Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vedr lovgivning ved gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af Bigfoot » 11 dec 2010 11:44

Som overskriften siger, så søger jeg lidt info og især lovtekst vedr. gulvvarme.

Jeg har i august købt huset vi bor i, og her er der i underetagen installeret gulvvarme.

Jeg kan lige kort forklare udførelsen af sløjfen.
Der er direkte indgang fra fremløbet, altså ingen termisk shunt som sørger for at vandet holder sig på 40grader eller sådan.
Selve sløjfen er en blanding af radiatorer og gulvvarme. Radiatorerne har bare ingen termostat på returløbet.
I enden af sløjfen har man skruet propperne ud, for der at skrue rørene til radiatorerne på loftet til.
Der er ingen pumpe på sløjfen eller noget.

Problemet er nu, at tænder jeg for varmen på overetagen, så forsvinder alt varmen fra underetagen.

Min nabo, som er selvstændig VVS mand, fortæller mig nu, at den er ulovlig installeret, da man ikke må blande gulvvarme og radiatorer, og der skal være en skoldsikring, altså termisk shunt på vandet. Vores gulvvarme kører jo med 75 grader varmt vand nu.

Jeg har så fået at vide, at ulovlige installationer, falder tilbage på sælger, og hans betaling, og derfor har jeg haft en del kontakt til ejendomsmægleren omkring dette.
De er ikke til at hugge eller stikke i. De er total ligeglade.

Så det jeg faktisk står og mangler nu, det er de lovtekster vedr gulvvarme, og den udførelse. Det er som sagt hjemmelavet af sælger, og samlet af diverse småstumper, som de lige har kunne finde i kassen.
Hvis nogen har adgang, eller forstand på, ejendomsjura, så de lovtekster vedr. krav til sælger og sådan, ville være godt placeret også.

Det er lidt træls alt dette, især fordi at sælger bare holder på, at det virkede da de boede der, så derfor skal jeg klappe i. Ejendomsmægleren var også imod mig til at starte med, men da han bare er en sur kværulant på mange områder, og ikke altid kan se sagerne fra andre sider end sin egen. Men han er nu enig med mig, men som han også selv skriver, så kan han ikke tvinge sælger til at betale.

Det er en rigtig træls sag.... som man måske kan læse sig til....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af Fer » 11 dec 2010 12:16

bum bum... umiddelbart bruges ordet ulovligt tit om forkert.

Er det værd at slås for?

Jeg har selv købt et hus med forkert udført gulvvarme (der sad bare retur regulatorer på hver kreds.) Det sjove var at der var trådløse regulatorer i de 4 rum der var gulvvarme i. Bare ikke noget i den anden ende. suk.

Jeg købte en shunt med trådløs termostater og pumpe. 4800kr kostede det. Jeg gad ikke tage kampen op for de penge.

Som jeg kan forstå er der også noget rørføring der skal laves om hos dig?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af Bigfoot » 11 dec 2010 12:22

Fer » 11 Dec 2010, 12:16 skrev:bum bum... umiddelbart bruges ordet ulovligt tit om forkert.

Er det værd at slås for?

Jeg har selv købt et hus med forkert udført gulvvarme (der sad bare retur regulatorer på hver kreds.) Det sjove var at der var trådløse regulatorer i de 4 rum der var gulvvarme i. Bare ikke noget i den anden ende. suk.

Jeg købte en shunt med trådløs termostater og pumpe. 4800kr kostede det. Jeg gad ikke tage kampen op for de penge.

Som jeg kan forstå er der også noget rørføring der skal laves om hos dig?
ja er det værd at kæmpe for?????? :roll: Kender godt fornemmelsen....

Jeg har faktisk også bestilt en ny kreds til gulvvarmen, for det dur ikke i denne tid, at vi ikke kan få varme på begge steder.

