Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PH-12 kedeltemperatur

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af Landbo » 20 dec 2010 22:34

Hej.

Fer: Et af Peters problem er jo netop at varmen forsvinder i dele af huset hvis temperaturen sættes ned på kedlen. På mit anlæg har jeg 2*25-30 meter 1" rør på hovedstrengen der ligger midt på loftet. Alle tilslutninger til radioatore og vbb er lavet i 1/2" rør. Min alpha 2 pumpe kommer sjældent over 10 w og det eneste sted det kan suse en smule er i kedelshunten.

I aften med -7 grader og let vind køre min stoker et sted mellem 30 og 40 % af dens ydelse, efter hvad styringen fortæller.

Peter: Når den lukkede expangtion lyder hul når du slår på den, burde den være ok. Havde den derimod været fyldt med vand var den defekt eller har mistet pusten. Der sidder normalt en automobilventil i bunden hvor man pumpe luft i (fortrykket). Mener fortrykket normalt skal være lidt højere end trykket fra anlægets vandsøjle.

Ang. stokeren. Formoder din stoker køre modulerende (med variabel effektafgivelse). Står der ikke på styringen et sted, med hvor mange % af stokerens fulde effekt den køre med ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


PeterS

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af PeterS » 21 dec 2010 07:35

Jeg har gulvvarme i kælderen hvor stokeren også står
Gulvvarme og radiatorer i stueetagen
Gulvvarme på 1 sal (et værelse)

Jeg har udluftning ved stoker i kælderen, ved gulvvarmestyringen i kælderen samt gulvvarmestyringen på 1 sal, så der er ikke sparet :)

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af john m » 21 dec 2010 08:05

Jeg tror du har et pumpeproblem når du hæver temp tror jeg du
får mere selvcirk.effekt har du prøvet at ændre indstill. på pumpen?

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

PeterS

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af PeterS » 21 dec 2010 08:37

Landbo: Sorry havde ikke set dit indlæg. Desværre har min styring inden indikation haf hvor stor ydelse den pt kører... der er kun data omkring iltmålinger, kedel temperatur mm.... Så desværre ikke meget brugbart på det område.
Omkring Expantionsbeholderen vil jeg se lidt nærmere på den i aften om der er noget i bunden af den i form af ventiler mm som der kan "leges med / fyldes luft på.....

John m: Kan være du har ret, er dog ikke så længe siden den er blevet skiftet fra en Alpha pumpe til denne type... har ikke prøvet at ændre indstilling for nyligt men kan da lave et forsøg :)

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af ktm » 21 dec 2010 14:40

Jeg sloges også længe med tilsvarende problemer, indtil jeg lærte at stoppe cirkulationspumpen, medens jeg luftede grundigt ud.
Samtidig med at jeg luftede ud, lod jeg påfyldningsslangen sidde på med ganske lidt flow under hele processen, så der ikke var muilighed for for lidt vand at lufte ud på..
Mit anlæg er med åben expansion og derfor måske ikke helt sammenligneligt.
Nu har jeg ikke luftet ud i snart 2 år.
mvh
ktm


havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af havn » 06 mar 2011 20:27

såvidt jeg husker har p&h en anbefalet fremløbstemp på min 75C.
nu ved jeg ikke hvordan du har koblet den VVB men jeg har en regulerings ventil således at jeg har en tvungen gennemstrømning i VVB.
Jeg har også 80C fremløb vinter og 70-75 i sommer, kedlen står kun stoppet i et par mdr om året .

mvh Jesper

PeterS

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af PeterS » 06 mar 2011 21:19

Hej

Ja jeg tror gerne jeg har et luft problem, men kan virkelig ikke lokalisere nogle utætheder og ved ikke hvordan jeg kan tjekke om der er utætheder ved fx radiatorer (overgang mellem pex til der hvor radiatoren tilsluttes).

Den øverste ventil sidder på 1. sal... så jeg har 3 i kælderen og 1 på 1. sal... kan udluftningsventiler virke modsat så de lader luft komme ind?!

Ja der er gulvvarme i dele af huset.

Mvh Peter


Besvar