved en separat varmtvandsbeholder kan undværes. I varmtvandsstationen opvarmes det varme brugsvand sekundet før det bruges, med buffervandet som "energikilde", hvilket giver den bedst mulige effektivitet og et meget vedligeholdelsesvenligt anlæg.

-------

HVIS dette lyder som overkill i forhold til dine planer, så kan du godt koble anlægget som du har vist. Jeg ville dog aldrig anbefale at hive energien ud af solen via beholderens topspiral, idet solfangerne her skal arbejde ved et unødvendigt højt temperaturniveau (=dårlig effektivitet), men bruge en en trevejsventil, der skifter over på en ekstern varmeveksler, der afgiver varmen til centralvarmesystemet, se skitsen "anlægseksempel 3".

Med venlig hilsen Niels

PS: Du er velkommen til at bruge min tekst på forummet.
Vedhæftede filer
Anlægseksempel 3.JPG
Anlægseksempel 3.JPG (47.24 KiB) Vist 5604 gange
Bufferbeholder_2vekslere_fastbr.JPG
Bufferbeholder_2vekslere_fastbr.JPG (36.53 KiB) Vist 5604 gange


Besvar