endelig brug for nødgenerator

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

endelig brug for nødgenerator

Indlæg af viking48 »

ja så kom dagen hvor nødgeneratoren skulle stå sin prøve ca kl 17,50 gik strømmen her på nordlolland
benzin på dyret stikket i hive lidt i starteren og vupti så var der liv og lys i fyrrummet og strøm til pumper og stoker icon_cheesygrin.gif
men aftens maden måtte vente :evil: det blev til natmad fordi generatoren ikke kan trække beboelsen med :shock: men det skal der lave om på til sommer :evil: strømmen kom først tilbage kl 2150

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af Ulrik »

viking48 skrev:ja så kom dagen hvor nødgeneratoren skulle stå sin prøve ca kl 17,50 gik strømmen her på nordlolland
benzin på dyret stikket i hive lidt i starteren og vupti så var der liv og lys i fyrrummet og strøm til pumper og stoker icon_cheesygrin.gif
Kanon, det er ligesom man bliver lidt mere mand efter sådan en oplevelse icon_cheesygrin.gif
Jeg har også tænkt på at anskaffe en nødgenerator.
MvH Ulrik©
topgun
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Blevet takket: 1 gang

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af topgun »

Men en grill kræver jo ingen strøm :)
Michael Pedersen
Mit Fyr
MNielsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af MNielsen »

Nu skriver du ikke specifikt hvordan din generator er tilsluttet, men hvis det bare er direkte i et stik/kraftudtag til husinstallationen så der kommer spænding på tavlen, så er den ikke hel god hvis der ikke er de korrekte skille-relæer og aflåsninger mod nettet.

Sidst jeg var på L-AUS kursus fik vi en grimme historie om en bondemand (i sønderjylland så vidt jeg husker) der havde strømafbrydelse pga. ledningsarbejde uden for hans gård. Trikkeren der sad ude i hullet havde lige målt at alt var spændingsløst før han fattede hånden om kablerne. Samtidig havde farmer-joe bare lige plugget sin fine 3-fase-traktor-generator direkte i et kraftstik, med hovedsikringerne i og HFI-relæet inde. Efter forlydende kom trikkeren op af hullet via et 4 meter stangspring UDEN stang!

Hvis du slår dig ned som elfabrikant, så er det dig der får skåret bollerne af hvis nogen kommer galt afsted fordi du har sendt spænding ud på stikledningen ved en fejl, og nogen er kommet til skade.

Det kan godt lade sig gøre at lave sådan nogle små tricks uden det er farligt, men man skal altså vide hvad man har gang i...

Ps: min generator er på 410MW og 400.000V på klemmerne, og æder 3000 ton kul på en god dag... Ja-ja, jeg ved det godt Store Claus, det er ikke min, men jeg passer den da...
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af Albert »

Det kræver ikke den store ombygning af instalationen for at undgå situationen som er beskrevet her.

Før man starter generatoren skal man afbryde HFI relæet så man ikke sender strøm ud i hele byen,det er det bonden ikke har gjort.
Man skal så vide, at fordi man kobler på en stikkontakt,er der ikke strøm i hele huset,men kun i den kreds som den aktuelle kontakt er tilsluttet,man kan så koble det andet stik fra generatoren på en anden kreds,osv.

Når man investerer i en hjemme generator skal man nok ikke være nærig,ihvertfald ikke hvis man jævnligt udsættes for strømsvigt.
Typisk kan de billige som hedder 2000 W,kun yde 1600 W kontinuerlig,og det rækker jo ikke langt når en kogeplade bruger 1400 - 2500 W

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af viking48 »

MNielsen » 20 Dec 2010, 23:34 skrev:Nu skriver du ikke specifikt hvordan din generator er tilsluttet, men hvis det bare er direkte i et stik/kraftudtag til husinstallationen så der kommer spænding på tavlen, så er den ikke hel god hvis der ikke er de korrekte skille-relæer og aflåsninger mod nettet.

Sidst jeg var på L-AUS kursus fik vi en grimme historie om en bondemand (i sønderjylland så vidt jeg husker) der havde strømafbrydelse pga. ledningsarbejde uden for hans gård. Trikkeren der sad ude i hullet havde lige målt at alt var spændingsløst før han fattede hånden om kablerne. Samtidig havde farmer-joe bare lige plugget sin fine 3-fase-traktor-generator direkte i et kraftstik, med hovedsikringerne i og HFI-relæet inde. Efter forlydende kom trikkeren op af hullet via et 4 meter stangspring UDEN stang!

Hvis du slår dig ned som elfabrikant, så er det dig der får skåret bollerne af hvis nogen kommer galt afsted fordi du har sendt spænding ud på stikledningen ved en fejl, og nogen er kommet til skade.

Det kan godt lade sig gøre at lave sådan nogle små tricks uden det er farligt, men man skal altså vide hvad man har gang i...

Ps: min generator er på 410MW og 400.000V på klemmerne, og æder 3000 ton kul på en god dag... Ja-ja, jeg ved det godt Store Claus, det er ikke min, men jeg passer den da...


nu er det sådan at jeg lige har fået lavet nye instalationer på hele ejendommen så alle bygninger er opdelt med undertavler... I hovedtavlen er der monteret knivafbryder med sikr til hver undertavle så jeg har helt styr på hvad
jeg laver.. 8) hvis det går helt galt har jeg nøglen til skabet :twisted:
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af ktm »

Under orkanen i 1999 gik strømmen også her i en længere periode.
Jeg havde på trods af konens opgivende/nedladende blikke, som måske andre også kender til??, købt en lille generator.
Stor var min stolthed, da jeg gik ud og startede generatoren og koblede fyret og pumpen ind på generatoren og der kunne fortsat være lunt i huset, Selv en fryser og køleskabet trak den med 8)

Siden har vi aldrig udvekslet knubbede ord om denne indretning :) og faktisk har hun undertiden spurgt interesseret til den ve og vel!! :great:

Mad laves i sådanne tilfælde på gasblus fra campinglivet og grill i brændeovnen, samt på pladen i toppen af brændeovnen.
mvh
ktm
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af Jan_Al »

Jeg håber da ikke at de forskellige nødgeneratorer er fast tilsluttet, for på den måde som jeg forstår det, så er der nogen der har et forklaringsproblem overfor forsikringsselskabet hvis uheldet er ude. Der hjælper det ikke at sige til dem "jeg har helt styr på hvad jeg laver". For jeres egen og jeres families skyld, så vær 100% sikker på at det i laver i er lovmæssigt iorden!!
@ MNielsen: Det er da vist først på den anden side af maskintransformeren at du har 400KV ;)
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af Fer »

MNielsen » 20 Dec 2010, 23:34 skrev: Ps: min generator er på 410MW og 400.000V på klemmerne, og æder 3000 ton kul på en god dag... Ja-ja, jeg ved det godt Store Claus, det er ikke min, men jeg passer den da...
Lyder som en kollega :) Eller ihvertfald tidligere, jeg skiftede til affald som brændsel for 2½ år siden. Nu nøjes jeg med 28,5MW og 10.000V :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: endelig brug for nødgenerator

Indlæg af anderswitt »

drop det med generator til installationen og ledninger med han stik i begge ender inden i får slået nogle ihjel
der skal monteres en skifte afbruder inden hpfi så der er så hpfi virker ved generator drift
hpfi afbryderen er ikke godkendt som afbryder for generator drift
generatoren skal på installationen før hpfi da selv de helt små generatorer giver mok strøm til at slå 10 gran voksne mænd
ihjel på en gang drop det inden det går galt

Besvar