Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vurdering af installation/er der inst. en termisk shunt?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Vurdering af installation/er der inst. en termisk shunt?

Indlæg af Vangsgaard » 04 dec 2010 18:37

Jeg står i den situation at jeg har købt et hus hvor der er et træpillefyr installeret. Jeg er dog helt grøn i fyr verdenen, og kunne derfor godt tænke mig jeres vurdering af setuppet, og om den evt. er hel gal. Jeg har læst mig frem til at man bør have en termisk shunt installeret, synes dog ikke umiddelbart jeg kan finde en? Hvis der evt. er en venlig sjæl der vil gennemgå en af mine billede og evt. forklare sammenhængen vil jeg være meget taknemmelig.

Overbliksbillede
http://billedeupload.dk/photo/2010-12/3 ... 7.JPG.html

Billede af fyr med mere
http://billedeupload.dk/photo/2010-12/a ... 8.JPG.html

Billede af skorstenrør med mere
http://billedeupload.dk/photo/2010-12/4 ... 9.JPG.html

Varmvandsbeholder
http://billedeupload.dk/photo/2010-12/0 ... 0.JPG.html

Billederne skulle være taget i en ok opløsning, så man kan zoome ind.

Huset er på 270kvm, og jeg har den sidste uge, hvor vejret har været virkeligt ekstremt haft et forbrug på mellem 50-60kg piller pr dag, hvilket jeg synes er meget, derfor vil jeg gerne sikre mig at opsætningen er korrekt.


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vurdering af installation/er der inst. en termisk shunt?

Indlæg af Fer » 04 dec 2010 19:08

Den røde kugle hane du har er en manuel shunt. Altså du har ikke termisk shunt. Men man kan se du har lige knap 60 grader på din retur, så den er ok ihvertfald ved denne last.

Jeg ville nok bygge det om til en termisk til sommer, men er vist også lidt en teknik freak :)

Jeg har selv haft et lignende forbrug. 51 kg pr døgn de sidste 6 dage. Jeg opvarmer 250kvm ca. Jeg havde dog en gevaldig isolerinsgfejl (der var et hul på 120x10cm ind under mit gulv således at den kolde luft fra skunken kunne trække derind under. Dette fik jeg lavet igår :) Det er langt mere behageligt med 20 grader varmt gulv end 12 :)

Jeg har lidt mere isolerings arbejde at udføre, idag har jeg fået isoleret omkring 15 meter af centralvarme rørene rigtig godt. (Fra at der var lagt rockwool løseligt rundt om, til rockwool rørskåle med 40mm isolering.) Så det hjælper alt sammen :) Glæder mig til at se hvordan mit forbrug bliver i næste uge.

Hvor stort forbrug regner du med på året? (mit formodes til 8000kg, hvilket prognosen også spår. Du kan finde et ret godt regne ark herinde der giver dig mulighed for at følge med forbruget og det laver et års estimat korrigeret for graddage)

For sjov kan vi regne dit varme forbrug ud. Vi siger 60kg om dagen. (60kg * 4,8 Kwh/kg * 0,90 (virkningsgrad) )/24 = 10,8 KW i snit.

Jeg syntes ikke det er urealistisk højt, men mon ikke du kan komme længere ned. Hvordan er din isoleringsgrad?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vurdering af installation/er der inst. en termisk shunt?

Indlæg af Vangsgaard » 04 dec 2010 19:39

Tak for dit svar :D

Ok, så fik vi den på det rene, den må nok ombygges til sommer, da jeg også selv har stor (lidt for stor mener min kæreste) hang til teknik.

Huset har fået lavet en energimærkningsrapport fra 2006 som står til "B". Den tidligere ejer brugte for ca. 16000kr træpiller om året, så det er vel oppe i den dur. Kravler ud i skunken i morgen for at se om isoleringen ligger rigtigt, og om der er evt. kolde steder. Har kigget lidt på det regneark, og det kunne da godt tænkes det var noget jeg skulle arbeje videre med.

Vil det give noget at isolere rørene i fyrrummet?

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vurdering af installation/er der inst. en termisk shunt?

Indlæg af Fer » 04 dec 2010 20:56

Hvis du ikke ønsker at opvarme dit fyrrum, eller det er for varmt er der en klar gevinst. Jeg kan anbefale et af de der IR kamera, de er ret gode til at afsløre kolde zoner. Jeg har lånt et termokamera med hjem i denne weekend, jeg syntes ikke det har givet den store gevinst kontra Ir termometeret.

Jeg har et lignende forbrug. jeg forventer at brænde 8000kg på en sæson. når jeg er færdig med at tætne huset håber og tror jeg på 6000kg. Nu må vi se.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vurdering af installation/er der inst. en termisk shunt?

Indlæg af Vangsgaard » 06 dec 2010 16:08

Så fik jeg renset kedlen, og justeret indførsel og ilten efter guiden her på siden. Jeg har de sidste 24 timer brugt 42 kg, så det går klart i den rigtige retning. Om det så skyldes rensningen, justeringen eller det lidt mildere vejr er så svært at sige, måske en kombination :)


Besvar