Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 29 nov 2010 13:48

Ja jeg lægger et ind senere..men det er det der er sjovt. Pillerne ligger sådan lige med kanten af tallerkenen og ikke nede i. Men flammer varierer meget...oftest er det en rolig men meget stor flamme der slikker ud af kedelen når jeg åbner...det er ikke en hidsig flamme. Det er som om mine indstillinger er gode når systemet er varmt, men så snart jeg tapper VVB er den gal. Hvordan står jeres spjæld på blæseren?


Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af Per J. » 29 nov 2010 14:20

Fra kanten og ind til fingerflappen på spjældet har jeg 1,5 cm.
Jeg har ikke vvb. tilsluttet, men jeg mener da at den har varmtvandsprioritering. Har du særskilt pumpe på den? eller bruger du fremløbstemperaturen.?
Du skal også huske at når bålet brænder, ikke at tilføre så mange piller at bålet bliver for højt. Det kan godt give de udsving som du nævner. Sagt på en anden måde, efter pause står pillerne lidt lavt i hærden, under forbrænding tilfører du jævnligt piller så bålet kommer højere op i hærden og inden den går på pause igen ligger bålet måske for højt. Dette vil give et stort udsving på flammen.

Mvh
Per

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af agentjensen » 29 nov 2010 17:20

Lyder for mig som om du fodre med for mange pille, hvis de ligger så højt - de skal ligge nede i herden lige under luft ind i siderne, når du når din set temp. Og ka så brænder den lidt lavere efter pause og fylder langsomt op igen.

/Michael

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af Per J. » 29 nov 2010 17:28

agentjensen » 29 Nov 2010, 17:20 skrev:Lyder for mig som om du fodre med for mange pille, hvis de ligger så højt - de skal ligge nede i herden lige under luft ind i siderne, når du når din set temp. Og ka så brænder den lidt lavere efter pause og fylder langsomt op igen.

/Michael
Jeg har fået at vide af Leif hos vvs-eksperten i Hedensted at bålet skal være så højt at luften blæser ind gennem pillerne.

Mvh
Per

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 29 nov 2010 18:40

OK...her kommer så måske stokerpros dummeste spørgsmål. Men når i snakker % på blæseren.....er det så det faktiske tal der står på displayet, eller er det % af de 250 som styringen går op til...kan måske være der der foreligger en misforståelse. Jeg har hele tiden regnet med det faktiske tal på displayet, men kan se at mange snakker procent. Jeg har prøvet alt hvad i har sagt, men det fungerer bare ikke. Nu har jeg sat den tilbage på fabriksindstillinger og det kører bare..jeg har dog sat set temp. til 70 for at have lidt at give af til VVB. Den har varmet hurtigt op, og nu vil jeg tage et bad for at se om det hele kan følge med...


Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af bamse » 30 nov 2010 06:31

Hej, har et fyr magen til (kører perfekt) Jeg har lige som dig været igennem en masse læring(mangler stadig meget) men jeg bemærkede at din drift temp. ikke er ret høj. Min korte erfaring med fyrret er at den brænder ad h. til indtil den er kommet op i temp. ca. over 65-70 gr. først her kører det perfekt og du kan begynde at finjustere bålet.
Bare et lille hint icon_cheesygrin.gif
Med venlig hilsen
Jes

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af agentjensen » 30 nov 2010 07:38

enig med Bamse - smid den op på 70 grader - så soder den også mindre (mindre pausefyring) - forbruget er næsten det samme.
AgentJensen

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 30 nov 2010 12:09

GDK » 29 Nov 2010, 18:40 skrev:OK...her kommer så måske stokerpros dummeste spørgsmål. Men når i snakker % på blæseren.....er det så det faktiske tal der står på displayet, eller er det % af de 250 som styringen går op til...kan måske være der der foreligger en misforståelse. Jeg har hele tiden regnet med det faktiske tal på displayet, men kan se at mange snakker procent. Jeg har prøvet alt hvad i har sagt, men det fungerer bare ikke. Nu har jeg sat den tilbage på fabriksindstillinger og det kører bare..jeg har dog sat set temp. til 70 for at have lidt at give af til VVB. Den har varmet hurtigt op, og nu vil jeg tage et bad for at se om det hele kan følge med...
Som i kan se har jeg skruet op til 70grader, og det fungerer rigtig godt. Så er der lidt at give af til VVB også. Men jeg er stadig meget int. i at vide om i mener procent af 250, eller om i mener det faktiske tal der står på blæsmenuen.
Hvordan er dine indstillinger Bamse...som det er nu hedder den fra fabrikken:
p165(jeg har skruet op til 70)
p2:5
p3:15
p4:30
p5:100

Bålet brænder flot...varmen i VVB og radiatorer kan følge med. Nu er det bare forbruget jeg er spændt på. Jeg håber at jeg kan holde det på 30kg men nu må vi se.

Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af bamse » 30 nov 2010 21:18

Hej igen
Kan ikke huske numrene
Temp. kedel 80 gr.
Føder: 8
Pause: 30
Blæs: 30 (med klappen bag på blæseren helt åben)

Det er de indstillinger jeg har kørt med længe, og det kører super. Du skal dog være opmærksom på jeg har lavet sekundær luft oven over bålet.
Med venlig hilsen
Jes

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 02 dec 2010 13:25

Jeg spørger lige igen. Når i snakker blæs, er det så det tal der står på displayet, eller er det procent af de 250 som blæseren går op til. For hvis jeg skruer så langt ned på 30 fx, så er det jo næsten intet gang i det. Det kører rigtig godt med de indstillinger jeg har nu, men forbruget er alt for højt.


Besvar