Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gode råd mod slagge søges

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

gode råd mod slagge søges

Indlæg af Fyrteknik » 03 apr 2007 21:28

Hej Skovrider

Noget af det første jeg falder over, er din luftmax.

Den er meget for høj, sæt den ned til 25 %.

Noget andet er din luftmin. som er forholdet mellem luft og brændsel i lavlast, prøv at sætte den ned til 2%.

Og endelig er der din røgmin. som bør sættes til 45 grader, da fyret ellers vil gå ud hvis det kommer i pausefyring.

Prøv om det hjælper, ellers må du skrive igen
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 03 apr 2007 22:10

Bowhunt skrev:Hej Per.
Ring til J.P. han har ikke behov for at stå foran fyret, han ved besked, desuden er det jo dig der har problemet. Ring til ham, mere er det ikke i det.
Kun en venlig tanke.
Mvh
john
Hej Bowhunt
Tror du har misforstået et eller andet :) det er skam ikke mig der har problem, det er skovridder ! yder mere så var det ikke mig der skulde stå ved fyret men skovridder.


Til skovridder
Jeg er ikke enig med Pihl i de indstillinger han foreslår dig, men det skal vi ikke diskutere her, du er stadig velkommen til at kontakte mig hvis du vil af med slaggen !
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Skovridder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 apr 2007 23:59
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Skovridder » 03 apr 2007 23:59

Jeg prøver at indstille den som i beskriver. tak for hjælpen.

Per hvad mere kan jeg gøre for at komme af med slaggen ?

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 04 apr 2007 00:12

Hvilken kvalitet er dine piller?
Hvis det er en dårlig pille, med meget bark eller/og sand kan du tilsætte lidt kridt
Se evt: viewtopic.php?p=8638#p8638
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Skovridder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 apr 2007 23:59
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Skovridder » 05 apr 2007 21:10

De træpiller jeg har brugt har været i god kvalitet. Se hvilke trpiller jeg har prøvet med. Nu har jeg prøvet med de indstillinger pihl skrev. Der er mindre slagge men den er slet ikke helt væk. Fejer skrev at der nok skulle en ny brændeskål i for at komme af med slaggen. Er det den eneste mulighed? Hvad koster den? Kan man se nogen steder hvor gammel den er og måske hvor effektiv den er som stoker?


Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 05 apr 2007 21:21

Skovridder skrev:De træpiller jeg har brugt har været i god kvalitet. Se hvilke trpiller jeg har prøvet med. Nu har jeg prøvet med de indstillinger pihl skrev. Der er mindre slagge men den er slet ikke helt væk. Fejer skrev at der nok skulle en ny brændeskål i for at komme af med slaggen. Er det den eneste mulighed? Hvad koster den? Kan man se nogen steder hvor gammel den er og måske hvor effektiv den er som stoker?

Hej skovrider

Jo du kan godt komme slaggen til livs, i hvert tilfælde næsten, men det er meget svært at ramme lige den instilling der er helt riktig så man undgår slaggen. Der er ikke fast sat nogen pris på den kommende herd i nu !

Kan du ikke lige udybe det her lidt !

[highlight=red] Kan man se nogen steder hvor gammel den er og måske hvor effektiv den er som stoker?[/highlight]
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 05 apr 2007 21:46

Hej Skovridder.
JA. men med korekt indstilling af fyret kan de næsten fjernes, men jeg vil ikke lyve og sige de er helt væk. Som jeg skrev til dig er Asaa-Multi-Service ved at køre test på en helt ny skål som på nuværende tidspunkt ser ud til at værre så godt som fuldstændig fri for slagger selv ved meget dårligt brændsel og efter flere uger. Den har foruden denne fordel at den ikke sender så meget varme op mod faldrøret.
Prisen er mig ubekendt på nyværende tidspunkt.

Venlig Hilsen
Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Skovridder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 apr 2007 23:59
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Skovridder » 05 apr 2007 21:47

Jeg mener hvor gammel min multi stoker er ? hvis den er 10 år gammel er det ikke sikkert den er så god mere. og hvor god den er til at udnytte træpillerne ?

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 05 apr 2007 22:03

Hej Skovridder. den havde jeg lige over set.

Alder prøv at kigge på mærkepladen på Brænder eller kedel, det passer sikkert næsten, Men jeg tror ikke den er under 1 År. Og den er testet med en virkningsgrad på 79 % hvad der ikke er ringe og jeg kender til anlæg der realt køre med en virkningsgrad på 89 % dog målt uden tomgangs tab.

Venlig Hilsen
Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Tommi Fisker

Indlæg af Tommi Fisker » 06 apr 2007 00:17

Hej Skovridder
De hersens Slagger du kæmper sådan med , har jeg også gjort men jeg har været ved at lave et forsøg med at lave nogle huller selv i Herden og jeg må sige det har hjulpet på problemet , meen det er sikkert ikke 100 % lavet rigtigt , så jeg vendter spændt på det Asaa Multi Service har i støbeskålen :cheers: Tror det bliver en diablo.gif sag .

Har selv kørt slag fri i 13 dage på mit lille forsøg (var da lige ude og kikke et par gange om dagen MEN nej ingen slagger ) 13 dag kørte jeg tør for træpiller ( I silo , glemt at kikke , DET kørte jo bare :? ) og fyret gik ud , så da det var koldt kunne jeg lige så godt gøre det rent , Asken var grå som cement , Herd slag fri , men dog noget aske i kasse der holder Herd ( tyder lidt på for stor huller i Herd ) .

Men jeg kan se du er fra Nordjylland ( Du har da ikke langt til Asaa ) så meld dig til fyrrumsmøde og få noget mere info om dette emne :shock:


Besvar