Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel mere ?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Brandsen » 14 dec 2010 23:05

Halløj i forum,

Inden denne tråd kommer helt på skideren, så har jeg vel samme holding som Klaus, nemlig at ka' det brænde ,
ja så er det altså brændsel, og ikke affald. 8)

At alle former for 'brændsel' så måske ikke er lige hensigtsmæssige, er jo en anden sag.
At noget så måske endda måske er ulovligt af afbrænde, er så en helt tredie sag.

Har selv en efterhånden ret erfaren Baxi, som ud over gængse træpiller og korn, også har guffet :

majs, ca 13 ton i sidste sæson, det poppede Baxien sig lystigt igennem, faktisk ligesom korn
cornflakes, konen havde en 25 kg sæk hestefoder som blev for gammelt, op i Baxi tanken med det
müsli, også fra samme oprydning i hestefoder, en 25 kg sæk, op i Baxi tanken med det
havregryn, ungerne have en pakke der oversked sidste salgsdato, op i Baxi tanken med det
lasagne plader, en hel stak var blevet misfarvede af en lækkende dåse, op i Baxi tanken med det.
( rolig Garfield, det var selve lasagne pladerne, ikke efter de var blevet til egentlig lasagne )
stearinlys, konen skulle skille hele skolens jule dekorationer ad after sidste jul, så pynten kunne genbruges,
og resultatet var en halv spandfuld stearinlys stumper, og ganske rigtigt gættet, op i Baxi'en med den
raps, bonden havde en kornvogsn med nyhøstet raps stående, men den var ikke helt korntæt, så den bunke
raps der lå tilbage på marken, op i Baxi'en med det
jule småkager, også med kraftigt overskredet sidste salgsdato, de blev selvfølgelig også Baxi'et

Laminerede kravlenisser skulle efter sigende også være ren guf for en erfaren Baxi, jeg har dog ikke selv prøvet, endnu. 8)

Det vil da ærligt talt være fint med en liste over ting der ligeså godt kunne gavne med brændværdi i stokeren,
end bare ryge i skraldebøtten i stedet.

Og så endelig til spørgsmålet, hvor kan man kloge sig på hvad man lovligt må afbrænde i en stoker, og hvad der decideret er forbudt. Jeg har forstået at man ikke må afbrænde spildolie, det må man åbenbart kun på Grønland og Færørerne, og andet indlæg i denne tråd siger at hønsemøg også er forbudt.

Hvor kloger man sig på det ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af mejeristen » 15 dec 2010 01:44

Fer » 14 Dec 2010, 06:15 skrev:
Altså jeg har også arbejdet på et rensningsanlæg, og ja spildevandet er da rent, sådan målt i faststof, men bakterievæksten gør en centrifuge ikke noget.

Ahem det er så ikke helt korrekt. inden for mejeribruget har man i de sidste 10-15 år i en hvis udstrækning anvendt noget der hedder en BACTOFUGE den er faktisk istand til at centrifugere mælk så kraftigt at effekten på kimtallet (bakterier) er lidt bedre end en lavpasteurisering (72 grd i 15 sek.)

Så det kan faktisk lade sig gøre, at man så sandsynligvis ikke har en bactofuge på rensningsanlæget er en anden snak
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Klaus » 15 dec 2010 08:47

Brandsen » 14 Dec 2010, 23:05 skrev:Halløj i forum,

Inden denne tråd kommer helt på skideren, så har jeg vel samme holding som Klaus, nemlig at ka' det brænde ,
ja så er det altså brændsel, og ikke affald. 8)

At alle former for 'brændsel' så måske ikke er lige hensigtsmæssige, er jo en anden sag.
At noget så måske endda måske er ulovligt af afbrænde, er så en helt tredie sag.

Har selv en efterhånden ret erfaren Baxi, som ud over gængse træpiller og korn, også har guffet :

majs, ca 13 ton i sidste sæson, det poppede Baxien sig lystigt igennem, faktisk ligesom korn
cornflakes, konen havde en 25 kg sæk hestefoder som blev for gammelt, op i Baxi tanken med det
müsli, også fra samme oprydning i hestefoder, en 25 kg sæk, op i Baxi tanken med det
havregryn, ungerne have en pakke der oversked sidste salgsdato, op i Baxi tanken med det
lasagne plader, en hel stak var blevet misfarvede af en lækkende dåse, op i Baxi tanken med det.
( rolig Garfield, det var selve lasagne pladerne, ikke efter de var blevet til egentlig lasagne )
stearinlys, konen skulle skille hele skolens jule dekorationer ad after sidste jul, så pynten kunne genbruges,
og resultatet var en halv spandfuld stearinlys stumper, og ganske rigtigt gættet, op i Baxi'en med den
raps, bonden havde en kornvogsn med nyhøstet raps stående, men den var ikke helt korntæt, så den bunke
raps der lå tilbage på marken, op i Baxi'en med det
jule småkager, også med kraftigt overskredet sidste salgsdato, de blev selvfølgelig også Baxi'et

Laminerede kravlenisser skulle efter sigende også være ren guf for en erfaren Baxi, jeg har dog ikke selv prøvet, endnu. 8)

Det vil da ærligt talt være fint med en liste over ting der ligeså godt kunne gavne med brændværdi i stokeren,
end bare ryge i skraldebøtten i stedet.

Og så endelig til spørgsmålet, hvor kan man kloge sig på hvad man lovligt må afbrænde i en stoker, og hvad der decideret er forbudt. Jeg har forstået at man ikke må afbrænde spildolie, det må man åbenbart kun på Grønland og Færørerne, og andet indlæg i denne tråd siger at hønsemøg også er forbudt.

Hvor kloger man sig på det ?
Dejligt at se det ikke kun er mig der putter alt muligt gennem fyret, så længe jeg er rimelig overbevist om det ikke er miljø skadeligt Men brandsen, jeg kan se du er lidt af en amatør, dit udvalg er ikke ret stort.. icon_cheesygrin.gif

Jeg lade mig tit inspirere af ham her http://www.youtube.com/watch?v=fLreo24WYeQ

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Brandsen » 15 dec 2010 14:16

Halløj i forum,

Ja det skal ja da lige love for, golfbolde, vuvuzela'er, iPhones, ....... jeg har vist meget at lære endnu 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Fer » 15 dec 2010 16:28

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=129843

Igen vil jeg dog slå et slag for at man tænker sig lidt om inden man hælder alt muligt lort igennem sin stoker. Du har altså ingen røggasrensning på dit anlæg. F.eks. vil det resultere i dioxiner at brænde træ sammen med noget der indeholder chlor. (PVC f.eks.) jeg arbejder på en affaldsforbrænding hvor vi bruger en god del penge på at indsamle mængder i størrelses ordenen et par miligram eller 10. Om året. Det er rigtigt rigtigt giftigt det stads.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Ulrik » 15 dec 2010 16:38

Fer skrev:https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=129843

Igen vil jeg dog slå et slag for at man tænker sig lidt om inden man hælder alt muligt lort igennem sin stoker. Du har altså ingen røggasrensning på dit anlæg. F.eks. vil det resultere i dioxiner at brænde træ sammen med noget der indeholder chlor. (PVC f.eks.) jeg arbejder på en affaldsforbrænding hvor vi bruger en god del penge på at indsamle mængder i størrelses ordenen et par miligram eller 10. Om året. Det er rigtigt rigtigt giftigt det stads.
Jeg er helt enig. Spildolie synes jeg heller ikke er for smart.

Her kan man læse lidt mere: http://www.virksomhedernes-miljoeguide. ... affald.htm
MvH Ulrik©

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Ollii » 15 dec 2010 17:16

Brandsen » 14 Dec 2010, 23:05 skrev:og og andet indlæg i denne tråd siger at hønsemøg også er forbudt.

Hvor kloger man sig på det ?
Jeg har skrevet og spurgt det rette ministerie.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Klaus » 15 dec 2010 20:58

Fer » 15 Dec 2010, 16:28 skrev:https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=129843

Igen vil jeg dog slå et slag for at man tænker sig lidt om inden man hælder alt muligt lort igennem sin stoker. Du har altså ingen røggasrensning på dit anlæg. F.eks. vil det resultere i dioxiner at brænde træ sammen med noget der indeholder chlor. (PVC f.eks.) jeg arbejder på en affaldsforbrænding hvor vi bruger en god del penge på at indsamle mængder i størrelses ordenen et par miligram eller 10. Om året. Det er rigtigt rigtigt giftigt det stads.
Enig :great:
Hvor arbejder du ?

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Fer » 15 dec 2010 21:26

mejeristen » 15 Dec 2010, 01:44 skrev:
Ahem det er så ikke helt korrekt. inden for mejeribruget har man i de sidste 10-15 år i en hvis udstrækning anvendt noget der hedder en BACTOFUGE den er faktisk istand til at centrifugere mælk så kraftigt at effekten på kimtallet (bakterier) er lidt bedre end en lavpasteurisering (72 grd i 15 sek.)

Så det kan faktisk lade sig gøre, at man så sandsynligvis ikke har en bactofuge på rensningsanlæget er en anden snak
Det var smart, det må være noget med trykket smadre cellevæggene i evt. bakterier. Kendte ikke den metode.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvor vådt skal brændsel være før det ikke er brændsel me

Indlæg af Fer » 15 dec 2010 21:26

Klaus » 15 Dec 2010, 20:58 skrev: Enig :great:
Hvor arbejder du ?
Jeg arbejder på Amagerforbrænding www.amfor.dk
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar