Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vvs til installation af brændefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

vvs til installation af brændefyr

Indlæg af mille63 » 03 dec 2010 21:22

Nogen der kender en god vvs mand/firma i østjylland (skanderborg) som har erfaring i opbygning af et atmos brændefyr med tilhørende akkutank samt styring med ladomat, shunt osv...?

har fået tilbud fra 2 lokale men de bærer da godt nok præg af manglende ekspertise - de ene ville bare knalde fyret op og slutte akkutanken på men uden nogen styring..! den anden mente ikke det var nødvendigt med en akkutank .

der må da findes nogen eksperter her i området???

mvh bb.l


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 03 dec 2010 21:32

Alt hvad du skal bruge er en vvs mand der kan skære noget gevind for dig. Måden det hele skal skrues sammen på, kan du finde er på dette forum.
Så det er ikke nødvendigt at finde en vvs mand der har noget særligt kendskab til brændefyrs installationer.
Min erfaring er at de fleste vvs folk ikke har kendskab til en brøkdel af de guldkorn du finder herinde

/john

mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af mille63 » 03 dec 2010 21:42

jeg kan sagtes selv skære gevind osv har selv værktøjet og har selv monteret vores nuværende brændefyr..

men selv herinde i dette forum syntes jeg man kan læse om mange forskellige meninger om det samme anlægs opbygning.. og jeg vil helst lave det rigtigt første gang!

måske du kan hjælpe med et diagram?

mvh b.l

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 03 dec 2010 21:53

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du må gerne komme forbi til en snak om hvordan det skal strikkes sammen.
Den del der hedder kedel til akkutank giver lidt sig selv, der er fine tegninger på acaso.se der viser hvordan en ladeventil tilkobles. Styring af ladeventilen tager din Atmos sig af. mht hvordan det kobles til dit hus afhænger selvfølgelig af hvordan husinstallationen ser ud i dag. Hvis der er langt geografisk i mellem os er der mange andre herinde der gerne viser anlægget frem

/john

mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af mille63 » 03 dec 2010 22:01

jeg kommer fra skanderborg så det er ikke så slemt - kører gerne langt for nogle gode råd vedr installation... måske vi kunne mødes en eller anden weekend inden for nærmeste fremtid?

mvh b.l


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 03 dec 2010 22:03

Du sender bare en pb.

/John

mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af mille63 » 03 dec 2010 22:08

perfekt - vi tales ved

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af Erik2 » 04 dec 2010 09:13

Køb Ernst Drastrups kommende bog.

mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af mille63 » 04 dec 2010 09:15

? kommende bog? hvem er han og hvad omhandler bogen??

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: vvs til installation af brændefyr

Indlæg af EKP » 04 dec 2010 11:49

Jeg kan godt forstå du synes det er forvirrende at meningerne på stokerpro også er delte. Jeg har været igennem den samme process som dig og fundet ud af at det absolut er et plus - der er ikke én sandhed. Jeg har haft flere forskellige (4-5) VVS-folk på besøg for at give deres bud på hvordan mit anlæg burde stikkes sammen. Det sjove er bare at hvis man spørger VVS-manden så findes der kun én sandhed - nemlig hans egen.

Jeg har brugt lang tid på at finde forskellige forslag fra både VVS-folk og folk her på stokerpro. Jeg må sige at de forslag man finder her på stokerpro er langt de bedste. Jeg er sikker på det bl.a. skyldes at der her er mange kompetente folk der har det som enten erhverv eller hobby. På et forum som stokerpro bliver man nødt til at argumentere for sine forslag - og jeg mener virkelig argumentere MEGET grundigt. Et indlæg bliver jo typisk læst igennem af nogle hundrede "eksperter". Det gør at man udvikler sig og lærer noget nyt hele tiden i stedet for at gå i sin egen trummerum hvor man bare sætter fyr op som man altid har gjort.

Jeg vil anbefale dig at starte en tråd her på stokerpro for at danne dig et overblik over forskellige måder dit anlæg kunne strikkes sammen på. Så finder du den løsning der passer bedst til netop dine behov og til sidst så finder du en VVS-mand der er villig til at sætte anlæget op på den måde du ønsker. Det sidste er ikke så let som man skulle tro men det kan bestemt godt lade sig gøre.

God jagt! :great:

V.h. Emil


Besvar