Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvor præcis er en esbeventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi » 18 nov 2010 19:42

Jo I har helt ret, - jeg havde helt glemt hvad den skulle bruges til :)

Det er godt I var vågne :)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 18 nov 2010 20:09

levi » 18 Nov 2010, 19:42 skrev:Jo I har helt ret, - jeg havde helt glemt hvad den skulle bruges til :)

Det er godt I var vågne :)
nogle er vel bare mere vågne end andre..... :lol:

men jeg takker, jeg må bare igang med diverse pressefittings i morgen så.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 19 nov 2010 18:18

Succes! Den nye ventil er nu monteret, og den virker bare. Retur på præcis 60 grader. Dejligt. Tusind tak for hjælpen alle sammen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af John Skov Jensen » 19 nov 2010 18:43

har du prøvet at slukke for den ekstra pumpe du monterede, bare for at se om det virker bare men en pumpe

/john

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 19 nov 2010 19:34

John Skov Jensen » 19 Nov 2010, 18:43 skrev:har du prøvet at slukke for den ekstra pumpe du monterede, bare for at se om det virker bare men en pumpe

/john
nej.... desværre har jeg lige opdaget at jeg skal sørge for at den pumpe i esbekredsen skal køre på højere ydelse end den som trykker vandet i huset.... for med ventilen i systemet, og esbekredsen som den sidder, så er trykket på returen højere end fremløbet i esbekredsen.... så mit vand i vvb løber den forkerte vej.... den bliver kølet ned istedet :evil:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 23 nov 2010 12:33

Så er problemerne overstået.

Lemvig Mueller refunderede i dag, pengene for esbeventilen, og de var endda så flinke at de også betalte de 1300 kr for diverse pressefittings, som jeg havde måtte ofre, for at få den nye ventil bygget ind.
Så det må jo kaldes en happy end. Desuden fik de lige emballagen fra den VTA ventil, jeg købte ved dansk vvs center, så de fremover ved hvilken ventil der virker. (sjovt nok har det nu vist sig at jeg ikke er den eneste der klager... hmm)

Og som afslutning på problemet med vvb, en kontraventil ind i fremløbet, og voila, alt kører som det skal.

over and out for dette emne. Problemerne er løst.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 03 dec 2010 13:14

jeg bør nu opsummere hele projektet her, for dem som gider læse mere i dette emne.

efter udskiftning til en VTA ventil, istedet for en VTC ventil, fik jeg et mere stabilt returløbstemp, MEN.... modtrykket i returen var alt alt alt for høj, så varmvandsbeholderen var der ikke flow igennem. Jeg ved jeg skrev at det virkede nu, men det krævede at man lige skulle fifle med kuglehanerne for at få flowet igennem, og det kom jo da vi satte kontraventilen i røret. icon_frown.gif
Problemet var så bare, at når min magnetventil lukkede af ved den ønskede temperatur, så kom der ikke det flow igennem igen bagefter.

Jeg har så fiflet lidt med pumpeindstillingerne, på de to pumper, for at se om det kunne lade sig gøre at ændre noget der.... uden held.

Jeg tog en god snak med naboen, Lundgård VVS, om netop det problem, og han havde kun to kommentarer... ud med den esbeventil.... ind med en kuglehane og et par klapventiler.
Det er nu gjort, og samtidig satte vi pumpe nummer 2 ned og køre på returen, så vi har en pumpe i fremløbet, og en i returen.
Nu kører det bare det hele. 8)

vi lavede så også lige et par udtag på returstrengen, så jeg kan koble en radiator ind over der, og udnytte lidt restvarme fra huset.... det er ikke så fedt når der kun er 4 grader i fyrrummet.... så er fyret sku for godt isoleret... :lol: :lol:

men nu er problemet som sagt løst.... for der er slet ingen esbeventil i anlægget længere....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Erik2 » 14 dec 2010 18:17

levi » 12 Nov 2010, 21:40 skrev:Den mest udskældte shunt ventil, - er den du har købt.

Den har flere svagheder - og lad nu være med at skælde mig ud fordi jeg er ærlig, - jeg vil kun hjælpe dig :)

1 - Den har en stor tendens til at sætte sig fast, - især efter en pause.

2 - Den bliver slap i fjederen, - og reagerer derfor langsommmere og langsommere.

3 - Den er ikke specielt nøjagtig, - faktisk kan den nemt være 5-10 procent "off".

I dag sælger vi ikke andet end den nye fra Esbe - altså VTAèn - men du fik måske den "gamle" model billigt ?
VTA'en er efter min mening forkert til vores formål. Den har et stort tryktab - kvs 1,6 - og det kolde vand blandes i på sidegrenen. Den er lavet til skoldningssikring på varmt brugsvand.
I følge Esbe selv er det VTC 300-ventilerne der skal bruges. VTC312 i DN20 har kvs 3,2, hvilket vil sige 1/4 tryktab for det samme flow, og det varme vand blandes ind på sidegrenen, hvilket giver en enklere rørføring.

Venligst tag VTC på progarmmet Levi.

levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi » 14 dec 2010 18:29

Interessant, - det vil jeg snakke med Esbe om imorgen, - jeg har fået en anden historie fra dem, - men det kan jo også være jeg har misforstået noget, - jeg er ikke en ørn til Svensk :)

Hvis der er noget om at VTC ventilen er bedre til formålet, - så er det dæleme klart den skal på lager :)

Tak for info Erik :)

Forresten Bigfoot, - du skal være velkommen til at sende VTA ventilen retur til mig, - så skal jeg nok kreditere den :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 14 dec 2010 18:36

levi » 14 Dec 2010, 18:29 skrev:Interessant, - det vil jeg snakke med Esbe om imorgen, - jeg har fået en anden historie fra dem, - men det kan jo også være jeg har misforstået noget, - jeg er ikke en ørn til Svensk :)

Hvis der er noget om at VTC ventilen er bedre til formålet, - så er det dæleme klart den skal på lager :)

Tak for info Erik :)

Forresten Bigfoot, - du skal være velkommen til at sende VTA ventilen retur til mig, - så skal jeg nok kreditere den :)
det ville jeg utrolig gerne gøre.... men jeg har hverken emballage eller noget som helst tilbage. Har kun ventilen.... vil du stadig have den retur????
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar