Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

optænding

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

optænding

Indlæg af rappe » 11 dec 2010 17:34

min optændings tid står til 10,5 minutter,er det i orden at sætte den ned og er der andet der skal ændres på hvis man gør det?


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: optænding

Indlæg af TaagMan » 11 dec 2010 18:25

Det er noget der skal optimeres til det du fyrer med osv.
Min står til 6 minutter og får væsentlig mere blæs, og en meget mindre mængde... men det behøver ikke være rigtigt for dig.

Jeg mener den optændingstid der står, mest referere hvor lang tid den skal bruge på den optændingsrutine den har... hvis der ikke når at komme ild, så fortsætter den bare i en periode mere. Hvis du sætter blæser lav til 25 og blæser høj til 50, så går der i dit tilfælde 10,5 minutter før den har nået blæser høj... det er i hvert fald sådan jeg mener det hænger sammen.

Det er vigtigt du får justeret optændings mængden ind. Der skal være så lidt som muligt, men din eltænder skal være dækket... og så skal du have justeret blæset ind... hvis du har problemer med det ryger rigtig meget under optænding, så er det typisk fordi der ikke er blæs nok på, og så kan du faktisk få den til at starte noget hurtigere ved at forøge dine blæserparametre.. men, det er noget man leger med, indtil det kører som man synes ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: optænding

Indlæg af Frank_Rasmussen » 11 dec 2010 19:11

Indstillingen af skorstenstræk og 'Blæser optænding' har også betydning for optændingen. Blæser høj (og middel) er uden betydning.

Blæseren starter i 'Blæser lav' korrigeret for skorstenstrækket og stiger jævnt under optændningstiden til 'Blæser optænding' (...øhhh eller er fra 'Blæser optænding' til 'Blæser lav'?). Optændingen stopper selvfølgelig, hvis lysmåleren ser ild undervejs.

Ifølge http://www.bioflame.dk/index-filer/Page341.htm er det godt med ca. en (landmands) hånd piller til at starte med.

Der skal gerne kommer røg allerede efter et 2-3 minutter, og røgen skal så gerne fortsætte, mens blæser øger hastigheden.

Hvis eltænderen ikke får nok blæs, så bliver den varm, at nogle vil mere at dens holdbarhed bliver mindre. Andre mener, at tænderen godt kan holde til meget korte optændinger på 2-3 minutter...

NBE har lavet nogle forsøg med at lægge røgføleren under herden. Her skal temperaturen vist gerne holde sig omkring 250 grader under optænding. Måske bliver det en dag en del af styringen...

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: optænding

Indlæg af TaagMan » 11 dec 2010 19:23

Hvordan dens rutine er under optænding, rent blæser mæssigt, kommer vist meget an på hvad version man har af styringen.

Mht. mængde, kan det diskuteres. Jeg har læst et sted, jeg husker ikke hvor, at der skal så lidt som muligt til... det er også det min eksperimenteren ude i fyrrummet har vist. Hvis man stikker ild i en for stor bunke, vil den ryge en del mere under opstart, indtil der kommer ordentlig ild i det, og bålet har tilpasset sig. Blæseren vil befinde sig nede i det lave område et stykke tid efter opstart, og det er derfor bedst at ens "opstarts" bål passer til det. Men altså... der skal nok gå ild i det hver gang, så hvis man er ligeglad med at den ryger meget under opstart, så KAN man jo godt bruge en hel landmands håndfuld.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: optænding

Indlæg af rappe » 11 dec 2010 19:33

så mine 10 miutter er ok,for det virker hvergang,tror ikke jeg vill pille for at hente fire minutter,hvis det er den eneste fordel?


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: optænding

Indlæg af TaagMan » 11 dec 2010 19:37

Tjah, den tænder i hvert fald hver gang. Jeg kører med væsentlig mere blæs end standard, og en væsentlig mindre mængde... så gætter på min tænder holder længere, men jeg ved det ikke... men min tænder skam også hver gang, men den ryger tilgengæld så godt som ikke under optænding... kun lige til allersidst. Tar typisk 4-6 minutter at tænde.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: optænding

Indlæg af rappe » 11 dec 2010 19:44

nu skulle det gerne vare en uge inden den skal tænde igen..

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: optænding

Indlæg af Frank_Rasmussen » 11 dec 2010 20:07

TaagMan » 11 Dec 2010, 19:23 skrev:Hvordan dens rutine er under optænding, rent blæser mæssigt, kommer vist meget an på hvad version man har af styringen
Jeg tror, at optændingen rent blæsermæssigt er næsten ens på alle versioner. Hvordan folk vælger at indstille det (eller hvad-som-helt andet i styringen), hvis de da ikke lader det stå på fabriksindstillinger, går nok i alle mulige retninger.

Indstillingerne og teorierne er sikkert ligeså varieret som børneopdragelse, akvarie-drift, hundetræning m.m. :)

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: optænding

Indlæg af TaagMan » 11 dec 2010 20:13

Nej, på min 6.24 er der tre parametre på blæseren ved eltænding. Så det har de i hvert fald lavet om. Gætter på du kun har et?

Men lige meget, som du selv siger, er der forskellige måder at gøre det på. Og hvis man tænder engang i ugen, så kan det vist være lige meget, bare det virker hver gang.

Men, min tænder jo engang i døgnet... så det kan godt svare sig at den gør det så hurtigt som muligt, og ved så lav temperatur som muligt, og med en mængde der passer så den hurtigt kommer i gang og nogenlunde rammer ønsket ilt hurtigt.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar