Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Unical gasogen fastbrændsel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Flunk » 19 nov 2010 09:54

Hvis blæseren går ud når kedeltemp når 80 grader, og det skal den vel for at sikre mod overtemp i kedel, så er dit problem vel at du ikke får energien ud af kedlen, og over i akkutanken?
Har du ladeventil på ?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Holtet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet » 19 nov 2010 10:09

Hej

Af og til lykkes det at holde gang i brændingen og så får jeg godt nok varme over i tanken. Hvad er en ladeventil? Problemet er ikke at blæseren stopper ved de 80 grader, som den skal. Problemet er at den sjældent når de 80 grader inden ilden er gået ud i kedlen. Plus soderiet i manifolden

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Flunk » 19 nov 2010 10:21

En ladeventil er et arrangement der via pumpe sender varmen fra kedlen over i accutanken.
Hvordan sikrer du dig at varmen kommer derover i dag? Ved naturlig cirkulation?
Jo højere temp i kedel, jo mere lukker luftspjældet, og ved 80 grader går blæseren helt ud.
Ilden kan altså godt dø ud inden de 80 grader er nået.
Jeg tror dit problem er at du ikke får flyttet varmen fra kedel til accutank hurtigt nok!
Det forværer naturligtvis situatuionen hvis shunten ikke holder din retur på 60 grader.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Flemmingth » 19 nov 2010 10:55

Jeg kender ikke kedlen, men ud fra de udmærkede snittegninger i vedhæftede links, ser det ud til at sodsjaskeriet kun kan komme fra forgasningskammeret (øverste rum hvor man fylder brænde i).
Når brændet opvarmes i forgasningskammeret dannes der vanddamp og brændbare gasser.
Vanddamp kommer fra udtørring af brændets restfugtighed under opvarmningen.
En del af gasserne brænder i forgasningskammeret ved hjælp af primærluften. Det er denne forbrænding som giver varme til yderligere forgasning.
Resten af gasserne (hovedparten) brænder i forbrændingskammeret (nederste kammer) ved hjælp af sekundærluften som tilsættes i dysen.
Når kedlen er igang driver trætjære ned af siderne i forgasningskammeret. Trætjæren dannes ved at de varme uforbrændte gasser kommer i berøring med de forholdsvise kolde kedelsider. Kedelsiderne er godt nok 80 gr.C (kedlens driftstemperatur), men det er koldt i forhold til den temperatur gasserne dannes ved (glødende brænde).
Sodsjaskeriet må være trætjære fra forgasningskammeret, evt. blandet med kondensvand fra brændets udtørring.
Når trætjæren kommer ned til glødelaget forgasser det igen.

Hvordan kommer primærluften ind i forgasningskammeret ?? Er det rør eller spalter som vender opad ??
I min gamle Vigas ligger der kanaler langs siderne med spalter på undersiden, hvor primær luften kommer ud af. Nyere Vigas kedler har opadgående kanaler. Over disse kanalers udgang er der påsvejst et lille "halvtag" (jernplade). "Halvtagets" funktion er at fordele luften i forbrændingskammeret OG forhindre trætjære i at drive ned i kanalerne og tilbage til luftfordelingskammeret ude ved blæseren.

For lidt primærluft vil give en federe gasblanding i forbrændingskammeret. Jo federe gasblanding des større kondensering af trætjære på kedelsiderne.

En anden ting der ofte driller ved gasogen kedler er at brændet "bygger bro", hvorved brændet mister kontakten til glødelaget, hvilket medfører at forgasningen stopper helt eller delvist. Hovedårsagen til dette er for tykke brændestykker. Jo mere brændet kløves des mindre er risikoen for "brobygning".

Er dit sodsjaskeri tyktflydende (sirupsagtigt) eller mere tyndtflydende. Fugtigt brænde giver mere tyndtflydende trætjære end tørt træ.

Det er hvad jeg kunne byde ind med lige nu.
/Flemming
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Holtet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet » 19 nov 2010 11:41

Hej

Tak for den flotte forklaring.
Primærluften blæses fra manifolden, (midterste luge) op gennem 4 huller/luftkanaler som kommer op i bunden af øverste luge. Der er altså 4 huller, som forbinder øversteluge, lige bag brændelågen, hvis du forstår. Har vedhæften den tyske vejledning. På side 18 er der et udmæket billede af hvordan luften sendes ind fra blæseren. Man kan bare ikke se hullerne til primærluften som sendes opad gennem de nævnte 4 huller.
Sekundærluften sendes ind til keramikindsatsen gennem to luftkanaler og fordeles via de to keramiske sten.

Sodsjaskeriet er meget tykt og tjæreagtigt og typisk med noget vand også. Men den eneste vej for soden ned i luftkammeret, må da ganske rigtigt være via disse opadvendte luftkanaler mellem selve øverste låge og den afstandsplade der holder træet væk fra dør og huller.

Måske skulle jeg prøve at give endnu mere primærluft? jeg har jo fulgt vejledningen og smedens anvisninger for at få den blålige flamme i forbrændingen i nederste kammer.

Og ja, jeg bruger temmelig store stykker brænde som ofte "bygger bro" i brændekammeret, det vil jeg lige prøve at undgå.

:great: Tak for instruksen - har et par ting at prøve af.

NB: tror du det ville hjælpe at få ny keramsik indsats, da de er noget slidte og medtagne dem jeg har? Isoleringen i kanterne og metalgitteret i midten er væk!

mvh. Eigil
Vedhæftede filer
gasogen3-de-BETREIBER.pdf
(650.35 KiB) Downloadet 100 gange


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Albert » 19 nov 2010 15:18

Har anlæget drillet fra starten eller er det kommet gradvis.
For at luftstrømmen kan cirkulere korrekt skal begge låger være lukket.
Holtet,du skriver i et indlæg længere tilbage at du ikke tænder blæser med det samme,hvorfor det.
Jeg har en kedel af samme type som jeg har brugt i 22--25 år efterhånden,når jeg har tændt op bliver fyrlågen lukket og blæser bliver tændt,man kan så efter 10 - 15 minutter begynde at se flammen nede i bunden,som hurtigt bliver ret intens.
Når du har været heldig at få temp. op på 80 gr.hvad er temp. så i returen.
Din blæser er skruet på en lille kasse som igen er skruet på den faste låge,inde i den kasse sidder en lille tilbageslagsklap,det er det samme på min, og jeg har været ude for at den var faldet af med lignende symptomer som dem du beskriver til følge,hvor gassen ikke ville tænde,det tog en halv fyringssæson for jeg fandt fejlen,men efter den kom på plads kørte det igen.
Det er ikke nogen dårlig kedel du har,den lider blot af en sygdom som givetvis kan kureres.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Flemmingth » 19 nov 2010 15:30

Ja - tyskernes dokumentation er til at få forstand af, modsat mange andre kedelfabrikanters.

Du skal ihvertfald sørge for, at trætjæren ikke kan løbe baglæns ind i eller ned i primærluftens kanaler.

Når jeg genfylder min Vigas, ligger der altid trætjære i lugekarmen. Hvis din primærluft kommer op gennem kanaler der, er det højst sandsynligt at sodsnaskeriet driver ned der. Det kan jo sagtens løbe ned ad kanalernes inderside medens luften strømmer op.
Når trætjære størkner og bliver helt koldt kan det være nærmest glasagtigt.
Hvor meget af det ligger der mon i dine luftkanaler ? Mange gasogenkedelejere har haft store problemer med tilstoppede luftkanaler fordi de pjatfyrer uden akku.tank.
Fuld knald på forbrændingen fra start til akku.tank er næsten fuldt opvarmet, og så stop. Ikke noget med at prøve at fyre nat over.

Det kan ikke skade at prøve med noget mere primærluft. Du kan jo altid stille tilbage. Husk at skrive ned nøjagtigt hvad du gør, så du altid kan "finde tilbage" til de oprindelige indstillinger. Har man justeret 3-4 gange, kan man ikke huske om man har drejet 3 omgange, eller var det nu 4½, eller var det nu den anden man skruede på i tredie forsøg, eller var sidste omgang nu med eller mod uret. Jeg kan ihvertfald ikke :)
Og kun én justering af gangen. Hvis du skruer på både primær- og sekundærluft samtidig, ved du ikke hvad det var der virkede.

Ny keramisk indsats (dysen) vil ihvertfald ikke skade. På vedhæftede billede kan du se min Vigas dyse før og efter udskiftning. Inden dyseskift syntes jeg egentlig at kedlen brændte OK. Efter dyseskift fik jeg min opfattelse noget revideret. Hvis forbrændingen efter dyseskift bedømmes til 10, vil jeg mene at forbrændingen før var til 6.

På med vanten. Det kan ikke gå værre end galt icon_cheesygrin.gif

/Flemming
Dyse før udskiftning.jpg
Dyse før udskiftning
Vedhæftede filer
Dyse efter udskiftning.jpg
Dyse efter udskiftning
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af pelle » 19 nov 2010 21:38

Holtet » 19 Nov 2010, 10:09 skrev:Hej

Af og til lykkes det at holde gang i brændingen og så får jeg godt nok varme over i tanken. Hvad er en ladeventil? Problemet er ikke at blæseren stopper ved de 80 grader, som den skal. Problemet er at den sjældent når de 80 grader inden ilden er gået ud i kedlen. Plus soderiet i manifolden
Sidder der en føler der går ind ved røgrøret ?? Til at måle røgtemp..I så fald . Kan det mon tænkes at hvis røgtemp. bliver for høj får styringen blæser til at slå fra. Sådan er det i en Baxi solo innova.
Det er mere den måde du tænder op på. Med åben låge kan røgtemp. jo godt blive noget høj..

Nu har jeg kikket igen på den tyske manual, Har endda prøvet med googleoversætter.. Hvis der er noget der har haft det for varmt, vil der være en hyletone( alarm) Der står noget på side 8. Timer der slår fra efter 30 min. Hvad er det..???
Tror du skal prøve at gå manualen igennem med en tysk kyndig..Jeg har en mistanke at det er indstillingen af styringen den er galt med...
Måske er der nogle herinde der er gode til tysk.

Men, din retur temp. til kedlen er alt for lavt.. Det skal du have noget gjort ved. Det ødelægger kedlen. ( tæring)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Albert » 20 nov 2010 07:15

Det er rigtigt som pelle skriver med temp. på returen,men det er jo svært at få den på 60 gr.hvis fremløbet ikke når der op.
Blæser kører jo stadig og der ligger uforbrændt brænde tilbage som er gået ud sådan som jeg har forstået det, inden den når 80 gr.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af pelle » 20 nov 2010 10:58

Men der er noget med at blæseren stopper efter en halv time eller når temperaturen i kedlen er oppe på 80 grader og ved nærmere eftertanke er det typisk efter den halve time det går ud igen. Måske er der noget der!?

Men sodsjaskeriet i manifolden, har det også noget med det at gøre?

Returen er ikke over 40 grader.

Hilsen Eigil :write:[/quote]


Men, det er jo det Holten skriver her jeg hæfter mig lidt ved..Og hvis returen kun går ind ved 40 grader kan kedlen nok have svært ved at få fremløbstemp. nok op. Er det derfor blæser går ud efter en halv time.. ??
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar