Biomax 16 eller KL combi?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
HP Nord
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27 nov 2010 08:32

Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af HP Nord »

Hej alle eksperter jeg søger råd om hvad der er best at invistere i , pt har jeg en stort brædefyr m. 1200 akutank hvor jeg fyre ca30-35 m. gran i om året .har 120 solvarme rør som hjælper til om sommeren men nu har jeg købt en 500l solvarmebeholder hvor jeg vil fyre i, nu er mit store spørgsmål skal det være en kl combi stoker el en bio max 16 sammen med en fastbrændelsel kedel ved siden af

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af Flunk »

Emnet er delt
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af Ulrik »

Jeg ville vælge den sidste mulighed.
Kl kombi er for meget "stoker" og kan ikke tænde/slukke selv. Du har allerede et fastbrændselfyr, så det må helt klart blive pillebrænderen med auto start du mangler.
MvH Ulrik©
HP Nord
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27 nov 2010 08:32

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af HP Nord »

ja det mente jeg også selv men det er jo godt at høre andres meninger , jeg har kig på den nye gereration BIOMAX 16 fra vvs eksperten , det er en bilig løsning .
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af Ulrik »

Lad os endelig høre hvad du ender med og hvordan den kører.
Biomax er helt ny, så det er ikke en vi har hørt så meget om.
MvH Ulrik©

HP Nord
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27 nov 2010 08:32

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af HP Nord »

ja ja den er jo ikke købt endnu og med denne frost vi har lige nu skal jeg ikke have skilt noget af men jeg skal nok skrive når vi kommer der jeg kommer så langt ,det er jo dejligt at læse om andres erfaringer
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af Ulrik »

Lige netop. Og vi vil jeg gerne høre noget om de nye anlæg der kommer.
Så vi kan lære lidt om dem :)
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af Bjørn »

Jeg hjalp en kammerat med at starte op hans nye Biomax 16 pillefyr i fredags.
Det var en lang, våd og kold affære, ikke så meget på grund af fyret, men mere hans gamle hovsa VVS-installationer, hvor der tidligere havde kørt med combi fastbrændsel og olie.

Jeg vet ikke om fastbrændsel og piller kan lade sig kombinere på samme installation, eller du vil få en dårlig udnyttelse af anlægget ? Jeg vet det har været diskutert her inde tidligere. Og så mener jeg pillefyret kræver lukket anlæg med trykekspansion ??

Nå, men tilbage til fyret. Jeg syntes det ser ud til meget for pengene, hvis nu materialerne kan holde. Min kammerats blev købt Hos VVS-Experten i Roskilde, men de havde ikke nogen manual, udover en enkel A4 side at gi med.
Jeg fandt så efterfølgende en noget større manual på deres hjemmeside : http://www.vvs-eksperten.dk/upload/manu ... 010doc.pdf

Det kørte, men kom aldrig over 65 grader i røgtemperatur.
Da han så senere tastet ind værdierne fra den manual jeg fandt på nettet, kom der omsider godt gang i fyret.
Desværre røg der et vandrør til en af radiatorene på førstesal lørdag morgen, men da var det også både varmt og blev vådt i stuen :oops:

Men hvordan det er over tid, med økonomi, renhold og holdbarhed, er det nok ingen som kan begynde at svare på før ud på foråret.
Jeg bemærket umiddelbart at hvis man skal ned at rengøre ved røgvendere, skal man ha skruetrækkeren frem, vi havde dog ikke toppen af fyret denne gang, det kunne være værdt at undersøge i butikken.
Mvh. Bjørn
HP Nord
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27 nov 2010 08:32

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af HP Nord »

Tak for oplysningen , jeg syndes det er et fint lille anlæg til prisen men det er jo så nyt så alle de input man kan få inden man beslutter sig er jo ren guld ,så er der flere der ved noget om bio max 16 så kom frem med det ,det er dejligt at lhøre om mvh HP Nord
HP Nord
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27 nov 2010 08:32

Re: Biomax 16 eller KL combi?

Indlæg af HP Nord »

Hej alle har set på mange forskelige pile fyr den senere tid ,så er mit spørgsmål hvis man skal vælge imellem et BIO 18 med en hercules støbejerns kedel el Woody med den nye opop kedel HVAD er så best , både havd an går service og drift sikkerhed, jeg er som sagt ny her på siden jeg har læst mange gode indlæg ,jeg syndes man kan få mange guldkorn her , så hvis der er nogen der kan komme med godt eller skidt så høre jeg gerne , på forhånd tak mvh HP Nord PS!!!!! det skal varme ca 200 m2 op .

Besvar