Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sodring specialværktøj

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
Ifangermigaldrig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16 nov 2010 04:21

Sodring specialværktøj

Indlæg af Ifangermigaldrig » 30 nov 2010 19:00

Er der nogen i kongeriget der har udviklet noget specialværktøj til afbankning af slagger i herden, jeg synes især at
i bunden kan jeg slet ikke se hvad jeg laver, og har også svært ved at komme til, er der nogen der bruger et spejl kombineret med en lygte når de banker sodringen af.
Til sidst er det ok bare at lade slaggerne/skallerne ligge i bunden af herden når man er færdig, kan sneglen selv skubbe dem med op, eller er de så hårde at de kan få splitten til at knække på sneglen/gearet.
Jeg kører nu på den 3. split på 3 dage så jeg er ved at være træt af det !

På forhånd tak Demo


Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Re: Sodring specialværktøj

Indlæg af Rene`larsen » 30 nov 2010 19:08

liagro sælger et værktøj til dette
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Ifangermigaldrig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16 nov 2010 04:21

Re: Sodring specialværktøj

Indlæg af Ifangermigaldrig » 30 nov 2010 19:45

Tak for det Rene`

Demo

BjornP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 mar 2010 23:51
Mit fyr: 0
Areal: 195
Brændsel: Tr?piller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: Charlesswolf
Geografisk sted: Paraguay
Kontakt:

Re: Sodring specialværktøj

Indlæg af BjornP » 07 dec 2010 18:44

Hej...

Jeg bruger en pandelygte med diodepærer. Har tænkt mig selv at lave en mejsel der passer til arbejdet. Slagger fjerner jeg med en askespand til støvsugeren.

sønderjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16 okt 2007 16:49
Mit fyr: Passat c1 med Cap styring
Areal: 163
Brændsel: R/W
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 21,0
Årligt forbrug: 6,4
Geografisk sted: Åbenrå
Kontakt:

Re: Sodring specialværktøj

Indlæg af sønderjyden » 18 dec 2010 09:35

Ifangermigaldrig » 30 Nov 2010, 19:00 skrev:Er der nogen i kongeriget der har udviklet noget specialværktøj til afbankning af slagger i herden, jeg synes især at
i bunden kan jeg slet ikke se hvad jeg laver, og har også svært ved at komme til, er der nogen der bruger et spejl kombineret med en lygte når de banker sodringen af.
Til sidst er det ok bare at lade slaggerne/skallerne ligge i bunden af herden når man er færdig, kan sneglen selv skubbe dem med op, eller er de så hårde at de kan få splitten til at knække på sneglen/gearet.
Jeg kører nu på den 3. split på 3 dage så jeg er ved at være træt af det !

På forhånd tak Demo
Hej , Jeg har taget en lille hammer, og slebet den lidt spids, samt kortet 2/3 dele af skaftet, så er der
plads til at slå slaggeren løs, husk at fjerne stenene /toppladen over tallerekn først, så er der ok plads, husk at fjerne den afslsåede slagger, med hånden fingrene, eller god fornøjelse med din KL

mht. at din split knækker, så kan dit magasin stå lidt skæv, dvs, at sneglen skraber på et sted, jeg har ikke skiftet split endnu, er ved 4 sæson med KL 15, den kører super, det største minus, er selve rensning hver 3 - 4 uge.

MVH
Sønderjyden :great:


viborg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19 mar 2009 22:15

Re: Sodring specialværktøj

Indlæg af viborg » 23 dec 2010 00:46

ved ikke om det med rensningen er et minus-har lidt tid alene også støver det en del så halsen skal også skylles godt,det tager gerne en times tid at rense den,gør det kun hver 1 1/2 mdr og det har ikke givet nogle problemer med at splitten knækker.

Vagge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 feb 2008 18:22

Re: Sodring specialværktøj

Indlæg af Vagge » 17 jan 2011 16:39

Løsningen er en slaggehammer, og så pøser du det bare til med WD40 det løsner også lidt, og bevirker at det ikke sidder nær så fast næste gang


Besvar