Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 14 dec 2010 15:21

hej

jeg har nu kørt med stoker fyr (db 16 kedel og db450le stoker) i over 1½ år og det kører fint og uden problemer, andet end det er lidt mere sultent end jeg havde forestillet mig fra starten + jeg havde en ide om jeg kunne fyre med træ i min kedel når jeg valgte det og så fyre i en 1200 liters akku tank, og det med at fyre med træ fungere ikke, bla er kedlen for lille 16kw til det formål, og har måtte lave lidt om for at tilføre ekstra ilt for at kunne forbrænde træet ordenligt og akku tanken er også for lille til at kan holde en hel dag. så nu er jeg nok kommet til det punkt hvor jeg efter flere beregninger nok vælger at gå tilbage til at fyre med træ igen, har regnet ud jeg vil kunne sparer 12000kr om året ved det og det er vel at mærke ved at få træet leveret til døren savet og kløvet i den længde jeg har brug for. Jeg kan jo vælge at gøre mere arbejde selv og så spare endnu mere.
Jeg har overvejet en atmos dc 32 for at kunne fyre de tiltænkte 2 x 1200 liter akku tanke op på en lille aften 4-5 timer helst og så de 2400 liter akku tank kan holde temp oppe til næste aften ca 20 timer. En ting jeg også har tænkt for at trække de 2400 varmt vand så langt som muligt, er at montere en anlægs shunt så der ikke banker 85-90 grader varmt vand ind i huset.
jeg har forsøgt at tegne det kommende anlæg og den må meget gerne kommenter og rette mig i, hvis i har ideer og rettelser. men mit store spørgsmål er hvordan forbereder jeg anlæget til at der kan kobles et mindre pillefyr ala scotte til det som selvfølgelig skal kører uden om akkutankene, min drømme ide var at kunne lave alle de ventiler som skal åbnes og lukkes elstyret og så kun en kontakt til valg af fastbrændsel eller pillefyr, men den ide er nok både for dyr og måske også unødvendigt, hvis eller brændefyret lever op til mine forventninger. men uanset hvad ville det være rart med et backup anlæg og et valg til brændsel, så kan jeg godt leve med at jeg skal op og dreje en håndfuld haner.
Jeg ved godt jeg har sat rigeligt med haner på min tegning og nogle er nok unødvendige, men jeg vil heller kan lukke noget af hvis der bliver brug for rep eller sjove udvidelser senere. det er nok fra kedel(er) til op til akku tank jeg er lidt usikker på mht udvidelse til 2 fyr. og måske også tilslutningen af ekspantionsbeholder, jeg har selv overvejet 2 beholdere en til akku tanke og en til radiator kreds, men det er også fordi jeg fik lidt problemer med mit nuværende anlæg i starten, hvis jeg kørte uden om akku tank gik varmen op i ekspantionsbeholder og ned i akkutank, men det har jeg rettet nu, kan ikke huske helt præcis hvad jeg gjorde men har en tegning et sted, hvis i har brug for det.

mvh nicolaj
Vedhæftede filer
diagram af nyt anlæg nr 1.jpg


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af Ollii » 14 dec 2010 15:35

Hvis du kan spare 12000 er der sku noget andet galt. Det er mit forbrug i et møg utæt hus hvor alle radiatorer står på max og brænde ovnen stadig bruges for at holde varmen. og det selvom fyret kører med 80 grader fremløb.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 14 dec 2010 16:09

tja jo syns også selv det er meget, men fakte er at jeg fyrer 9 tons om året jeg fyrer også om sommeren og det er ikke økonomisk med en stoker, kunne jeg enten varme en akku tank op eller have start/stop på om sommeren ville jeg nok kunne nøjes med 7 tons ca.
9 tons a 2kr kg = 18000kr (og jeg tvivler på træpiller bliver billiger med årene)
med det gamle passat halm fyr brugte jeg ca 30 rm så jeg forventer mit forbrug ca bliver 20rm med et moderne fastbrændsels fyr
20 rm a 300kr = 6000kr (savet, kløvet og leveret) har også fået en pris på 200kr a rm leveret men så skal jeg selv save og kløve.
jeg tror desværre ikke anlæget fejler noget, og huset er nogenlunde isoleret, men i den ene ende har jeg uisoleret vægge og dør ud til baggang og værksted, 20 grader på den ene side og pt ca 2-3 grader på den anden. + gulvet ikke er isoleret ret godt. og så har jeg også en mår på loftet som nok ikke behandler mit isolering ret godt, men jeg har ikke haft held med at skræmme den væk, endnu.

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af kongsted » 14 dec 2010 19:29

Ville flytte retur fra VVB på den anden siden af anlægsshunten. Derved kunne det relativt varme returvand fra VVB dig tilgode på fremløb til hus.

Det er uden garanti. Jeg har ikke selv mulighed for den model, da der er "langt" fra fyr/akku til VVB(og huset)

//Kongsted

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af anderswitt » 14 dec 2010 20:28

ingen kugle hane på fremløbet og på ekspantion og du skal have en pumpe på vvb styret af vvb evt. en rav eller watts termostat på vvb resten skulde være godt nok. jeg har alså brugt en automix chunt til varme ind i huset 40c.
men en watts og en kontra ventil kan gøre det men tror bare ikke at flowet er godt nok med en watts


traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 14 dec 2010 20:53

hov ja den kan jeg da godt se nu med den shunt og vvb, vil lige prøve at tegne det om senere i aften

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 14 dec 2010 21:46

ok her er så den redigeret udgave, håber det ser mere rigtigt ud nu.
en anden ting er den hane fra akku tank til ekspantion må/kan jeg undlade den? også hvis jeg vælger at køre udenom akku?
Vedhæftede filer
diagram af nyt anlæg nr 2.jpg

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af anderswitt » 14 dec 2010 22:12

du skal have pumpen op på roret til vvb. styret af vvb.så den kun kører når vvb.kalder på varme
og en pumpe på anlæget efter shunten som du havde før
hvis du vil ku lukke akk. af så skal du have en kuglehane lige før akk. som du har på din tegning
du må aldrig have haner på fremløbet for hvis kedlen koger så skal den ku komme af med vand og trykket
du skal lave din chunt som på den første tegning det var rigtigt nok
og den varmlås du har på eksp. har været diskuteret da den ikke er helt efter bogen
eksp. ledningen skal være stigende hele vejen men det er op til dig selv om den må være der hvordan du fortolker det
mhv. anders

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af traktorsmed » 14 dec 2010 22:44

anderswitt » 14 Dec 2010, 22:12 skrev:du skal have pumpen op på roret til vvb. styret af vvb.så den kun kører når vvb.kalder på varme
og en pumpe på anlæget efter shunten som du havde før
hvis du vil ku lukke akk. af så skal du have en kuglehane lige før akk. som du har på din tegning
du må aldrig have haner på fremløbet for hvis kedlen koger så skal den ku komme af med vand og trykket
du skal lave din chunt som på den første tegning det var rigtigt nok
og den varmlås du har på eksp. har været diskuteret da den ikke er helt efter bogen
eksp. ledningen skal være stigende hele vejen men det er op til dig selv om den må være der hvordan du fortolker det
mhv. anders
- jeg skal lige forstå det rigtigt, er det fordi man ikke kan 2 trykke igennem en shunt at du vil have pumpen på den anden side?
- det vil sige jeg skal have 3 pumper på anlæget, kan det virkelig være rigtigt? kan det ikke laves anderledes? jeg ved godt de 2 af dem kun kører når der er brug for dem.
- den med kuglehanen er jeg med på nok ikke er lovlig, men jeg har så sandelig ikke tænkt mig at lukke for dem alle tre på engang. Den ene kunne også ændres til en 3 vejs og den lige under 2 krydset har jeg jo også stillet ? ved om kan undlades uden problemer.
- det med varme låsen vidste jeg ikke var et problem, men skal jeg tolke det som jeg selv må vælge om jeg gør det.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: nyt anlægs opbygning - atmos m. 2400 liter akku

Indlæg af mejeristen » 14 dec 2010 23:03

traktorsmed » 14 Dec 2010, 21:46 skrev:ok her er så den redigeret udgave, håber det ser mere rigtigt ud nu.
en anden ting er den hane fra akku tank til ekspantion må/kan jeg undlade den? også hvis jeg vælger at køre udenom akku?

UHA DER MÅ UNDER INGEN, SKRIVER OG STAVER INGEN, OMSTÆNDIGHEDER VÆRE HANER MELLEM KEDEL OG EKSPANSIONSBEHOLDER. DET ER LIVSFARLIGT!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar