Indstillinger

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
sirmark
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 77
Tilmeldt: 23 apr 2010 23:06
Mit fyr: Benekov R15 - 2010
Areal: 256
Brændsel: Korn
Årligt forbrug: 12 tons

Re: Indstillinger

Indlæg af sirmark »

Du siger den er HELT ny, men at der sidder en TM styring på......det lyder en anelse underligt....!

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger

Indlæg af Klaus »

Ikke nødvendigvis, TM styringen kan fåes endnu : viewtopic.php?f=23&t=8989 Se forsiden på www.liagro.dk
Det kommer jo an på om man vil ha gejl og det nyeste eller billigt :wink:
OleO
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 mar 2010 15:55

Re: Indstillinger

Indlæg af OleO »

det var en karsten sagde der havde forputtet sig ude på deres lager i et par år,
og den så da også ud til aldrig at have været brugt da de kom med den men jeg fik den også billigt
med kornkit automatisk tænding iltstyrring og røgtemperaturmåler og opsætning gav jeg 55000 kr
og fik den sar op i foråret men har ikke kunnet komme til at bruge den før nu. da jeg jo skulle have den godkendt
og lavet skorsten samt have lavet en snegl så jeg kunne trække kornet ind udefra da det står i en kornvogn udenfor

MvH Ole
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger

Indlæg af Klaus »

Det var da en fin pris, det var da lige momsen der er skåret af :D
OleO
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 mar 2010 15:55

Re: Indstillinger

Indlæg af OleO »

Ja jeg er da også godt tilfreds, nu mangler jeg bare at få den til at køre ordentligt
men det når jeg nok også hen ad vejen,

MvH Ole

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger

Indlæg af Klaus »

Det er nok uden roterende brænder så du skal være sikker på din tallerken ikke ligger løs og er utæt. Din tornado må heller ikke være utæt ved røret og mellem de 2 plader. Så skulle der være rimelig chance for succes hvis der er kridt i.
Kornet du bruger skal være tørt, ellers vil du også døje med kornklaser og specielt sodringe i herden som vil give driftsstop.
Hvis du har korn af mindre god kvalitet eller der er meget støv/sand/urenheder i, så bland lidt piller i det hjælper.
Du kan sagtens blande forskellige brændsler iltstyringen styrer til den rigtige forbrænding.
Dog kan du få problemer med brodannelse i magasinet og prop i brænderen hvis du kun fyrer med fint savsmuld. men en blanding er fint.
OleO
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 mar 2010 15:55

Re: Indstillinger

Indlæg af OleO »

Hej
nej det er godt nok uden roterende brænder og jeg mener ikke den er løs ej heller at den er utæt nogen steder kan i hvrtfald ikke se der kommer røg ud nogen steder, med hensyn til kornet er der en vandprocent på 15 i det, og mener også at kornet er rimelig rent, så tror bare det er nogen indstillinger jeg skal ind og have fat i, men hvad for nogen ved jeg så ikke, men det må være muligt at gøre så den ikke fører brænde ind så tit
MvH Ole
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger

Indlæg af Klaus »

Du vil ikke kunne se røg eller andet komme ud hvis den er utæt. du kan måske teste det med en pejselighter.
Problemet ved utætheder er at luften ikke kommer gennem ildstedet din O2 på iltstyringen vil blive for høj, fyret tror så der er for lidt brændsel, og vil køre mere ind uden grund og det vil så give kornklaser og overfodring og øget forbrug og bare bøvl ;)
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: Indstillinger

Indlæg af BVMP »

Albert » 18 Dec 2010, 09:04 skrev:Der er en ting der er meget vigtig hvis man begynder at ændre indstillingerne i styringen,skriv alt ned,dato,hvad stod den på før og efter,så kan man altid stille tilbage hvis det foregående fungerede bedre.

Dernæst skal man aldrig ændre på mere end en ting ad gangen,hvis man ikke er helt sikker på hvad man er ude i,og så se om det bliver bedre inden man rører ved mere.

Din kridtdosserer kan du justere i styringen,normalt siger man 1 - 1,5 % tilsætning af kridt

Jeg har en R 15 med kornbue, og fyrede sidste sæson med byg,hvor jeg også i starten havde meget aske,og store klaser med kerner som kun var delvist brændt.

Jeg løste problemet ved at sætte et lille gitter foran kornbuen så klaserne ikke kunne falde ud,og askemængden blev reduseret til tømning 1 gang om ugen

Mit hus er Fra 1906 og 240 m2 i tre plan,og jeg brugte omkring 40 kg byg i døgnet på dage hvor vejret var som det vi har i øjeblikket.
Hej. Måske du kunne smide et par fotos op af det gitter, gerne i en ny tråd. De andre ordninger til at holde klaserne tilbage går under betegnelsen kornbremse.
Og forresten er det en god ide at udfylde profilen - det giver en bedre forståelse af indstillinger og fejl - og hermed også en bedre mulighed for at hjælpe. :D
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Besvar