10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
brian-hkd
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af brian-hkd »

Nu har jeg kørt med min Scotte 10KW i en uge og er blevet meget klogere på mange ting, men har stadigvæk meget at lære :-)

Jeg har været inde og pille ved PID indstillingerne, da den stod og skruede meget op og ned for ydelsen hele tiden, så nu er den blevet noget mere stabil.
Har sat den til at den maks må yde 65% og fremløbstemperatur skal være 60 grader.


Der blev brugt meget varmt vand igår aftes til opvask og bad fra kl. 21.30 - 22.30. Så her er det naturligt at den skruer op for ydelsen. Fra kl. 01.00 er fremløbstemperaturen oppe på +60 grader og her synes jeg jo så at den burde skrue noget mere ned for ydelsen, noget hurtigere ? Men er først kl. 03.00 at den er nede på et stabilt forbrug igen.
Er det bare mig eller er den meget længe om at skrue ned igen ?

Jeg kan ikke lige huske mine PID indstillinger og felterne er bare tomme når jeg kigger i Stokerkontrol 3.12 ?
Men som jeg husker det, så er det noget i stil med:
P: 1,5
I: 0,15
D: 0,3


Jeg har lige vedhæftet et billede her:
Nuværende PID
Nuværende PID
Her er det som tingene så ud før jeg pillede ved PID:
Her er den med fabriks PID indstillinger
Her er den med fabriks PID indstillinger

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af TaagMan »

Dit fremløb er ikke meget over 60, og når du kan se den ikke stiger meget over 60 grader, så er det altså fordi forbruget er der til at aftage den energi dit fyr producerer... om ydelsen er høj eller ej...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Hvis du investerer i nogle temperaturfølere til returen før shunten og til at stikke op i varmvandsbeholderen (se f.eks.http://stores.ebay.de/TEMPERATURE-CONTR ... 1489996018), så har du bedre mulighed for at 'forstå', hvorfor styringen gør, som den gør.

I øvrigt flot graf efter min mening. Der reguleres hurtigt op, da der bliver brugt varmt vand, og der er ikke noget oversving, når varmvandsbeholderen er varmet op igen.

Varmt kedelvand under 60 grader varmer jo også huset op; når flowet er tilstrækkelig stort..

(En flowmåler er sjov at have, så man også kan følge med i den del. Men selvfølgelig besværlig at installere, når fyret nu er stillet op).
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af madsen12345 »

Hej Brian.

Hvad var din pid indstilling før ?. :roll:
brian-hkd
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af brian-hkd »

Tidligere indstillinger:
P: 5,0
I: 0,5
D: 10,0

Nuværende indstillinger:
P: 1,5
I: 0,10
D: 4,0


Spørgsmålet er om D ikke skal noget længere ned ?


Taagman> Ja, du har jo ret i at hvis den ikke havde brug for det varme den laver, så ville temperaturen stige mere og ville den skrue ned. Så det er jo nok bare fordi at den udnytter varmen.

Frank> Det kunne godt være at jeg skulle købe lidt følere, så det er lidt nemmere at følge med i hvad der sker.


Jeg har jo koblet den sammen med min luft til vand varmepumpe og som det er nu, så cirkulerer vandet hele tiden ind igennem varmtvandsbeholderen som sidder i varmepumpen og hvor min gulvvarme og radiatore er koblet på.
Der er ikke noget styringen af flowet eller noget og ved ikke om der skal laves det ?

Jeg har en seperat gulvvarme shunt og grunden til at pillefyret er koblet på en indgang i varmepumpens VVB er at den friske luft som den suger ind, skal opvarmes inden at den sender det ud i rummene via luftdysserne.
Senest rettet af brian-hkd 07 dec 2010 20:44, rettet i alt 1 gang.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af Frank_Rasmussen »

D-ledet er næsten uden betydning på Scotte/Woody (og sikkert også andre). Mange anbefaler at sætte det til nul, da det mest virker som en støjforstærker, der giver lidt småflimmer på graferne.

Rørføring har jeg ikke meget forstand på; men der sker vel ikke noget ved, at du har en konstant gennemstrømning af varmvandsbeholderen; specielt ikke hvis den sidder tæt på kedlen eller rørene løber indendør, så der ikke er meget varmetab i forbindelse med til- og fra-rørene...

Såvidt jeg forstod, så vil du gerne beholde luftudskiftningen via varmeveksleren i varmepumpen, så det er vel, som det nu er.

Styringen kan lave varmvandsprioritering (se evt. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&m ... 9EE3BA4C73 ), som bl.a. gør det nærmest automatisk at skifte til sommerdrift; men det kræver ændring af rørføringen (opsætning af en motorventil), så det er vel på mere end en måde ikke sæson for det nu..
kimni
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jul 2010 21:35
Mit fyr: Scotte blackstar 10kW
Areal: 250 m2
Brændsel: flexheat 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af kimni »

Hej Brian

Flotte kurver, mit fyr pendler også lidt og har mange optændinger så jeg vil også lige justere mine PID tal.

Mht. de manglende data i ver. 3.12 så prøv at downgrade til 3.1 så tror jeg det virker. (det gjorde det for mig)

venlig hilsen

Kim
kimni
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jul 2010 21:35
Mit fyr: Scotte blackstar 10kW
Areal: 250 m2
Brændsel: flexheat 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af kimni »

Har lige fået dette svar fra stokersoft, angående de manglende parametre
Hej Kim

Du har ret i at der er en bug mht. chip 6.24, den er rettet i version 3.13 som du kan hente her:
http://www.stokerkontrol.dk/download/setupsk313.exe

god service 3 timers respons
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af TaagMan »

Yes, og Jens lavede den version fordi jeg brokkede mig ;) Jeg har også en v6.24 chip
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
brian-hkd
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: 10KW: Længe om at skrue ned for blusset

Indlæg af brian-hkd »

Det er jo fantastisk, så virker mine PID indstillinger også i Stokerkontrol med min v.6.24 chip :-)

Besvar