Men jeg har det sådan, at kampen er startet, og jeg er ikke sønderjyde for ingenting.... :twisted:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af MichaelK » 11 dec 2010 12:23

Træls. Hvad siger ejerskifteforsikringen?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af pelle » 11 dec 2010 12:31

Kan dig og sælger ikke mødes over en øl og en god snak. Hvor du stille og roligt forklarer problemet. Måske vil han give noget til den shunt..Altså sådan lidt diplomati.. bydeformen du ved..og bla bla. Du kan jo invetere smeden med.. Istedet for at få alle mulig andre blandet ind i det der såsom advokat og ejendomsmægler..
Det har jeg før haft held med. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af Fer » 11 dec 2010 12:45

Ejerskifte forsikringer har som regel ret høje selvrisikoer. Mener min er 18.000kr :S
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af Bigfoot » 11 dec 2010 13:11

På ejendommen her, er der ingen ejerskifteforsikring, da det er en ejendom og derfor er det ikke et krav til tilstandsrapport og forsikring. Derfor hænger sælger selv på problematikken
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af Ulrik » 11 dec 2010 13:40

Noget kunne tyde på at du skal have fat i en advokat for at få noget ud af det.
Så er spørgsmålet om regningen bliver højere end kravet.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af Bigfoot » 12 dec 2010 00:00

Ulrik » 11 Dec 2010, 13:40 skrev:Noget kunne tyde på at du skal have fat i en advokat for at få noget ud af det.
Så er spørgsmålet om regningen bliver højere end kravet.
det er jeg også bange for.... :roll:

men, mit forsikringsselskab, siger at min retshjælp på indbodelen, dækker advokatdelen. Dog ved jeg at også her er der en selvrisiko, og da jeg selv får en ny blandesløjfe for 4800, og naboen kan skifte den i en ruf, så er jeg også bange for at det bliver en dyr omgang for mig, selvom jeg får ret.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: vedr lovgivning ved gulvvarme

Indlæg af Bigfoot » 12 dec 2010 00:07

pelle » 11 Dec 2010, 12:31 skrev:Kan dig og sælger ikke mødes over en øl og en god snak. Hvor du stille og roligt forklarer problemet. Måske vil han give noget til den shunt..Altså sådan lidt diplomati.. bydeformen du ved..og bla bla. Du kan jo invetere smeden med.. Istedet for at få alle mulig andre blandet ind i det der såsom advokat og ejendomsmægler..
Det har jeg før haft held med. :)
det er udelukket, sælger bor i Brasilien, og hans bror er advokat på sagen, og er bosiddende i KBH. Familien er generelt meget ærekære vestjyder, i skulle bare vide hvilke ting vi måtte igennem ved handelen af huset her.

Derudover måtte vi også vinke farvel til skorstenen til brændeovnen, da lortet var hjemmelavet, og sælger selv havde lavet den 7½ meter høje skorsten på siden af huset, men havde valgt at lave den i isokernblokke, som er lavet af knust leca. Altså til nedsænkning i en muret skorsten. Det var bare lige pudset over i en fart. Der var ikke engang jern i hjørnerne.
Mureren lavede en fugtighedsmåling på skorstenen, 100% fugtighed i hele den nederste halvdel.... :shock:
Da vi valgte at pille den ned, mureren og jeg, kom den øverste halvanden meter, ned af sig selv. Det kunne pilles fra hinanden med fingrene, så ødelagt var det.
De 7½ meter skorsten havde kun fat i to punkter over hele linien... i soklen, og ved tre tagsten, hvor den lige havde fået en klat mørtel også.... :shock: :shock:
vi skulle nemlig have huset sandblæst og pudset ny op, da tidligere ejer havde valgt at pudse huset selv, og male det med SILIKONEmaling... hvor dum er man så lige???? efter vi har fået huset pudset ny op og sådan, er luftfugtigheden faldet med 30% i huset.... :great:

Men vi står også med et hus, hvor der i salgsopstillingen står at der er brændeovn, men det kan ikke lade sig gøre uden at det koster os yderligere 20-25.000 for en ny skorsten.
Men da det er murværk, så kan vi ikke ramme sælger på det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar