Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
CLK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 aug 2010 10:00
Mit fyr: Scotte 20 Kw årg. 2011
Areal: ca. 380
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: 10.000 kg. (gæt)
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af CLK » 06 dec 2010 21:12

Hej,

I mine tilbud følger jeg de anbefalinger fagmanden kommer med. Til kondenserende oliefyr blev der anbefalet solvarme. Til varmepumpe og pillefyr blev der frarådet solvarme, da tilbagebetalingstiden er meget lang. De er dog forberedt til solvarme. Alle dem der har givet tilbud har været særdeles saglige, men selvølgelig argumenteret for netop deres løsning.

Årsagen til at der skal ny skorsten til nyt fuldautomatisk pillefyr, er at fyrrummet må flyttes til staldbygning, hvis der skal et stort pillelager lige op til - bag brandvæg.

Vælges en løsning hvor nuværende oliefyr blot afløses af en Scotte med en 500 l pilletragt kan det nok blive i det nuværende fyrrum i stuehuset, hvor skorsten er ok med isokern. Det er jo en superbillig løsning. Meget fristende. Men jeg gruer lidt for arbejdet, selvom det lydder nemt. Jeg mener.... jeg kan jo se hvor tit jeg får vasket og støvsuget min bil. Den er jeg immervæk i hver dag.

Det er sikkert anderledes for mange af jer. Jeg kan jo se i dette forum, at et pillefyr ofte kaldes "dyret", der tages billeder af sit fyrrum til stor applaus for de øvrige og der udveksles lange programmeringskoder.... men jeg ved ikke om det helt er mig. Jeg vil formentlig være væk fra dette forum, såsnart mit problem er løst og i stedet sidde og kloge mig i et forum om aktie- og obligationskurser. Det er slet ikke for at være snobbet, jeg synes at varmeanlæg er mega seje - lige nu - men jeg ved bare ikke om interessen holder i længere tid for mig.

Claus


CLK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 aug 2010 10:00
Mit fyr: Scotte 20 Kw årg. 2011
Areal: ca. 380
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: 10.000 kg. (gæt)
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af CLK » 06 dec 2010 21:21

Lige tilbage til mit spørgsmål:

Er det helt gak gak at foretage serieforbindelse af Scottefyr til nuværende oliefyr?

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af abn » 06 dec 2010 21:25

Jeg synes overhovedet ikke det lyder snobbet. Du er jo bare ærlig, ikke mindst over for dig selv, og det er jo dig der skal leve med valget i fremtiden. Alle vi andre "nørder" kan jo sagtens fordi det har vores interesse.
Mvh Anders

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Frank_Rasmussen » 06 dec 2010 22:04

Jeg tror bestemt ikke, at det er alle pillefyrsejere, som går meget op i 'dyret'. Efter den første sæson eller to så sker der jo ikke meget nyt i fyrrummet, og svarene på forums, hvis man er kommet så langt, er jo ofte gentagelser på gentagelser.

Med det store antal anlæg, der efter sigende bliver solgt for tiden, så er det vel nærmest slående hvor få brugere, der er på pilleforums.

Angående seriekoblet oliefyr, som jeg ikke har meget forstand på, så lyder det da fint at kunne genbruge den indbyggede varmvandsbeholder; men i praksis er det vel kun i nødsituationer, at oliefyret vil blive startet op.

brian-hkd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af brian-hkd » 07 dec 2010 08:50

Jeg vil helt klart IKKE anbefale dig en luft til vand varmepumpe. Jeg har selv kørt med sådanne et anlæg i 1½ år og det har været et rigtig dyrt bekendtskab i forhold til hvad vi regnede med.

Vores gamle oliefyr brugte ca. 3000L olie om året = 24.000 kr.
Så droppede vi det og fik luft til vand varmepumpe = 28.000 kr i strøm kun til opvarmning.

Så nu har vi købt et Scotte pillefyr i stedet, som så supplerer varmepumpen, så nu må se om jeg ikke sparer nogle penge på det.

Og en luft til vand varmepumpe skal altså også have renset filtrene en gang om måneden, så der er også lidt arbejde i det.

Problemet med en luft til vand varmepumpe er at den supplerer ved at bruge elpatron, når kompressordelen ikke kan levere nok når det er koldt og så er det at det bliver rigtig dyrt i strøm.
Desuden kræver det at du har gulvvarme, da det kører med noget lavere fremløbs temperatur på vandet.

Så min anbefaling vil helt klart være noget pillefyr og hvis du kan lokke ridepigerne til at fylde i et magasin en gang om ugen i højsæsonnen, så er det kun lige en rensning en gang om måneden, som tager 10-15 minutter.

Hvis du regner din timepris ud på det i forhold til at handle med obligationer, så tror jeg nok at du har "tjent" mere her i forhold til din nuværnede løsning med oliefyr.


Jeg kører selv med pillefyr og varmepumpen i serie og bruger VVB i varmepumpen. Så det kunne du nok også gøre med dit oliefyr, men det skal du nok lige have en fagmand og ikke en computernørd som mig til at lure på.
Men så er der også lige det om du har plads til begge ting. Hos os har vi helt fjernet det gamle oliefyr.


Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af jordvarmekongen » 07 dec 2010 21:26

jeg ville bestemt heller ikke i dit tilfælde vælge en luft/vand løsning set ud fra huset størelse og dine infomationer.
vi installere luft/vand løsninger bla. men er meget forsigtige med disse løsninger netop pga det som kan læses overstående.
den kondenserende Viessmann er et rigtigt godt fyr med nogle gode komponenter indbygget, dog er det nok lidt en overdrivelse at formode af den kan fyre for stort set års budget som en BioWin.
Olie/sol kan være løsningen, men jeg mener samtidig at det er helt forkert at kaste 100,000 kr efter en løsning med olie/sol i 2010 som du selv er inde på. olie er og vil blive en uholdbar løsning i fremtiden og samtidig dyr, og så i disse tider hvor vi skal være så grønne...
BioWin kedlen er en super kedel som er for personer som ikke gider noget vrøvl. men billigere kedler kan sikkert også gøre det.

syntes ikke så godt om serieløsningen da det vil blive ekstra omkorstninger til servise af 2 anlæg og hvad med olietanks alder? som på et tidspunkt skal skiftes = ekstra udgift, samt ved et fremtidig og nødvendig farvel til dit "gamle" oliefyr står du med et underdim. pillefyr og skal til at tænke i nye baner igen.
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af MichaelK » 08 dec 2010 00:08

BioWin og Biolyt er stort set identiske (farven har en anden lyd).
Jeg har dog ladet mig fortælle, at Biolyt er noget billigere end
BioWin. Det gælder både indkøb, samt reservedele!

Link: http://www.bvsmontage.dk/biolyt.html

Bent, som står bag BVSmontage, kender både BioWin og
BioLyt ganske indgående. Ring bare til ham, jeg ved han
gerne svare på spørgsmål, uanset hvor i landet man kommer
fra.

Man kan også skrive til Bruger:JFK her på forummet, han
ved også en hel masse om disse 2 fyr.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Hangaard » 08 dec 2010 11:03

citat:
da solen ikke hverken falder eller stiger i pris
citai slut.

Det er vel bare indtil at politikerne mangler et sted at indkrasse ekstra skat, så hvem ved hvad de finder på i fremtiden :twisted:
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af svbech » 14 mar 2011 22:36

Det er sikkert at du ikke vil få meget arbejde ud af et luft-vand varmepumpe anlæg, Men køb en trillebøre når du skal køre penge ind for at betale elregningen, den bliver høj..
Og med den politik der føres i øjeblikket med astronomiske kwh tilskud til vindmøllestrøm så stiger elpriserne snart uhyggeligt.

Hvis du vil have en smertefri tilværelse så køb et pillefyr, et der er let at rense, og få lavet en god lager løsning.

Vi bor selv på landet, med lidt ekstra plads i udbygninger, så vi har sat det op sådan at fyret selv henter pillerne i en 3 ton korn vogn. Når de er brugt kører vi selv på foderstoffen og henter piller, hurtigt og billigt. Vi har et Scotte fyr på en Dacon kedel, Vedligehold er 10 min til rensning pr uge.

Der er jo en del personer i jeres husstand, så jeg tror nu snildt at et solfangeranlæg kan betale sig, specielt hvis i har badeværelser med gulvvarme i gerne vil holde lune hele året. Det vil et fornuftigt solanlæg kunne klare.
Og samtidigt vil kunne slukke fyret hele someren, og så spare den smule arbejde der er i det.

Vores kost pris for materialer til stort sol anlæg og fyr var ca 65.000,-
Ved ikke hvad en installatør ville have taget for at sætte det op, men tror sagtens det kunne have været lavet indenfor dit budget.

Mvh
Søren

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Hangaard » 15 mar 2011 10:09

Har tit læst at solvarme "anbefales" men i virklighedens verden kan det ikke betale sig, tænk på at nå solvarmen yder optimal så er det i samme tidsrum hvor du har minimal brug for varme, derfor er en hel del af de Kwh den producer reælt intet værd (spildvarme), og i de perioder i sommertiden hvor solen udebliver der skal du aligevel fyre med noget alternativ som fks. med pillefyret.
Og det koster ikke meget at fyre vvb op set over den periode hvor solen har overtaget dette, vil tro du reælt spare ca 1 max 2 tusinde om året, men så kommer der veligeholdelse af dit solvarme system, forvent ikke at noget elektronik / elektronisk holder mere end max 15år og så er der panelerne eller rørene hvor længe holder de ?
Et pille fyr kan producer 1 Kwh for ca. 50øre, og et normalt solvarme anlæg på fks. 60 rør kan vel producer ca 5-6000Kwh årligt, her er der så en stor del du ikke reælt får noget ud af (vil tro at det ca. er 50%) så efter min erfaring og opfattelse vil du have max 3000 reælle Kwh af 50øre (ca.1500kr) hvilket vil sige at anlæget entlig aldrig kan betale sig selv hjem når veligeholdelse regnes med.
Så mit råd er køb et moderne pillefyr som også kan køre sommerdrift uden det giver problemer, invister kun i solen hvis du bare ikke kan lade være :)
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar