Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstillinger

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Re: Indstillinger

Indlæg af Hestefreak » 17 dec 2010 12:33

Klaus, det ville være super om du eller en anden også havde et link til manualer på L25


OleO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 mar 2010 15:55

Re: Indstillinger

Indlæg af OleO » 17 dec 2010 19:38

Har nu været ovre og tjekke stokeren det ser ud til at brændehovedet sidder ordentligt fast og over brændehovedet sidder det som jeg tror er tornadoen og den ser også umiddelbart ud til at være som den skal men da der jo er brand varmt derinde kan jeg jo ikke ligefrem komme til at se det ordentligt men hvor og hvordan kan jeg tjekke om den skulle være utæt.
eller endnu bedre er der nogen i omegnen af Alborg der har et Benekov der mod betaling vil komme og hjælpe mig med at få det til at køre ordentligt samt vise mig det vigtigste for at få det til at køre. :-)

MvH Ole

sirmark
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 23 apr 2010 23:06
Mit fyr: Benekov R15 - 2010
Areal: 256
Brændsel: Korn
Årligt forbrug: 12 tons

Re: Indstillinger

Indlæg af sirmark » 17 dec 2010 20:16

Hvad er svaret på mine 2 spørgsmål ?

OleO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 mar 2010 15:55

Re: Indstillinger

Indlæg af OleO » 17 dec 2010 21:44

sirmark » 17 Dec 2010, 20:16 skrev:Hvad er svaret på mine 2 spørgsmål ?
Svaret på dine 2 spørgsmål er 1: jeg har kridtdoserer
2: kan jeg ikke se da der er korn i magasinet men jeg går dog ud fra at
Karsten eller hans smed har sørget for at det er som det skal
da det hører med til opsætningen

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indstillinger

Indlæg af Klaus » 17 dec 2010 21:51

Hvis du har haft en smed til at stille det op for dig/opstartsbesøg så giv ham et kald og fortæl det er en ommer ;)
Jeg bor desværre ikke lige ved Aalborg


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Indstillinger

Indlæg af Ulrik » 17 dec 2010 22:50

Vær lige opmærksom på at kridtdosseren kan stoppe hvis kridtet er fugtigt eller hvis den doserer for meget.
MvH Ulrik©

OleO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 mar 2010 15:55

Re: Indstillinger

Indlæg af OleO » 18 dec 2010 08:18

Hej
fandt i aftes ud af at jeg har TM-Styring på anlægget og fandt så på liagro´s hjemmeside en manual til hvordan jeg indstiller det, vil så prøve at bruge ind opsætning jeg har fundet herinde hvor der er en der kører med korn, så må vi se hvordan det går ellers må jeg betale Karsten for at komme og kigge på det. for det kan ikke passe at man siden i onsdags har fyldt en af de gamle zinkskraldespande med aske men det tyder jo også på at den ikke står ordentligt og at den ikke brænder det ordentligt af inden det bliver skubbet ned
MvH Ole

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indstillinger

Indlæg af Klaus » 18 dec 2010 08:23

Prøv at tage et par billeder af brændkammeret, og kontroller den putter kridt i, dvs. kridt standen synker.

OleO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 mar 2010 15:55

Re: Indstillinger

Indlæg af OleO » 18 dec 2010 09:02

Prøver jeg lige at gøre når jeg har fri, og tror da at den tager kridt for jeg fyldte da i den igår
men må ærligt tilstå at jeg ikke ved om det er røget ud da jeg havde smed på for at få det til at køre igen
da det korn jeg havde fået i første omgang var meget fugtigt så sneglen satte sig fast.
tror at når jeg har brugt det her hvede at jeg så vil prøve at smide et tons træpiller igennen den og se om der er den store forskel.
kan man blande for eks. træpiller og savsmuld eller korn og savsmuld og er der nogen fordel idet. eller får man for meget bøvl med det. Da jeg nemlig mulighed for at få en del tørt savsmuld og spåner.og er det noget der kan bruges uden det store besvær kan jeg jo lige så godt det.

MvH Ole
Last edited by 1 on OleO; edited 18 times in total

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Indstillinger

Indlæg af Albert » 18 dec 2010 09:04

Der er en ting der er meget vigtig hvis man begynder at ændre indstillingerne i styringen,skriv alt ned,dato,hvad stod den på før og efter,så kan man altid stille tilbage hvis det foregående fungerede bedre.

Dernæst skal man aldrig ændre på mere end en ting ad gangen,hvis man ikke er helt sikker på hvad man er ude i,og så se om det bliver bedre inden man rører ved mere.

Din kridtdosserer kan du justere i styringen,normalt siger man 1 - 1,5 % tilsætning af kridt

Jeg har en R 15 med kornbue, og fyrede sidste sæson med byg,hvor jeg også i starten havde meget aske,og store klaser med kerner som kun var delvist brændt.

Jeg løste problemet ved at sætte et lille gitter foran kornbuen så klaserne ikke kunne falde ud,og askemængden blev reduseret til tømning 1 gang om ugen

Mit hus er Fra 1906 og 240 m2 i tre plan,og jeg brugte omkring 40 kg byg i døgnet på dage hvor vejret var som det vi har i øjeblikket.


Besvar