Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad siger i til mine grafer?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af TaagMan » 19 nov 2010 23:53

TB kim » 19 Nov 2010, 23:09 skrev: Dvs under blæser regulering?

PT er mine data under blæser:

Blæser lav 18
Blæser middel 24
Blæser høj 30
Korrektion lav 100
Korrektion middel 100
Korrektion høj 100
Sluk tid (min) 5

Er det noget her jeg skal ændre?

PS - max ydelse..... blanding af dårligt syn og fejl 40 :oops: rettet til 50 nu
Det var nu mere din gulvarme regulering jeg tænkte på. Det virker som om den er on-off styret. Altså ber om fuld gas i en kort perioder, for så ikke at be om noget i en periode. Du kan se det på din flow måler, og hvordan dit fyr flipper fuldstændig ud.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af TaagMan » 20 nov 2010 00:08

TB kim » 19 Nov 2010, 23:28 skrev:har lige forsøgt mig med korrektion på 50 på lav natten over. Håber i vil kommentere mere senere :)

Tak for hjælpen på dette super gode forum :great:
Det lyder som en rigtig go idé. Jeg endte faktisk med at sætte min blæser parameter ned, fordi den i sidste ende var for høj til at korrektion overhovedet kunne slå til. Det må du jo lige se til. Jeg tror i hvert fald under alle omstændigheder du skal sætte et par timer af til at justere den ind.

Det er en fin vejledning MHES har lavet. Humlen i den er at du skal låse dit fyr på en given ydelse. Start med 10%, så 50% og så 100%. Det gøres ved at sætte max og min drift til det samme tal. Jeg gjorde det at jeg satte korrektion på 100% over hele banden, og så ændrede jeg blæserparametrene til jeg var tilfreds, og så finjusterede jeg med korrektions tallet. Men du skal være tålmodig. Der går gerne 3-4 minutter før resultatet af en justeringsændring har stabiliseret sig. Når man f.eks. skruer ned for blæs vil mængden i hærden lige så stille blive større... indtil det stabiliserer sig. Og forbrændingen vil så blive en tand mere mættet. Det er lidt en kunst at ramme. Anywho, det har intet med dine grafer at gøre, udover det forstyrrer din lysmåler når bålet blæser ud.

Står din trækstabilisator egentlig på 10 Pa?
TB kim » 19 Nov 2010, 23:28 skrev: Hvordan kan du opnå så lang en nedkølingstid på dine grader?
Hvis du klikker på pumpen i din stoker kontrol, kan du se man kan sætte pumpestop temperatur. Min står til 50 grader. Dvs så slukker fyret pumpen når den falder under 50 grader. Ellers begynder man jo bare at pumpe varmen ud af huset. Det er der jo ingen grund til. Nåja, og pauserne får jeg med urstyring.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 00:10

TaagMan » 19 Nov 2010, 21:42 skrev: din lux gik i 0, så den er decideret blæst ud.
For mig at se, så gik fyret i stop fordi kedeltemperaturen nåede 70 grader, hvilket er lig ønsket kedeltemperatur/setpunktet (60 grader) plus drift differencen (10 grader).

Drift differencen sættes i menuen Temperatur, se side 4 af manualen http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=125& ... DA5DECD04D. Maximum for diftdifferencen i en ver. 6.25 styring er 15 grader ifølge manualen.

Mange af os med varmvandsprioritering, og det har du vist en slags af??, får et oversving på kedeltemperaturen, når varmvandsbeholderen lige er blevet opvarmet, og trevejsventilen slår tilbage til husopvarming. Såvidt jeg forstår din varmvandstemperatur-kurve, så er det vist det, der er sket her...

I senere versioner af styringen er der vist gjort noget for at gøre problemet mindre...
Last edited by 1 on Frank_Rasmussen; edited 20 times in total

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 00:17

TaagMan » 20 Nov 2010, 00:08 skrev:Jeg gjorde det at jeg satte korrektion på 100% over hele banden, og så ændrede jeg blæserparametrene til jeg var tilfreds, og så finjusterede jeg med korrektions tallet. Men du skal være tålmodig.
Det er vel noget mere besværligt at stille fabriksindstillinger for blæseren i en version 6.25, end der er at lave selv samme indstillinger via Korrektions-menuen..

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af TaagMan » 20 nov 2010 00:24

Frank_Rasmussen » 19 Nov 2010, 23:43 skrev: Man skal passe på med at tror, at alle anlæg er ens.

Det er efter min mening f.eks. alt for skråsikkert at påstå, at røgtemperaturen for en Black Star-kedel skal være noget bestemt.
Det er ikke en antagelse jeg har gjort mig. Men en ting er sikkert. Hans røg temperatur er unormal høj, eller det var den i hvert fald for nogle timer siden. Jeg har aldrig haft min oppe på 120 grader, selv ved 100% belastning med min 16 kW brænder, som jeg fik skiftet til en 10 kW for et par dage siden. Og den temperatur har han så opnået ved små 30%... man skal jo være komplet idiot for ikke at tage et så tydelig hint.
Det kommer jo bl.a. an på skorsten. Et andet eksempel: Fordi nogle anlæg kan opnå uhyre glatte og fine kurver, så er det ikke sikkert at andre anlæg med den samme kedel og brænder kan få det lige så fint.
Ja og flow igennem kedlen, og returtemperaturen har også indflydelse på røgtemperaturen. Og det med kurverne er jeg godt klar over, de bliver nok ikke lige så pæne som mine, pga. hans gulvvarme styring... so what? Derfor kan man da godt gøre en indsats?
Heldigvis så ligger brændsøkonomien sikkert ikke så meget i glatte kurver; men mere i indstillingen mellem mængden af blæs og piller. Der er en vejledning i http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... r_v6_x.pdf
Begge dele har betydning hvis man ved lidt om de forbrændingsprocesser der foregår. Bålets størrelse skal have tid til at tilpasse sig den givne ydelse, derfor er det skidt for brændselsøkonomien at regulere for voldsomt. Hvis den går fra 10% ydelse til 100% ydelse på 30 sekunder så vil der sikkert være 5-6 minutter hvor den kører med ALT for mager blanding, og når hans gulvvarme så lukker for tilførsel igen, og den drætter ned på 10% i løbet af kort tid, så vil man have en fed og svinende forbrænding i lige så lang tid... så er det bedre at give tid til at regulere. Det er der ingen grund til ikke at stile efter.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af TaagMan » 20 nov 2010 00:31

Frank_Rasmussen » 20 Nov 2010, 00:10 skrev: For mig at se, så gik fyret i stop fordi kedeltemperaturen nåede 70 grader, hvilket er lig ønsket kedeltemperatur/setpunktet (60 grader) plus drift differencen (10 grader).
Ja, lige der. Der blev sjovt nok ved med at stå drift som overskrift. Underligt. Anywho, hvis du slår lux tingen til på hans graf kan du se den har gjort det løbende, hvor ydelsen ikke har været faldet til 0%, så det holder stadig stik. Og nu hvor manden siger den er hidsig i flammen, så er jeg ikke i tvivl.
Mange af os med varmvandsprioritering, og det har du vist en slags af??, får et oversving på kedeltemperaturen, når varmvandsbeholderen lige er blevet opvarmet, og trevejsventilen slår tilbage til husopvarming. Såvidt jeg forstår din varmvandstemperatur-kurve, så er det vist det, der er sket her...

I senere versioner af styringen er der vist gjort noget for at gøre problemet mindre...
Har du VVB prioritering TB kim? Anywho, det har jeg ikke. Jeg har en magnet ventil på, der bliver åbnet af min solvarmestyring sidst på aftenen engang i døgnet. Den er bare koblet på en normal fremløb/retur.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af TaagMan » 20 nov 2010 00:33

Frank_Rasmussen » 20 Nov 2010, 00:17 skrev: Det er vel noget mere besværligt at stille fabriksindstillinger for blæseren i en version 6.25, end der er at lave selv samme indstillinger via Korrektions-menuen..
Mit problem, og det tror jeg også han får. Er at korrektion 50% på blæser lav, var IKKE lidt nok. Det ku godt lade sig gøre med de andre, men når jeg alligevel havde min bærbar med, så tog jeg den løsning. Det styrer du selv TB kim.. nu ved du muligheden er der ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 00:57

TaagMan » 20 Nov 2010, 00:24 skrev: .. Men en ting er sikkert. Hans røg temperatur er unormal høj, eller det var den i hvert fald for nogle timer siden.
.. man skal jo være komplet idiot for ikke at tage et så tydelig hint.
Har du overvejet, at røgtemperaturen måske ændrede sig samtidig med, at han flyttede røgmåleren?

En gennemsnitlig røgtemperatur på ca. 100 grader på en udmærket skorsten med en ikke nyrenset kedel er vel ikke usædvanlig..

For at undgå at komme til at kalde for mange idioter, så er det vist også en pointe i ikke at ændre for mange ting for hurtigt på en gang uden at kunne skelne resultaterne fra hinanden.

Svingninger i lysmålinger har ikke så meget betydning, da lux skal under minimum i 5 minutter, før styringen reagerer. Lysmåler er lettere upålidelige og svære at udlede ret meget af.

Ligesom med f.eks. iltstyring skal man passe på ikke at være for perfektionistisk med sine krav til graferne. Men kurver, der er mer eller mindre er i selvsving, har da nok betydning for brændselsøkonomien.
Last edited by 1 on Frank_Rasmussen; edited 20 times in total

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 01:03

TaagMan » 20 Nov 2010, 00:33 skrev: Mit problem, og det tror jeg også han får. Er at korrektion 50% på blæser lav, var IKKE lidt nok.
Hvis det kommer så vidt, så er en anden mulighed at afblænde noget af blæseren. Derved undgår man et eventuelt problem med en blæser, der kører så langsomt, at den kører ustabilt, har jeg ladet mig fortælle.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 09:19

Nu ser kurverne mere jævne ud, og kun et sluk omkring kl. 4 p.g.a. for høj temp. Det bliver jo spændende, hvordan resten af dagen forløber.


Besvar