Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baglæns gennem VVB?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst » 04 dec 2010 13:07

Ja den står på auto... Og køre højere end den plejer (han er død :) ) Den har normalt lagt omkring 9-11W... Men afkølingen har aldrig været over 10-12 grader...

Ja der er kun gulvvarme i badeværelse og det er koblet direkte på....

Men nu siger du i den fjereneste ende.... Hvor pokker er det mon? For har ikke fundet ud af hvor rørene krydser over på den anden side, ud over at der er den fra ekspantionen som går ned på den anden side...

Nogen måde jeg ka søge på uden at skulle ha hele overetagen blotlagt for rockwool??


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo » 04 dec 2010 13:56

Hej.

Ja ok med den direkte koblede gulvvarme i badeværelset. Så strøg den teori måske! :evil: Men du må da have en hane til og begrænse flowet i gulvet, har du ikke ? Ellers vil jeg umiddelbart formode at gulvet skulle blive glohedt. Åh, der er måske kun få meter rør i gulvet.

Kender desværre kun en måde at finde rør der er dækket af rockwool, det er at løfte og kigge. :)
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst » 04 dec 2010 14:32

Jojo der er en returventil på og glohedt??? Nej det ka det ikke blive... Har ikke selv lavet det men med min erfaring til at banke gulve op vil jeg ikke tro der er under 75cm mellem strengene...

Ja den kender jeg også.... Den er bare ikke så sjov... :(

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst » 04 dec 2010 15:09

Har haft anlæget kølet af og varmet op igen... Med shunt helt lukket... Så er hus kredsen kold... Men stigrøret er brændende varm... Hvor pokker bliver det af? returen fra hus er også kold... Forstår ikke noget af det...

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo » 04 dec 2010 15:18

Ja ok Landlyst.

Jamen dog. Prøv at lukke for vandet til gulvet. Og efter 30 minutter skulle returvandet gerne falde til under 30 grader. Hvis ikke må du så ud og lede. :wink:

Åh nej for f..... :( Du har jo også det uønskede flow gennem expangtionen og returen der går ind i huset et sted. :evil: Så dur det sgi ikke.

Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst mulig få tjekket stigrøret + exp og exp. returrøret for en hane/radioatorventil, om nødvendigt hive skunken ned, og få det bragt i orden først, sorry :|
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo » 04 dec 2010 15:44

Landlyst skrev:Har haft anlæget kølet af og varmet op igen... Med shunt helt lukket... Så er hus kredsen kold... Men stigrøret er brændende varm... Hvor pokker bliver det af? returen fra hus er også kold... Forstår ikke noget af det...
Det forstår jeg nu godt. Vandet stiger op i expangtionen, gennem expangtionens returrør og så formodentelig gennem returen til kedlen igen. Det shunthanen gør, er at lade en del af fremløbsvandet gå til returvandet og derved hæve temperaturen på returvandet inden det går ind i kedlen igen. Det virker dog ikke særligt godt når der ikke er en pumpe mellem shunten og kedlen.

Men hvis du lukker for de to kuglehaner der sidder i rørene ind til huset bør der ikke køre varmt vand op i expangtionen overhovedet. Du bør dog ikke gøre det lige efter du har fyret for så ender du nok med en kedelnedsmeltning :)
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Ernst Drastrup » 04 dec 2010 17:13

Nå, - det er en ordentlig smøre, nu har jeg læst det hele igennem.

For mig at se, så finder vandet vej op gennem stigerør, - ekspansion, og videre ned ad returen fre ekspansionen og ned på returen et eller andet sted, derfor er returen over de normale 25 - 30 grader.

Jeg har lavet langt ovet tusinde varmeanlæg, og jeg har aldrig "kortsluttet" fremløb og retur ude i den yderste ende af anlæggene.
Jeg ved godt, man gør det nogen steder på fjernvarmen, ude i enden af en vej, for at få rimelig varme ud til den sidste forbruger.
Så det synes jeg ikke du skal gi dig til at lede efter.

Nej du skal ændre tilslutningen til din ekspansionsbeholder.
Du skal lave en vandlås på stigerøret, og så skal beholderen placeres klods op ad stigerøret, for nu er det kun stigerøret der bliver varm, og det skal så isoleres godt sammen med beholderen, så den ikke fryser.
Jeg finder lige en tegning, du kan gå frem efter.

Åben Ekspansionsbeholder 21. Nov. 2010.doc
(35 KiB) Downloadet 28 gange
I "gamle dage" monterede vi et "reguleringstee" på returen fra ekspansionen, for ikke den skulle løbe alt for stærk.

En anden smed borede et lille hul ca. 4 mm. i beholderen, og svejsede derefter returen på beholderen, for at begrænse cirkulationen.
"Måske" er sådan et lille hul blevet alt for stor, - rust, - tæring, hvad ved jeg.???? så vanndet har fået frit løb gennem beholderen.

Måske lidt besværligt at ændre rørføringen oppe ved beholderen, men, som jeg læser det, så kan det blive nødvendigt.

Din shunt er med fire tilslutninger, så den kan både blande fremløbsvand i returen og sendet det ud til radiatorerne, og den kan også blande fremløbsvand i returen hjem til kedlen.

Det er ikke der fejlen kan findes.

Håber virkelig du får anlægget til at køre bedre end det gør.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst » 04 dec 2010 17:13

Jamen dog. Prøv at lukke for vandet til gulvet. Og efter 30 minutter skulle returvandet gerne falde til under 30 grader. Hvis ikke må du så ud og lede.

Det tror jeg ikke sker, da retur fra gulvarmen er "kold"

Åh nej for f..... Du har jo også det uønskede flow gennem expangtionen og returen der går ind i huset et sted. Så dur det sgi ikke.

Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst mulig få tjekket stigrøret + exp og exp. returrøret for en hane/radioatorventil, om nødvendigt hive skunken ned, og få det bragt i orden først, sorry
Sorry? :shock: Ja det må du dælme nok sige... Det er to værelser og et badeværelse (gulv?) Der er en varm plet på gulvet som vi íkke ved hvad er, og der er ikke gulvarme på øverste badeværelse...

Landlyst skrev:
Har haft anlæget kølet af og varmet op igen... Med shunt helt lukket... Så er hus kredsen kold... Men stigrøret er brændende varm... Hvor pokker bliver det af? returen fra hus er også kold... Forstår ikke noget af det...

Det forstår jeg nu godt. Vandet stiger op i expangtionen, gennem expangtionens returrør og så formodentelig gennem returen til kedlen igen.Hvordan kommer det retur til kedlen når shunt står på kold? SÅ er det da mininalt hvad der kommer fra huskredsen til kedelkredsen? Det shunthanen gør, er at lade en del af fremløbsvandet gå til returvandet og derved hæve temperaturen på returvandet inden det går ind i kedlen igen. Det virker dog ikke særligt godt når der ikke er en pumpe mellem shunten og kedlen.

Dette ved jeg godt og ja måske burde der være en pumpe mere, men det vil jo nok ikke afhjælpe den forkerte cirkulation?

Men hvis du lukker for de to kuglehaner der sidder i rørene ind til huset bør der ikke køre varmt vand op i expangtionen overhovedet. Du bør dog ikke gøre det lige efter du har fyret for så ender du nok med en kedelnedsmeltning
Arh den kedel smelter nu ikke sådan lige icon_cheesygrin.gif Støbejern tåler en del jo...

Men giver det ikke næsten det samme som at lukke shunt? Ved godt der er et lille hul gennem men alligevel?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Ernst Drastrup » 04 dec 2010 17:22

Den varme plet, kunne tyde på, at returen fra ekspansionen er tilkoblet netop der.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo » 04 dec 2010 17:48

Hej.

Puha, det er godt du kiggede forbi Ernst. :) Især når du holder med mig i at det er expangtionen der skal røres ved. icon_cheesygrin.gif

Hvis det var min expangtion blev 'returen' simpelthen sløjfet, færdigt arbejde. Dvs. Returrøret blev proppet på beholderen og røret ned til returen skåret og proppet så langt nede ved hovedreturrøret det er muligt for at 'stumpen' ikke skulle kunne fryse. Og så fik expangtionsbeholderen et ordentelig lag rockwool efterfulgt af et lag vindspærende pap. Så skal der rigtigt meget til før den fryser.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar