Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 15 dec 2010 23:57

Aussieboy » 15 Dec 2010, 23:23 skrev:hov kom mit indlæg ik med, sæt et kryds så har du en fra pillefyr, en fra brændefyr en til ekspansion og den sidste er fremløb tank hus. matti

jeg forstår hvad du mener og kan også godt se det for mig. men vil jeg få problemer evt med det fyr som ikke kører kommer til at køle/være som en radiator? vil gerne tegne det hvis der er nogen der ikke forstår.



en helt anden ting der lige slog mig da jeg kiggede på diagrammet. hvis jeg laver vvb kreds med pumpe styret af føler i vvb (der er udgang i min vvb til dette) hvad sker der så når akku temp kommer under den temp føler er sat til i vvb og den pludseligt kalder på varme evt fra varmetab eller brugt vand....? vil pumpen så ikke kører hele tiden indtil den bliver fyret op over igen og dermed vil vvb nærmest køle akkutank. ellers skal jeg jo særge for at holde temp over dette punkt. hmm hvordan dælen løses dette......


Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af Aussieboy » 16 dec 2010 00:14

da du har spæret af på retur til dit træpillefyr burde der ikke være flov igennem ja det kan jo ikke komme ud det vand, og når vandet så eks er 50 grader i top akkutank skal den starte pillefyr op så den kommer op med en fremløb igen på 60 f.eks, så det bliver en backup, det var min tanke med det. du vil jo også kunne sætte termostat til at lukke for en tre vejs ventil ved fremløb så du kørte direkte hus i stedet for i akkutank, så længe det sidder efter det kryds, så er det jo din pumpe hus der trækker kredsen rundt og ikke din ladomat. håber du forstår.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af Aussieboy » 16 dec 2010 10:44

og dete r vist en trevejsventil på den retur jeg nævner også, troede kun det var to vejs da der jo er en ind og to ud.

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 17 dec 2010 21:06

okay nu har jeg så ændret det der er blevet foreslået og forsøgt at tegnet det måske kommende pillefyr med.
det eneste jeg er i tvivl om er om den vvb laver turbulens i akku når akku temp når under vvb temp. ville det være bedre med en kappebeholder over akku og så med selvcirkulation? så er det bare en skam jeg har en 160 liter vvb (centralvarme og el) hængende som kun er små 2 år gammel, eller kan der laves noget alternativt med den. eller kan man lave selv cirkulation i den kobberspiral og hvilken vej hvis det kan lades sig gøre. og så selvfølgelig en skoldnings sikring på.
Vedhæftede filer
diagram af nyt anlæg nr 4.jpg

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af anderswitt » 17 dec 2010 21:57

det vand i akk. vil udvige sig når der lades så vilde sætte eksp.beh. i toppen af kku.og fjerne den 3-vejs ventil på fremløbet
nu ved jeg ikke om dit pille fyr må køre tryk.eksp. men vilde køre fra pille til atmos til akk og så i eksp. uden haner på
pumpen på vvb. vil lave rav i det hele hvis den kører for stærkt eller hvis akku er koldere end vvb.
men du kan sætte en el thermostat på akku. så pumpen til vvb. ikke starter hvis akku. er koldere
evt. med en motor ventil på til at stoppe flowet gemmen vvb. når pumpen ikke kører


traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 17 dec 2010 22:19

anderswitt du har helt ret men vil vandet ikke kunne udvide sig alligevel der er jo ikke noget der lukker imellem eksp.beh. og akku?
ja jeg havde også tænkt på at kunne få en omvendt termostat føler på akku som brød strømmen til pumpen på vvb kredsen, men hvad skulle sådan en omvendt termostat føler hedde og hvor køber man den evt.
men udover det tror jeg stadig den vil lave lidt turbulens i akku når den kører, men dette er kun noget jeg tror.

den måde du skriver du vil koble anlægene sammen tror jeg da du vil opvarme den kedel der ikke fyres i og det er da ikke hensigtsmæssigt.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af Aussieboy » 17 dec 2010 23:15

hej igen !! her er et link til http:/det jeg ville lave side 26,/www.biovarme.dk/fileadmin/templates/mai ... 0_net1.pdf, du skal have den trevejs ventil på returen før du kører ind i akku tank vil jeg mene er bedst, men kan ik finde ud af om du gerne vil have pillefyret til at starte når det kommer under en temp i akku eller du manuelt vil dreje nogen haner. og ja den tre vejs på fremløb er ik god der.det vil kun blive toppen af akku du varmer op hvis du kører det ind og ud som vist evt med et t ind til akku også direkte videre til fremløb hus, når dit hus så ik åbner den ventil der kalder på varme vil den lade tanken op i stedet. håber du forstår.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af Aussieboy » 17 dec 2010 23:17

i stedet for pumpe på vvb så sæt en returventil på den lukker når vvb eks er 55 grader, så bruger du ladomat til at lade den om med også.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af anderswitt » 18 dec 2010 18:44

den el thermostat kan du få ved www.vvs-eksperten.dk og du vil ikke varme pille fyret op når du har en 3-vejs ventil på
returen. og vandet skulde ku udvige sig baglæns som din tegning det virker bare lidt forkert i mit hoved
og du kan ikke varme vvb. op med ladomaten da den kun kører når der lades på akku.og at kedlen er oppe på sin temp.
og din vvb. vil altid lave turbolens i vvb. det kan du ikke undgå men hvis du forer røret fra vvb. ind i akku. der hvor tempraturen
passer med akku. så skulde det blive minimeret. men jeg kører det hele ind i bunden af akku. og det går fint
kan tydeligt se på termometrene hvor langt akku.er nået

mhv Anders

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 22 dec 2010 21:25

nu har jeg så studeret en masse af ernst d's diagrammer og efter lidt betænknings tid tror jeg at jeg er kommet frem til en løsning. det optimale ville være en kappe beholder med selvcirkulation, men nu har jeg besluttet at bruge min 1½år gamle vvb og så slutte den til på radiator siden af shunten og så med en termostat og om vinteren er det intet problem for der bliver jeg nød til at kører ca 65grader ind til radiatorerne, og om sommeren kan jeg sænke den til ca 50grader og så stille termostat på vvb lige lidt under. så sparer jeg også en pumpe


Besvar