Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Twinheat m20 - vandets vej

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Twinheat m20 - vandets vej

Indlæg af majland » 23 mar 2010 19:26

M20 har jo et vandkølet brænderhoved, men nogen der har set nogle skitser af hvordan det ser ud indvendigt ?

Min pludselige interesse skyldes at jeg skal have sat noget solvarme op. Dvs der kommer en akkumeleringstank parallelt med fyret. Hidtil har pumpen til huset trukket fra fyret. Nu kommer den til at trække på de to i parallel. Og så er modstanden i tanken nok mindre end i kedlen.

Spørgsmålet er så om fyret med selvcirkulation kan kommer af med varmen ?
Eller om pumpen på brænderhovedet hjælper med til det...

Nogen der har en skitse af hvordan vandet løber i sådan en variant kedel med pillebrænderen på ?

Havde jeg haft en "dum brændekedel" var jeg ikke i tvivl om at jeg skulle have en laddomat eller lign på der sørgede for kun at sende varm vand mod tank og hus. Men hidtil har fyret jo fint selv kunnet holde fremløbstemperaturen.

Eneste ulempe ved at montere en laddomat er dens strømforbrug. Men den har jo også en bypass ventil i bunden så tager man strømmen har man stadig den naturlige cirkulation. Det virker lidt voldsomt at skulle have 2 pumper kørende på fyret.


M20'en har en 25-40 på brænderen
Huset har i forvejen en 25-60 til at drive gulvvarmen
Og så en 25-40 til at skubbe varmen over i huset (og igennem radiatorer på 1.sal og varmtvandsbeholderen)

Måske det er logik for perlehøns, men jeg forstår ikke deres svar. Har ellers spurgt omme i hønsegården ;.)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


EnergiEntusiasten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26 nov 2010 13:28
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 211
Brændsel: Træpiller - Savsmuld - Brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7300
Årligt forbrug: 5 ton træpiller

Re: Twinheat m20 - vandets vej

Indlæg af EnergiEntusiasten » 26 nov 2010 14:22

Hej Majland

Sådan som jeg forstår det så bliver vandet i brænderhovedet cirkuleret med vandet i kedlen.
Pumpen som cirkulerer vandet i brænderhovedet kan slukkes når stokeren ikke kører.
Jeg har selv lavet en styring som slukker pumpen når stokeren ikke er i drift.

Hvis man kun har stokeren på huset, så kan man nøjes med at montere 1 pumpe, men hvis man også har akk. tanke så er man nødt til at have 2 pumper monteret. Hvis man ikke monterer pumpe nr 2, så kan man ikke flytte energien over i akk. beholderen. Om det er en ladomat eller shunt med en honeywelltermostat og en pumpe kommer ud på et.

I begge tilfælde så lukker ladomat eller shunt af for fyret når kedeltemperaturen er kold og pumpen ind til huset trækker nu kun varmen fra akk tanken.

Jeg foreslår at du monterer en termostat i toppen af kedlen, som kan slukke for pumpe nr 2 sådan at du ikke bruger unødig strøm om sommeren.

Håber at det hjalp :-)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Twinheat m20 - vandets vej

Indlæg af majland » 26 nov 2010 22:28

tak for svaret. - siden jeg skrev har jeg installeret solvarme med den extra pumpe. Se diagram nederst her: http://majland.org/blog/?p=411 Så jeg har hele 3 pumper i fyrrummet (plus solvarmen)

Termovar'en har sin egen pumpe og de to eksisterende er skifte til alpha2 pumper.

Da det blev koldt havde jeg en del genbrugstræ jeg ville brænde af. Tidligere har jeg ikke kunnet brænde træ da huset slet ikke kunne aftage varmen. Men med akkutanken på kig det fint og de første 3-4 uger af fyringssæsonen var træ.

Her havde jeg stoppet brænderen til med mineraluld og styringen var helt slukket - dermed også pumpen på brænderen.

Efter opstart på træpiller er pumpen på brænderen sat på laveste effekt - 7W. Der er der ingen temperaturforskel på vandet før efter (har ikke set mere end 1 grads forskel). så pumpen kunne er rigeligt kraftig.

Termovaren er både koblet over en termostat på fremløbet - og med en afbryder og hastigehdsregulering. Ingen tvivl om at behovet når stokeren kører er lavere end når jeg fyrede med brænde da den jo kører konstant istedet for at der er fyret op nogle gange om dagen. Men jeg er faktisk endt med at slukke den helt.

Akku tanken er lidt højere end fyret og jeg tager returen et stykke over bunden (så solvarmen kan varme vandet lidt) og den højdeforskel er tilstrækkelig til at jeg får varme nok ved selvcirkulation.

De sidste par uger har stokeren været sat til 70 grader (hvor den skifter til pausefyring, og kører fremløb til huset på blot 55grader. Men bliver det meget koldere kan det jo godt blive nødvendigt at starte termovaren.

Her til aften var fremløb fra fyret 68grader, mens vandet der løb i akku'en kun var 34. Dvs pumpen og 3-vejs ventilen mod huset tager alt den varme vand som kommer dertil ved selvcirkulation. Pumpen står på auto og da jeg kiggede til det brugte den 11W Returen fra huset der går i bunden af akku'en var på 31grader.

Jeg har også først nu åbnet for cirkulation igenennem ekspansionsbeholdern da den var nede på 5grader - den hænger på udhusets loft hvor der er frostvejr. Dens temperature steg så hurtigt til 15grader. Den er en alm drejeventil så det er ikke nemt at drosle til "næsten ingenting"

Men tror faktisk godt man kunne slippe afsted med at køre det kolde vand igennem brænderen og først dernæst i kedlen. Eller bare køre det ind i kedlen igennem brænderen. Men rørene er nu isolerede så det bliver ikke foreløbigt jeg laver noget om der virker ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar