Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
NicolaiAlexander
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 nov 2010 20:03

Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af NicolaiAlexander »

Hej allesammen,

Vi er flyttet fra Jylland, til Sjælland sidste år og har købt en gammel gård med 1tdl. Ja, I har garenteret alle været der :D . Jeg er tømrer/snedker og er i gang med at totalrenovere.
Jeg har brug for hjælp, til valg af varmekilde. På nuværende tidspunkt, lever vi af brændeovnen og en 50l vandvarmer.
Hovedhuset er på 75m2 i grundplan hvor halvdelen er lagt ud til gulvvarme(300mm termisolplader, 100 mm betondæk), den anden del har jeg ikke rørt ved, men ført rør ud til 2 radiatorer(150mm termisol og 80mm beton, 30mm fyrretræsgulv lagt på strøer). Alle vinduer super lav, hulmurs isolering 125 polystyren.
200 mm iso i bjælkelaget til f€ørstesalen, 2 radiatorer, hvor der er to kviste(opført i 300mm spærtræ) med 350 mm iso i tag, flunke mv. 400mm iso i taget....så langt så godt, alt i alt 135 m2 beboelse. Har en lade (der skal have samme tur, gulvvarme, 300mm termisol und so weider), hvor jeg har ført fjernvarmeslanger ud til(altid rart at have 20.000kr liggende i jorden :| og det er der jeg vil have mit fyrrum. Der er 20 m derover.
Har haft nogle forskellige forhandlere ude og alle vil, surprise!!, sælge mig et jordvarmeanlæg....hvilket, jeg som den vaskeægte bondrøv jeg er, synes er dyrt.
Har virkelig svært ved at vælge og har brug for inputs. Det der nager mig, er, at ligegyldigt hvad du vælger, mere eller mindre, er i lommen på enten elselskabet eller olieselskaberne (læs piller), tager jeg fejl?

Håber I kan bruge denne lange smørre til noget og glæder mig til at høre fra jer :wink:

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af Ulrik »

Hej og velkommen til :)
Først synes jeg du skal læse denne: stoker_guide.php
Den kan hjælpe dig til at finde ud af hvilken type stoker/pillebrænder du ønsker.
MvH Ulrik©
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af kadett 76 »

som vvs og jyde må jeg nu sige, hvis du vil bo der i mange år så tag jordvarmen, den er billigst i længden, men få en vølund, dem er du sikre på service til i fremtiden
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af TaagMan »

Jeg ville helt klart gå efter et pillefyr. Du har forholdene til det, og hvis du gik efter jordvarme, så var din 20.000 kr's stikledning ikke hensigtsmæssig. Strømpriserne går kun opad, hvor træpiller har stået stille... og hvis det bliver et problem, så gir de sig sikkert til at pilletere noget andet, som så holder prisen nede. Igen kommer det selvfølgelig an på hvor meget bøvl du gider have med det. Et pillefyr er forholdsvis driftsikkert, og kræver ikke meget vedligehold.

Det virker ikke til du er bange for at bruge penge. Der er også mange der fyrer penge af efter stoker fyr som kan fyre med alt muligt... men traditionelt tror jeg besværet stiger med hvor billigt brændslet er. Plus fyret så koster ekstra at etablere. Jeg ville helt klart gå efter en Scotte/Woody faldstoker. De er så godt som skudsikre og effektive.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af leo-pol »

hey der.... jeg kan kun give Taagman ret på det meste....
først skal du gøre op med dig selv om hvor meget "besværg du gidder frem over....
ingen besværg er det samme som dyr varme...
meget besværg er det samme som billig varme.....
og så er der det i mellem.....

jeg har selv været det hele gennem da jeg for fem år siden købte et nedlagt landbrug,,,,,,,
jeg ville have jordvarme til at starte med...... pisse dyrt men det skræmte mig ikke..... det der skræmte mig var at vi hade tre forskellige folk ude og da vi hade snakket frem og tilbage og vi nået til hvad det ville koste at holde varmen i hytten frem over blev der spurgt om hvad vi hade af udgifter til varme nu....... tja.... ikke noget.... vi fyre med affaldsbrænde og det er gratis..... men ellers når vi tager i skoven koster det vel omkring 3-4000kr...... og så var det som om det blev stille.... ja ja... jeg ved godt at jordvarme ikke kan køre for det forklarede jeg dem..... men de ville lave en energiberegning og sende.....

det er så 2½ år siden og vi har ikke hørt noget fra nogle af dem enu......

og jeg har snakket med flere og det "Vølund" anlæg jeg forelskede mig i som ville ende på godt 150,000 hvis jeg ikke lavede noget selv, ville kun kunne hente sig selv ind hvis jeg hade haft en olieregning på 20-25000 inden.....
men nok om det.....

jeg endte med at falde for en multi stoker.... pga mulighederne da jeg ikke har noget imod at gå en tur i fyrrummet og rode lidt....og har billig adgang til korn og flis....
den jeg valgte har mulighed for at køre med fastbrændsel også..... (har godt nok haft lidt små problemer med en defekt styring) men jeg er pt glad for af der er mulighedder for skifte mellem hvad der lige ligger for hånden....
så når vi ikke er hjemme i et par dage køre vi piller men ellers fastbrændsel.....
men det kan man jo snilt opnå med to kedler......

så mit rår er...... beslut dig for hvor meget tid du gider at bruge frem over......!!!!!
mvh leo-pol

Brugeravatar
Michael Poulsen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 dec 2006 17:47
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4262
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 7-8 tons
Geografisk sted: Verdens nagle

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af Michael Poulsen »

Til Leo-Pol---- det er kanon du fortæller lidt og kommer med erfaringer---

Ps. svaret er som det skal være hvis du spørger mig... :great: :great:
Hilsen Mic.

Baxi 1,5 opvarmer 170 kvm gulvvarme+40kvm med radiator+110l vvb
PILLEVARME ER GOD VARME
NicolaiAlexander
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 nov 2010 20:03

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af NicolaiAlexander »

Hej alle,

Jeg må indrømme, at jeg har intet imod, at bruge lidt tid i fyrrummet og jeg slæber masser af affaldstræ hjem. Ideen om at fyre "gratis" er lige mig. Jeg ved godt, at mange siger;"hvad med den tid du bruger, omregnet i timeløn...", men sådan ser jeg nu ikke helt på det. Til dem siger jeg;"hvor mange penge har du brugt på varme på et år og det pejer at lukke munden på dem : ). Det jeg gerne vil have, er at jeg ikke er direkte afhængig af kun én type varmekilde og leo-pol, det du siger, kan jeg godt lide. Så langt så godt. Jeg tror at jeg skrotter ideen med jordvarmen, sorry kadett.
- Spørgsmålet er nu HVILKEN, skal det være én der kan det hele eller skal jeg have to?
- og hvor stor skal accumuleringstanken være? er 1500 l nok? Jeg har to piger på 9 mdr og to år, de bliver jo store på et tidspunkt(der flytter jeg over i laden ;))
- Hvilket prisleje ligger de på, totalt?
- Kan jeg selv montere det hele, eller kan det betale sig og få en vvs ud.
- Hvor stor skal fyrrummet være m2 samt lagerplads
- Hvad med piller, hvor kan det betale sig at købe, det skal være en god kvalitet, har hørt noget om svenske....
De kloge hoveder sagde at jordvarmeanlægget skulle være en 16kw
mvh Nicolai
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af leo-pol »

tja... Jeg valgte en ksm multi stoker efter en lang søgen og læsen.... 1 kedel syntes jeg var snart og pladsbesparne... Om det var du klogt valg er jeg ikke helt blevet klar over da det nok er lidt sværere at få til at spille.... Jeg gik efter at den skulle kunne æde alt både i stokeren og ved manuelt... Og det gør den også fint... Men hvor mange m2 har du der skal varme i.....
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af TaagMan »

Som leo-pol skriver, så er det ikke så nemt at få en combi ting til at fungere ordentligt.

Hvis jeg var dig og havde pladsen, så købte jeg en gasogen kedel, med en akkumulering på i hvert fald 1500L. Og så en af de her billige 10 kW Scotte pillefyr til at tage over når der ikke er mere guf i akku'en
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Jordvarme, kombifyr, stoker HJÆLP!!!!

Indlæg af Klaus »

Jeg ville købe en lille lillle pillebrænder, sådan huset bliver isoleret er der jo ikke brug for mere end et par sterainlys til at fyre det op !
Og det er pga. prisen alt andet vil tage alt for lang tid at tjene ind igen, eller bare få en nogenlunde forrentning på.
Har du mulighed for meget billigt korn eller flis er snakken dog en anden!

Besvar