Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
kejser
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27 okt 2008 19:14
Mit fyr: Passat med akk. tank og Opop med Scotte
Areal: 220
Brændsel: Træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 7300
Geografisk sted: Sandvad ved Jelling ved Vejle
Kontakt:

Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af kejser »

Folk siger til mig at mit Passat fyr er meget uøkonomisk og at jeg skulle skifte til en ny kedel med underforbrænding. Så jeg kunne godt tænke mig en vurdering af dette.

Mit anlæg består af følgende:

Passat FK-20 fra 1995
1200 L gammel olietank som akk. tank.

Scotte 16kW pillefyr på Opop 25kW kedel som backup når vi er på ferie.

Passat og akk. tank kører med åben ekspansion.

Ind i huset har jeg trykekspansion. Her imellem har jeg en veksle siddende.

Pillefyret sidder på tryk siden og kører jo så uden om akk. tank og direkte ind i huset.

Jeg har en 160 L VVB med elpatron siddende i min kælder i huset.

Huset er fra 1907 med 140 m2 i grundplan + 80 m2 med gulvvarme overalt. Huset er forholdsvis godt isoleret og nyrenoveret.

Jeg bruger ca 50 m3 grantræ om året. Med m3 mener jeg stablet og kløvet træstykker.

Hvis jeg skal investere i nyt fyr, så vil/skal jeg have trykekspansion på akk. tanken og derfor også have ny tank.

Jeg døjer en del med skidt i min veksler. Så derfor kunne det være rart at slippe for veksler og åben ekspansion.

Se denne tråd viewtopic.php?f=51&t=8964&p=88458#p88458

Jeg synes mit forbrug er forholdsvis højt og jeg snakkede med Passat energi som mente at jeg næsten ville kunne halvere mit forbrug. Men det kan en sælger jo sagtens sige.

Jeg har ca 20-21 grader i underetage og 19 på første sal, hvor vi kun sover.

Det skal siges at min VVB kører på el hele året rundt lige for tiden, da jeg som sagt har døjet med skift i veksler og dermed lav temperatur ind i huset = lunken vand til bad. Med en gravid kone som også er lidt kuldskær er dette ikke populært. Så mit træforbrug er uden varme til VB

Jeg har vedhæftet tegning af mit anlæg. http://gratisupload.dk/vis/53769/

Spørgsmålet er jo hvor lang tid tilbagebetalingstiden hvis der skal investeres i nyt anlæg. Der vil selvfølgelig også være en del mindre arbejde og det vil jeg selvfølgelig gerne betale lidt for. Jeg giver ca 8000 kr 50 meter grantræ i 3 m stykker, som jeg selv skærer op og kløver. Dette tager ca en weekend 2 mand.

Jeg bruger kun pillefyr når vi er på ferie da jeg mener/tror at dette vil koste alt for meget at bruge til daglig.

jeg har kigget lidt på Atmos 25kW sammen med en ny akk. tank. Dette vil nok løbe op i omkring 20000 kr +/-

Hvad mener I og er der andre gode råd vedr min installation?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 369 gange

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af pelle »

Du vil omtrendt kunne halvere dit brændeforbrug. Det vil så tage 7-10 år at tjene anlægget hjem og du vil spare en del arbejde med træet. En Atmos vil være det rigtige valg for dig, da den er godkendt til trykeks. Du vil også kunne spare en af dine fem pumper..

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af Keld »

Du skulle overveje en 35 kw og 1eller 2 flere gamle olietanke (de er til at få billige pga. udskiftninger for tiden) men det kræver at du beholder din åben ekspantion. Så skal du kun fyre en gang i døgnet, du kan jo aflade dine tanke til ca 30 grader før du skal fyre igen. Ved trykekspantion skal tanken´ene være trykgodkente, typisk til 6 bar, de "koster" bare. Du skal også overveje en styring af din VVB med et døgnur og en eltermostat der måler på din fremløbstempratur, der er jo ingen grund til at elpatronen køre samtidigt med at der er varme på vej til beholderen.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 369 gange

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af pelle »

Keld » 17 Dec 2010, 14:14 skrev:Du skulle overveje en 35 kw og 1eller 2 flere gamle olietanke (de er til at få billige pga. udskiftninger for tiden) men det kræver at du beholder din åben ekspantion. Så skal du kun fyre en gang i døgnet, du kan jo aflade dine tanke til ca 30 grader før du skal fyre igen. Ved trykekspantion skal tanken´ene være trykgodkente, typisk til 6 bar, de "koster" bare. Du skal også overveje en styring af din VVB med et døgnur og en eltermostat der måler på din fremløbstempratur, der er jo ingen grund til at elpatronen køre samtidigt med at der er varme på vej til beholderen.
Jo men, det kan være det har været nødvendig med den veksler, hvis huset hvor fyrrummet er har manglet højde i forhold til radiatorene på 1 sal. Åben eks. skal være over kedlen. Hvis så. Er det jo smart nok med et trykanlæg, da man kan komme helt uden om den veksler ved det.. Men, enig.. sådan en godkendt tank er tæskedyr..Jeg ville også vælge åben eks. hvis der var mulighed for det. Men, det kræver jo at beholderen i fyrrummet kan komme over 1 sals radiatorer..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af lille_smed »

hej hvis jeg var dig vil jeg købe en større veksler .. jeg køre selv med en stor veksler på mit anlæg .. og har ikke haft problemer med at der sætter sig noget i den . nu har jeg kørt med den i 1.5 år .. du skal bare købe en som er stor .. den jeg jeg har der er 1,5" ind og udgang. og vægten er på 8 kg vil jeg tro .. yder vel en 40 -50 kwh . den har så stor over skud .. at sætter jeg pumpen på fuld (22 w) så har jeg 3 grader forskel på frem og retur.. køb en ny veksler og brug den tank du har

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af snubbi »

hej min niece og hendes mand har en atmos +tank da de skifte til en atmos spare de 10 rm bøg om året med nyt fyr
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af EKP »

snubbi » 17 Dec 2010, 23:29 skrev:hej min niece og hendes mand har en atmos +tank da de skifte til en atmos spare de 10 rm bøg om året med nyt fyr
Hvis de brugte 150 m3 bøg tidligere så er 10 m3 mindre jo ikke så stor en forskel - du skriver jo ikke noget om deres tidligere forbrug ;-)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 369 gange

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af pelle »

lille_smed » 17 Dec 2010, 23:14 skrev:hej hvis jeg var dig vil jeg købe en større veksler .. jeg køre selv med en stor veksler på mit anlæg .. og har ikke haft problemer med at der sætter sig noget i den . nu har jeg kørt med den i 1.5 år .. du skal bare købe en som er stor .. den jeg jeg har der er 1,5" ind og udgang. og vægten er på 8 kg vil jeg tro .. yder vel en 40 -50 kwh . den har så stor over skud .. at sætter jeg pumpen på fuld (22 w) så har jeg 3 grader forskel på frem og retur.. køb en ny veksler og brug den tank du har
Hmm.. Der er et vist portion snusfornuft der lille_smed. God pointe. :great:
Skift kedel og veksler og behold din akkutank med åben eks.. evt suppler med en ekstra akkutank..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af Albert »

Og sæt så et slamfilter på returen lige før veksleren.
kejser
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27 okt 2008 19:14
Mit fyr: Passat med akk. tank og Opop med Scotte
Areal: 220
Brændsel: Træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 7300
Geografisk sted: Sandvad ved Jelling ved Vejle
Kontakt:

Re: Overvejer nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af kejser »

Albert » 18 Dec 2010, 08:34 skrev:Og sæt så et slamfilter på returen lige før veksleren.
Slamfilter har jeg på. Dog på fremløb før pumpen til veksleren. Den er blevet renset en del gange i løbet af årene og der har været mindre og mindre snavs i den, men selvom der ikke er snavs i den for tiden, så har jeg stadig problemet med veksleren.

Besvar