Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

brændefyr til kalofere.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

brændefyr til kalofere.

Indlæg af huus » 07 dec 2010 12:55

jeg har en drøm om varrme på mit værksted. og overvejer om det er en mulighed at købe et billigt brugt brændefyr og sætte det til at drive en kalofere, og et par radiatore. men er det overhovedet muligt? jegmener er der for lille et forbrug på, sådan at fyret vil koge over? og hvordan kunne dette gøres rent praktisk? er der nogen herinde der har prøvet noget lignende? håber i kan hjælpe med mit spørgsmål..


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af Flunk » 07 dec 2010 13:07

Hvis du skal have brændefyr, skal du helt sikkert have en akkutank på, ellers bliver det umuligt at styre.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af Keld » 07 dec 2010 17:20

Hvis du kun skal fyre i værkstedet når du er der, og ikke skal have varme når du ikke er der, kan du undvære akutank, hvis kalofæren kan aftage den ydelse som kedlen kan yde. der vil så være ydelse og tempratur efter hvor meget brænde der fyldes på. Hvis der er fare for -grader skal anlæget frostsikkers.

Hvis du skal have radiatore og dermed en altid lav tempratur f.eks 10 grader når du ikke er på værkstedet, skal du have en akumuleringstank. kan den være i værkstedet er det en fordel pga. varmetabet som så "går til værkstedet". dette kan eventuelt betyde at du kan undvære radiatore. du kan så bruge en el-termostat til at styre blæseren på kalufæren og lade akutanken lagere eventuel overproduktion.


Der kan også monteres en overkogstermostat 97 grader til at starte blæseren, hvis der er en overproduktion og der ikke er mere lagerplads på akutanken.

huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af huus » 08 dec 2010 15:07

det du skriver Keld, lyder rigtig godt. værkstedet skal kun varmes op når jeg er der, og så skal der måske på sigt sættes radiatore op i en gildesal som ligger på 1. sal i længen. men der er jeg med på at der skal sættes en akku tank op når den tid kommer.. det med at det skal frostsikres har nemlig også været en af mine overvejelser, det skal nemlig kunne tåle at stå i frost perioder uden at skulle køre, kan man køre frostvæske på et brændefyr? falder effektivitet ikk når dette tilsættes?
Har i set noget lignende nogen steder? jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan det rent praktisk bliver gjort med installation og valg af fyr osv.

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af Keld » 08 dec 2010 16:51

frostsikring af aku-tank og radiatore? det vil kræve en stor mængde frostvæske = dyrt.
Hvad med at lave et "tømmeanlæg" som man brugte til gamle solfangeranlæg. Så kan man lave en lille beholder hvor alt vandet kan være i. Denne beholder kan så isoleres godt og eventuelt forsynes med en lille dykkåger med termostat indstillet på 8-10 grader. det kræver så at kalofæren i værkstedet anvendes som overkogningssikring/tvangskøling af kedlen, samt at alle radiatore på 1salen forbindes til ekspantionsbeholderen, selvfølgelig en åben, for at vandet kan løbe tilbage i tømmetanken.
Jeg kan forstå at det skal være et GDS arbejde og gerne ned de forhånden værene søm prinsip, der må være flere fantasifulde hoveder herinde der har nogle ider. dette emne er faktisk sjovt.


spece
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 145
Tilmeldt: 28 dec 2008 19:56
Mit fyr: Kl combi 15 kw med Hillerslev 500 L stok
Areal: 220 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: ca 6
Geografisk sted: padborg

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af spece » 08 dec 2010 19:40

Hej jeg har en 18 kw træ keddel og en kalofer, ved ikke hvor mange kw men den er ca 60 x60 cm ,den kan saktens tage alt den varme keddelen kan lave,frem kommer aldrig over 50 grader, hvis dit værksted er nogenlunde isoleret kan du bare hælde 15 liter glykol i og reseten vand ,det har aldrig frosset hos mig endnu ,værkstedet er isoleret med 100 mm isolering mvh Spece

huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af huus » 08 dec 2010 20:18

tak for hurtige svar.. det med akku-tank og radiatore er en bi-ting til at starte med, det primære er at få et brændefyr til at køre med kaloferen som eneste forbruger. derfor må det vel også begrænse vandmængden og dermed også frostvæsken? men det med et tømmeanlæg er da bestem ikke dumt, hvis det kan forsikre mig at der ikke kommer frostproblemer. og Ja--- det er et GDS projekt, og jeg skal være ærlig jeg har ikk den store erfaring i det her, har selv monteret mit pille fyr, men det var nu ret ligetil..
det som du skriver Spece, lyder lige som det jeg ønsker, har du ikk andet forbundet på kedlen en kaloferen?? hvordan er det ellers tilsluttet?

spece
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 145
Tilmeldt: 28 dec 2008 19:56
Mit fyr: Kl combi 15 kw med Hillerslev 500 L stok
Areal: 220 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: ca 6
Geografisk sted: padborg

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af spece » 08 dec 2010 20:32

Hej jeg har keddel rør frem op til kalofer (hænger over fyr) efter kalofer T stykke hvor åben expantions beholder er mont over kalofer,rør ned til cirkulations pumpe og ind i fyr retur, det kører meget fint men ved ikke hvor mange liter vand der er i anlæget .ps det er en støbejerns keddel så har ingen bypass mellem frem og retur mvh Spece

huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af huus » 08 dec 2010 21:18

det lyder simpelt!! lige noget for mig og mine evner :D har du selv monteret?
de kedler jeg har kigget på, er ex en brugt vigas, (også til åben eksp). eller noget i den dur, billigt men med en godkendelse.. de er vel formentlig til åben ekspansion de fleste brændefyr eller hvordan?
By-pass'en er pga af tæring i pladejerns kedler ikk??
har du nogen billeder herinde af installationen? kunne være rigtig spændende at se :) :)

Henrik
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 24 feb 2010 19:10
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: GB first class
Fremviser gerne i postnummer: 6622
Dagligt forbrug: 4
Årligt forbrug: 4600
Geografisk sted: Vejen

Re: brændefyr til kalofere.

Indlæg af Henrik » 08 dec 2010 21:31

Hej huus hvis det er en gasogen kedlen skal du have en bypass monteret på anlægget da de næsten alle
sammen er at pladejern.
Hilsen Henrik


Besvar