Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

El prisen

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: El prisen

Indlæg af Fer » 08 dec 2010 07:00

Nu er det jo sådan at privat personer ikke betaler spot prisen. Derimod betales spot prisen til producenten. Normalt ligger den på 0,35-0,45 øre pr Kw time. Igår var prisen generel høj. Omkring 80 øre pr kwh til producenten. Imellem 17-19 var prisen 14,90 pr kwh.

Hvis man vil se prisen kan den findes på www.nordpoolspot.com (Jeg kan ikke lave et direkte link)

Den private forbruger betaler en eller anden form for gennemsnitspris. Da vores målere ikke registrere time forbruget.

Den høje pris skyldes at sjælland ikke kan importere ret meget strøm fra sverige, og der i sverige også er mangel på strøm (Lav vandstand til vandkraftværkerne og et atomkraft værk er vist også ude) Derudover kan der ikke importeres strøm fra tyskland til sverige, igen et arbejde på et kabel.

Jeg kan se at Dong har valgt at tage Asnæs blok 5 ud af "mølposen" som man kalder det. Fra d. 3.1.11 Det er den største danske kraftværksblok. Den kan lave 640 MW. Det hjælper helt sikkert på priserne.

Jeg mener aldrig at der er set så høje spot priser på sjælland før. Ingen tvivl om at det er en konsekvens af energi politikken, der gør at store blokke som Asnæs 5 bliver lagt i mølposen.

For os her i seas-nve området er elprisen 1,80 kr pr kw time i dette kvartal. Det stiger nok i næste kvartal, med de udsigter der er med mangel på hydro el.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: El prisen

Indlæg af holberg19 » 08 dec 2010 10:41

Præcis. Der kan påvises en meget præcis sammenhæng mellem specielt vandmængderne i sverige og elprisen på spot-markedet.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: El prisen

Indlæg af Ulrik » 10 dec 2010 14:49

Der er ingen tvivl om at salget af solceller og hustandsvindmøller boomer hvis el-priserne stiger heftigt.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: El prisen

Indlæg af Dunas » 10 dec 2010 16:29

Puha, godt man ikke valgte luft til vand varmepumpe eller luft til luft icon_cheesygrin.gif


Besvar