Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af Per J. » 27 nov 2010 13:43

Er din forbrænding i overkanten af hærden, således at luften blæser ind igennem pillerne. Bålet må ikke være så lavt at den blæser hen over pillerne.
Jeg har fået at vide hos vvs eksperten at hvis den brænder for langt nede i herden så skulle jeg sætte blæs ned.
Det tager noget tid inden man finder balancen mellem pilletilførsel og blæs.

Mvh
Per


GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 27 nov 2010 14:36

Hold da op det skaber sig..nu satte jeg det tilbage til fabriksindstillinger som det har lørt med indtil nu...og det ville stadig ikke over 55 grader. Et opkald til fyrteknik forklarede at jeg nu kølede bålet med alt for meget luft.
Så nu hedder den.
p1:65
p2:5
p3:25
p4:25

Nu ligger jeg og roder mellem 60-64 grader. Skal jeg skrue lidt op for blæs igen for at få noget knald på bålet...jeg synes det skaber sig rigtig meget lige nu.

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 27 nov 2010 19:07

Ny status:
p1:65
p2:6
p3:30
p4:30

Jeg har en temp. på 62-67 grader, men jeg må tage et billede af min flamme....hvor stor skal den være..Kan det være rigtigt at selvom jeg har en rolig gul flamme med rødlige spidser, at de stadig er så store at de slikker lidt ud af kedelen når jeg åbner?

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af agentjensen » 28 nov 2010 11:30

Hvis ikke du har måleinstrument - så juster efter din røg.
Du må helst ikke kunne se sort røg op ad skorsten - en anelse hvid røg OK - kan du ikke se røg har du for meget luft på.



p1:65
Hvad med din retur temp - den bør være mindst 60 grader ind i fyret.
Har du shunt?
Ellers risikere du at kedlen tære op med kondensfugt i bunden - sådan har jeg forstået det??

Jeg har lige skruet op til 75grader i kedeltemp - så holder jeg 62 grader på returen - har manuel shut der er skruet op til max gennemstrømning - men her i "kulden" bliver al varmen jo slugt ude i huset :-)

Overvejer seriøst en styret shunt - kan bare ikke selv lave det - så muldvarpen får ondt bare ved tanken.


/Agentjensen / Michael

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af Per J. » 28 nov 2010 13:15

GDK » 27 Nov 2010, 14:36 skrev:Hold da op det skaber sig..nu satte jeg det tilbage til fabriksindstillinger som det har lørt med indtil nu...og det ville stadig ikke over 55 grader. Et opkald til fyrteknik forklarede at jeg nu kølede bålet med alt for meget luft.
Så nu hedder den.
p1:65
p2:5
p3:25
p4:25

Nu ligger jeg og roder mellem 60-64 grader. Skal jeg skrue lidt op for blæs igen for at få noget knald på bålet...jeg synes det skaber sig rigtig meget lige nu.
Husker du også at justere dit luftspjæld på siden/bag på blæseren.

Mvh
Per


GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 28 nov 2010 13:38

agentjensen » 28 Nov 2010, 11:30 skrev:Hvis ikke du har måleinstrument - så juster efter din røg.
Du må helst ikke kunne se sort røg op ad skorsten - en anelse hvid røg OK - kan du ikke se røg har du for meget luft på.



p1:65
Hvad med din retur temp - den bør være mindst 60 grader ind i fyret.
Har du shunt?
Ellers risikere du at kedlen tære op med kondensfugt i bunden - sådan har jeg forstået det??

Jeg har lige skruet op til 75grader i kedeltemp - så holder jeg 62 grader på returen - har manuel shut der er skruet op til max gennemstrømning - men her i "kulden" bliver al varmen jo slugt ude i huset :-)

Overvejer seriøst en styret shunt - kan bare ikke selv lave det - så muldvarpen får ondt bare ved tanken.


/Agentjensen / Michael
Jeg har blandesløjfe med termostat på, men jeg bør nok skrue den lidt op da den ligger på 55g. Mine nye indstillinger virkede faktisk fint indtil imorges da vi tømte vandvarmeren...så røg jeg ned på 54-55 grader igen, og kunne ikke komme op.
Nu hedder den:
p1:65
p2:7
p3:27
p4:70

Det voldsomt meget luft, men flamme, pillemængde i herd og frem for alt temp. fungerer. Jeg er ved at blive vanvittig. Forstår ikke at det kan variere på den måde. Indstillinger som virkede igår fungerer slet ikke idag

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 28 nov 2010 20:11

Yes det fungerer stadig..sådan da. Jeg har holdt indstillingerne, og det fungerer fint....men nu er det snart en time siden jeg har været i bad, og den kæmper stadig med at få varmet vandet...på en time er vandet gået fra 29 til 51 grader i VVB...kedelen kører derudaf for at varme VVB og kommer derfor ikke over 56 grader....er det normalt at det skal tage så lang tid?

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af agentjensen » 29 nov 2010 07:40

Når du tømmer vvb for varmt vand - så nedsætter du også din retur væsentligt indtil vvb igen er varm - det burde ikke tage lang tid - men har den svært ved at følge med - så giv lidt ekstra piller og en smule luft mere - så burde du komme op.
Samtidigt har du shunt på - så den smider ikke så meget varmt vand ud i anlægget når returen er meget lav - den bruger jo det varme vand til at holde returen høj nok. - så det tager lidt tid. 1-2 timer afhængig af anlæg osv.

/Michael.

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 29 nov 2010 10:51

Det giver helt mening det du siger...men kan det passe at jeg skal køre med så meget luft...70 virker helt sygt. Jeg er virkelig frustreret nu. Det tog 4½ time inden alle temperaturer var som de skulle være, og efter at have talt med konen derhjemme i formiddag kan jeg høre at kedelen er på 59grader kl 10, efter at jeg var i bad kl 7.15....det holder ikke. Frustrationen er ved at tage livet af mig...Jeg synes hele tiden det varierer i forhold til indstillinger og hvad der fungerer. Og det der undrer mig rigtig meget er at, jeg kørte med fabriks indstillinger til at starte med, hvor det hele faktisk kørte ok. Så rodede jeg lidt...fik problemer...satte den tilbage til fabriksindst. og havde stadig problemer. Nu skal jeg sidde og glo på det i døgndrift for at indstille på det efter omstændighederne.
Jeg synes det virker som jeg skal have fyret langt op i drift..både i luft og piller..

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af Per J. » 29 nov 2010 12:59

Jeg kører med 23% i blæs og det kører rigtigt godt. 70 % er alt alt for højt.
Hvor højt ligger pillerne i herden? Hvordan ser flammen ud?
Har du mulighed for at lægge et billed ind?

Mvh
Per


Besvar