Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen der lige kunne kigge med..?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Birch-Nielsen » 30 nov 2010 15:38

Hej alle lidelsesfæller

Så er han kommet online (med uvurderlig hjælp fra Jens fra Stokerkontrol.dk - tak Jens)

Som newbie (hvad blev der egentlig af "nybegynder"?) er jeg naturligvis interersseret i at få nogle input fra mere erfarne folk.

Jeg opvarmer 192m2 samt 100 l. NBE VVB med pillefyr og brændeovn, og er egentlig ikke skræmt af pilleforbruget i den relativt korte periode jeg har logget. Der er naturligvis altid ting der kan justeres og gøres bedre, men grundlæggende så tror jeg at Jes Fra 'Værksted Service' har lavet en fin grundindstilling.

Men hvad mener i, kære medsammensvorne? Kan I ikke lige lade Jeres falkeblik drøne ned over variablerne og så smide et par tips? PFT :P

http://www.birch-nielsen.com/pillefyr/

Jes


madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af madsen12345 » 30 nov 2010 18:47

Hej.
Nej det er da helt forståeligt at du ikke er skræmt af dit pilleforbrug, mit hus er meget lignende dit og jeg har et pilleforbrug på 40-50 kg om dagen , dit hus må da også være top isoleret med dette lave forbrug på denne årstid .

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 nov 2010 18:58

Tillykke med online-systemet!

Det ser ud som om, at du kører 10 % hele tiden, bortset fra lidt varmt vand ved midnat. Det må være din brændeovn, der laver hele arbejdet.

Har du ikke mulighed for at kører urstyring, så du kan holde pillefyret slukket, når du bruger brændeovnen?

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Birch-Nielsen » 30 nov 2010 20:08

Hej

@Madsen12345: Jeg bor faktisk i hvad jeg vil kalde en semi-utæt knaldhytte fra 1972! Altså ment på den måde, at der max. ligger 100 mm uld på loftet (2 plan), skunken er aldrig blevet efterisoleret, og en smule fodkulde er også present. En ganske alm. "villa" fra den tid. Men jeg er den lykkelige ejer af en Scan/Andersen 10 der bare spytter varme af sig, og at svigerfar så tilmed har råderet over 700 hectar blandingsskov - og dermed gratis brændsel til husstanden - ja, det hjælper unægteligt på det. Jep - ovenen kører det meste af døgnet.

@Frank: Jeg er jo som du kan se ganske ny i alt dette her, og ved knapt hvad anlægget kan. Jeg kan se i interfacet at der er noget med urstyring, men jeg er ikke nået videre end til natsænkning indtil videre. Men kom gerne med nogle yderligere tips om hvordan urstyring virker...er det det med timere?

Mvh Jes

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 nov 2010 20:40

Der er nogle ganske avancerede timere i interfacet; men jeg tænkte nu mere de simple timere, som er i selve styringen (og som du også kan sætte via interfacet).

Fordelen ved den indbyggede urstyring er, at den også virker, når computeren er slukket.

Se evt. øverst på side 6 http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=125& ... DA5DECD04D. Bemærk, at nogle af de fire perioder godt må overlappe.

Men det er jo så en nødvendighed for at bruge urstyring om vinteren, at du fyrer brænde på nogle bestemte tidspunkter...

En anden måde at sætte pillefyret i stop kunne være at anvende Sommerstop, hvor du placerer en temperaturføler (ca. 100 kr. på eBay) et centralt sted i huset, f.eks. stuen. Over en vist stuetemperatur vil fyret så automatisk gå i stop, og når temperaturen falder under denne temperatur vil det automatisk starte igen.

Ala denne Sommerstop-metoden...Man kunne også bruge en rumtermostat til at stoppe fyret med, se evt http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=56&m ... D3060A00E9.

De kan være mere eller mindre avancerede, se f.eks. http://www.dvcenter.dk/index/traadloes- ... tat-p36466 eller http://www.dvcenter.dk/index/traadloes- ... eur-p36465.

Hvis du i virkeligheden kun skal bruge fyret til at varmt brugsvand, så kan det gøres smart med 'varmvandsprioritering' (se evt. manualen eller http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&m ... 9EE3BA4C73)

Jeg har ikke forstand på fastbrændselsfyr; men hvis det er tilsluttet rørsystemet, så er der vel noget med en akkumuleringstank med flere indgange, og hvor man kunne sætte Sommerstop-temperaturføleren ....??


Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Birch-Nielsen » 30 nov 2010 20:52

Hej Frank

Meget informativt det du skriver - tak for det! Havde slet ikke tænkt på det med den trådløse termostatstyring, men det er noget jeg vil overveje kraftigt. VVB-prioritering var desværre ikke muligt med den eksisterende rørføring jeg har. Jes fra Værksted Service sagde at der manglede et fremløb (eller noget i den stil tror jeg nok - vil ikke hænges op på det) men havde både føler og 3-vejs motorventil til at ligge. Nu må jeg prøve noget bytte-købmand med DVCenter....måske med den trådløse termostat ;-)

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 nov 2010 21:40

Måske kan du lade være med at bytte temperatur-følernen, og sætte en forlængerledning i den, så den kan bruges til et lille forsøg med Sommerstop i stuen. Du kan bruge almindelig blød elledning til forlængelsen. 25 m skulle ikke være noget problem.

Hvis man alene vurderer dine PID-tal ud fra opvarmningen ved midnat (og det er svært), så ser det lidt for hissigt ud. Du kunne måske prøve noget drastisk og sætte P=1, I=0,10 og D=0, også hvis det bliver for sløvt, så forøge I lidt ad gangen.

Fyret går i stop efter opvarmingen af det varme brugsvand ved midnat. Det kunne tyde på, at du bør øge Drift Differencen.

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Birch-Nielsen » 30 nov 2010 21:50

Hej Frank

Kunne du ved lejlighed lige oversætte :| Hvad er det PID - sådan kort fortalt - lige dækker over? Altså på jysk! :P

Mvh Jes

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 nov 2010 22:05

Hej Jes,

De tre PID-tal har betydning for, hvor kraftigt styringen reagerer (=regulerer) på ændringer i kedeltemperaturen. Styringen kan kun regulere på en måde: Ved at ændre hvor mange piller der sendes gennem den eksterne snegl.

Der står noget om det på side 10 i manualen og i http://www.mhes.dk/PID.pdf...

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Nogen der lige kunne kigge med..?

Indlæg af Birch-Nielsen » 30 nov 2010 22:39

Hej Frank

Er du svimmel der er nogen der kan deres kram! :shock: Nå, men jeg må jo prøve at pille (ha-ha...ahemm) lidt ved det ved lejlighed. Lige nu tror jeg at jeg kører en 14 dages tid for ligesom at få det lidt ind under huden, for der er jo rigtig mange parametre der kan pilles ved, og det er som om Scotten viser tænder ad mig når jeg træder ind i fyrrummet. Sådan tror jeg det er ved mange af os nye pillefolk :)

Men tak for dit input...

Jes


Besvar